הדרמה הגדולה בבחירות בבית שמש הגיעה לסיומה לאחר ספירת 1,300 מעטפות כפולות במהלך הלילה (חמישי) שהכריעו כי ד"ר עליזה בלוך הציונית דתית הצליחה לעשות את מה שהיה נחשב כבלתי אפשרי עד לפני כמה שבועות והצליחה להחליף את ראש העירייה משה אבוטבול. כ-1,300 מעטפות כפולות, מתוכן כ-1,000 של חיילים מחקו את הפער שנרשם בתום ספירת הקלפיות הרגילות, 251 קולות בלבד שהפרידו בין שני המתמודדים. לאחר ספירת קולות החיילים הפער עמד על 533 קולות לטובת בלוך.



בנאום הניצחון מול תומכיה ברחבת העירייה אמרה בלוך: "בית שמש מתעוררת לבוקר חדש. עם ישראל מסתכל הבוקר על העיר בית שמש ומתעורר לתקווה חדשה. בית שמש החליטה לבטל את החומות והמחיצות. עד היום קצוות קיצוניים ניהלו את השיח ומנעו מאיתנו לראות בני אדם. היום בית שמש אמרה - אנחנו מתייחסים אחד לשני כבני אדם".



כבשה את בית שמש: בחזרה לראיון המיוחד במעריב עם עליזה בלוך לפני הבחירות



הבוקר, בראיון לכאן רשת ב', אמרה בלוך כי "היו לנו יומיים מאוד מרגשים של המתנה, אבל הינה זה קרה. זה קרה בגלל עבודה מאוד קשה, ואמון שלנו שזה אפשרי. מאות של מתנדבים מכלל רחבי העיר, חרדים וחילונים, עולים וותיקים, שרצו לעשות את זה. הם רצו לייצר לעצמם את התקווה הזו ולעשות את השינוי הזה, וזה הצליח".

אלי כהן, שהתמודד נגד משה אבוטבול בבחירות הקודמות והפסיד, הוציא הודעה שהוא מברך אותך. מה הצליח לך שלא הצליח לו?
"אני לא התעסקתי בכלל בסוגיה של חרדים וחילונים. זה לא מעניין אותי. במערכת הזו אנחנו דיברנו אל אנשים, אל בני אדם, על הנושאים שמדברים אל כלל האנשים. הציבור הישראלי התגבר על הסוגיה של חרדים, חילונים ומחנות. הציבור הישראלי הבין שאף אחד לא הולך מכאן, כולם יישארו פה, וכולם צריכים לחיות ביחד".
את מדברת על גשר בין אנשים. איך תבני אותו בפועל?
"אני חושבת שלפוליטיקאים ולעסקנים נוח לדבר על מחנות. אבל רוב הציבור מורכב מבני אדם, והוא רוצה שיטפלו בדברים שמעניינים אותו באמת. זה מה שלמדנו מהמסע הזה. רוב הציבור רוצה תעסוקה, רוצה להתפרנס, רוצה חינוך טוב לנוער שלו. לרוב הציבור יש את אותם צרכים. אובר העיסוק ב-20  אחוז שוני שיש בינינו יוצר מצב שהקצוות האלה מנהלים את השיח בכל המערכת הציבורית שלנו. אבל אני חושב שהמערכת בבית שמש אמרה למדינת ישראל - אנחנו רוצים אחרת".
לדבריה, "הראשונים שפנו אליי וביקשו ממני להתמודד היו תושבים חרדים, שהרגישו שמתייחסים אליהם כאל קהל שבוי, באופן שלא צריך לדאוג לצרכים שלהם כי הם חייבים להצביע למי שיש. מערכת הבחירות בבית שמש תאלץ את כל העסקנים החרדים לשאול את עצמם איך להתייחס לתושבים ומה חשוב להם. ביום כזה אנחנו אומרים לכל התושבים - יש פה מישהו בשבילכם, שיצא מהשטח, ואני רוצה לומר לך שיש לא מעט חרדים שהיו פעילים מאוד מסורים כדי שהמהלך הזה יצליח. היו אנשים שאמרו לי שהם לא יצביעו לי כי הם חרדים, אבל בסופו של יום החרדי רוצה בית ספר לילדים, רוצה רחוב נקי, רוצה מקום עבודה".
"לא רק שלא אכפת לחרדי שמדובר באישה, אלא הרבה שמחו שאני אישה, כי אנחנו מביאות ניהול קצת אחר. קצת פחות אגו, קצת יותר דאגה לאנשים. אנשים רוצים תקווה, זה מה שהמערכת הזו הביאה להם".
אבוטבול התקשר?
"עדיין לא, אבל אני חושבת שהוא מבין מה הציבור אמר, הוא נתן 10 שנים מחייו לעיר ואנחנו פותחים עידן חדש".
אם הוא ירצה, הוא יהיה בקואליציה?
"לגמרי. אני קראתי לנציגי כל המפלגות לבוא ולהיות שותפים בהנהגת העיר. אני רוצה שכל נבחר ציבור יטפל בכל התושבים, ולא במגזר שלו בלבד ובמי שהוא חושב שבחר בו. שיתחילו לדבר עם האנשים". 

