כנס בין–דתי לזכר ההרוגים בפיטסבורג נערך היום (רביעי) בבית הכנסת המרכזי פארק איסט בניו יורק בנוכחות מזכ"ל האו"ם, הקונסול הכללי בניו יורק, הארכיבישוף של ניו יורק קרדינל דולן ומנהיגים דתיים נוספים, נבחרי ציבור ודיפלומטים. הטקס נערך תחת הכותרת "מאוחדים כנגד השנאה". נשאו בו דברים בין היתר גם יו"ר המרכז לתרבות איסלאמית בצפון אמריקה, שייק מוסא, מנהיג הקהילה היוונית אורתדוקסית של ארה"ב, ארכיבישוף דימיטריוס.



מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי "אני כאן לחלוק כבוד וסולידריות. לחלוק כבוד עם הקורבנות, המשפחות והקהילה היהודית בפיטסבורג ובעולם כולו. לא רק האנטישמיות גדלה, השנאה כלפי קהילות אחרות - יזידים, מוסלמים, נוצרים במזרח התיכון ופליטים ברחבי העולם. האנטישמיות היא השנאה העתיקה בהיסטוריה, מהאימפריה הרומית של ימי הביניים ועד הגירוש בפורטוגל, מעשה מטופש של ארצי שהזיק לה כל כך. ואחר כך השואה".



"חשבתי שהשואה הייתה כזו נוראית, שהאנטישמיות תיעלם, אבל במקום זאת אני מבחין באנטישמיות גדלה בייחוד בעולם המתפתח. זה לא מקובל, יהודים נתקפים על היותם יהודים. באינטרנט ובבתי קברות. עלינו, לחתור ולהבין למה זה קורה. חשוב לראות את הגיוון ככוח וסגולה. אנחנו חייבים להיות תקיפים בגינוי אירועים כמו פיטסבורג, מנהיגים חייבים לפעול במאבק בגורמים לשנאה זו".



דני דיין, הקונסול הכללי בניו יורק, אמר כי "בעוד כמה שבועות ייערך בבית כנסת זה, כמדי שנה, טקס לזכר יום השואה הבינלאומי וכולנו נישבע "לעולם לא עוד". המשמעות של "לעולם לא" היא כעת. אנחנו למודי ניסיון ויודעים שאת החיה האנטישמית צריך לעצור עכשיו, זה מה שלימדה אותנו ההיסטוריה. צריך לפעול ליציקת תוכן למושג "לעולם לא עוד", להילחם בניאו נאציזם ובאנטישמיות הבוטה בשארלוטסוויל, בפיטסבורג ובכל מקום ובכל צורה. דבר זה נכון גם לגבי ארה"ב ולגבי כל שאר העולם".



לא עניין של דת. טקס הזיכרון הבין-דתי לזכר ההרוגים בפיטסבורג. צילום: הקונסוליה הכללית בני יורק



"גם מדינות אירופה וגם ישראל דמוקרטיות, ובכל זאת נאציזם הוא מחוץ לחוק, האמירה שיהודים הם טרמיטים אינה חוסה בגבולות חופש הביטוי כשהיא נאמרת ע"י מנהיג בעל השפעה. הגיע הזמן "להחליף את הדיסקט" אל מול האנטישמיות הרצחנית. לישראל יש אחריות, גם אלפי ק"מ מירושלים, ואני מבטיח לכם שאנו נממש אחריות זו".



הרב ארתור שנייר: "לעולם לא חשבתי שלאחר מה שחוויתי באירופה, האירוע האנטישמי החמור בהיסטוריה, שהאירוע האנטישמי החמור ביותר בעת הזו יקרה בארה"ב, מדינת החופש. ביחד אנו מאוחדים, וביחד נשמור על ביטחוננו ועל החופש שלנו. לראות את כלל אחיי ואחיותיי לאמונה פה, נותן לי תקווה. אנחנו מאמינים בחיים ולא במוות, מאמינים בהרמוניה ושלום ולא בסכסוך".



יו"ר המרכז לתרבות איסלאמית בצפון אמריקה, שייק מוסא: "אני מברך את כולם בשם השלום. אבל אנחנו לא צריכים להיות כאן שוב ושוב ולהגיב על פשעי שנאה. זה הזמן של ארה"ב להפוך ליותר מאוחדת ע"י איסור השנאה. מיד אחרי ה -11 בספטמבר כעסתי, הצהרתי כי או שאני טועה בדעתי או שאני חייב לשנות את האסלאם. אנחנו פועלים לשינוי האסלאם ברחבי העולם, תיקון הנוסחה הלא נכונה. 56 מדינות באו"ם הם מוסלמים, 22 ערבים. והם מכחישים את קיומה של אומה ריבונית יהודית, וזה לא הגיוני. המוסלמים יפיקו תועלת רבה על ידי קבלת המדינה היהודית, וכך נפעל. השם יברך את כולכם".