בלוך הלילה בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, בירך את בלוך בכאן רשת ב': "זה דבר אדיר, התפקחות של ציבור גדול, שהבין שאי אפשר לתת לרבנים לנהל אותו. הדבר השני החשוב מאוד הוא שאישה, ועוד דתייה, קיבלה את המפתחות לעיר הזו. זה הישג עצום לחברה הישראלית ולמדינת ישראל, ואני מאחל לה שתצליח, שלא יבואו ויגידו שבגלל שהיא אישה זה לא הצליח".



שר החינוך נפתלי בנט בירך בחשבון הטוויטר שלו: "בירכתי את עליזה בלוך על זכייתה ההיסטורית בבית שמש. זו היתה מערכה קריטית לעתידה של העיר. תושבי בית שמש בחרו בתקווה, באחדות ובעתיד. סיכמנו להיפגש כבר בשבוע הבא על מנת לבנות תכנית להזנקת החינוך בעיר. משהו חדש מתחיל בבית שמש".



יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי אמר: "ברכות לעליזה בלוך. עוד דוגמא למנהיגה שורשית שהצליחה לעשות את מה שנחשב כבלתי אפשרי. ועוד סימן לשינוי הפוליטי הגדול שיגיע גם במדינה עצמה".

בלוך הלילה בבית שמש. צילום: יעקב לדרמן, פלאש 90



בלוך סיפרה עוד לפני קבלת התשובות הסופיות על התרגשותה הגדולה, כשלתחושתה מדובר ביום גדול ויוצא דופן, ולו משום אלפי הקולות החרדים שאמרו משהו חדש. היא אף התייחסה לפסילת קולות ביום הבחירות, והאפשרות להגיש ערעור בעקבות זאת.



אבוטבול כאמור הוא ראש עיריית בית שמש מאז 2008. בבחירות הקודמות, בשנת 2013, הוא נבחר לתקופת כהונה שנייה עם 51% מקולות הבוחרים. מערכת הבחירות לוותה במתיחות רבה בין החרדים והחילונים, ובעקבות חשד חזק לזיוף קולות הורה בית המשפט לקיים בחירות חוזרות, בהן ניצח אבוטבול בשנית עם 51% מהקולות.



מהפך גם באשקלון



עוד עירייה בה התחולל מהפך היא אשקלון, כאשר לאחר ספירת המעטפות הכפולות התברר באופן סופי כי תומר גלאם גבר ב-350 על ראש העירייה המושעה איתמר שמעוני. גלאם משמש כבר כראש העיר בפועל עקב השעייתו של שמעוני החשוד בפלילים. 



גלאם אמר לאחר היוודע התוצאות בראיון לגל"צ: "התחושה היא מאוד טובה, תחושה של הקלה. צריך קודם כל לאחד את כולם. אנחנו נחזיר את העיר למסלול שהיא צריכה להיות בו. מודה לעשרות אלפי אנשים שתמכו. האהבה שאני מקבל ברחוב לא מובנת מאליו. אשקלון תהיה הריביירה החדשה של מדינת ישראל".