שביתת הסגל הבכיר מתקרבת לסיום השבוע השני שלה ונראה שכרגע אין התקדמות והיא תימשך. היום (חמישי) הפגינו בקריית הממשלה בירושלים עשרות מרצים, חברי הסגל הבכיר של המכללות הציבוריות הקוראים להשוות את תנאיהם לתנאי המרצים הבכירים באוניברסיטאות. המרצים מעוניינים לשוב לשולחן הדיונים ולחדש את המשא ומתן מול נציגי המועצה להשכלה גבוהה ונציגי משרדי החינוך והאוצר, אך לטענתם אין כל הידברות איתם.



הסגלים הבכירים החלו בשביתתם ביום ראשון שעבר, שביתה ללא הגבלת זמן בשל לטענתם האפליה בתנאיהם אל מול תנאי המרצים הבכירים באוניברסיטאות. את השביתה מובילה המועצה המתאמת של אירגוני הסגל הבכיר במכללות הציבוריות והיא מתקיימת ב-8 מכללות ציבוריות מתוקצבות: המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית ת"א-יפו, המרכז הטכנולוגי חולון, המכללה האקדמית הדסה, המכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, מכון אקדמי לב, מרכז אקדמי רופין והמכללה האקדמית כנרת.



"כל מה שאנחנו מבקשים זה לסיים את המו"מ"


ד"ר רוברט אלבין, יו"ר המועצה הארצית של הסגל הבכיר, אמר היום ל"מעריב-אונליין" כי "אין התקדמות, יש סירוב מוחלט מצד האוצר, ות"ת וור"מ לשוחח איתנו. השביתה נכנסת אוטוטו לשבוע השלישי שלה, ל-30 אלף סטודנטים הלימודים משובשים בצורה קשה ומי שנושא באחריות היא בראש ובראשונה המל"ג. נושאת באחריות לאטימות, לכוחנות שהמטרה שלה לשבור את ההתאגדות של המרצים במכללות. התקצוב של המכללות הוא בחסר נוראי וכל מה שאנחנו מבקשים זה לסיים את המשא ומתן ולא מתירים את זה. לא רוצים להידבר, זה חסר תקדים במשק הישראלי".



ד"ר אלבין מדגיש כי הם לא יאפשרו לקיים משא ומתן מקומי, כל מכללה מול המרצים. "אין משמעות למו"מ מקומי כי הם לא יכולים להיענות לדרישות ארציות כמו הצמדת טבלאות שכר, תקצוב המחקר, יציבות תעסוקתית, אין להם שום יכולת וסמכות לעשות את זה ולכן המו"מ חייב להיות ארצי".



פרופסור ענר פרמינגר מהמחלקה לתקשורת באוניברסיטה העברית ירושלים ובית הספר לקולנוע במכללה האקדמית ספיר, אומר כי "פערי השכר בין המרצים בכל דרגה שהיא במכללות ובאוניברסיטאות הם פערים בלתי הגיוניים ובלתי נסבלים. אחד השקרים בעניין זה שזה לא מתבטא ישירות בתלוש, לא רואים את זה בתלוש בשוטף החודשי אלא בתנאים הסוציאליים ובתנאי המחקר, נושא הקביעות, ביטחון תעסוקתי. באוניברסיטאות המצב הוא מצוין לעומת המכללות שם הוא בלתי נסבל". לדברי פרופסור פרמינגר, "האפשרות להתקדם במכללות היא יותר קטנה ואז יוצא שאנשים טובים שמציעים להם תקן באוניברסיטאות ילכו לשם. מי שהולך למכללות זה אלה שלא יכולים לקבל תקן באוניברסיטאות, יוצרים מצב שהטובים ביותר יהיו באוניברסיטאות".



המרצים מפגינים בקריית הממשלה בירושלים. צילום: ד"ר יובל גוז'נסקי
המרצים מפגינים בקריית הממשלה בירושלים. צילום: ד"ר יובל גוז'נסקי



ענת סלע ענבר, ראשת מסלול יצירה טלוויזיונית במכללה האקדמית ספיר: ״אני מלמדת בספיר כבר 13 שנה, במהלך כל השנים וגם תחת טילים ומצב ביטחוני ואזורי לא פשוט אנחנו מוציאים סטודנטיות וסטודנטים הטובים בתחומם שמגיעים ונשארים באזור אבל גם סטודנטים מכל הארץ שמגיעים אלינו בזכות ההישגים שלנו ובזכות חוויית הלימודים העשירה והמעמיקה שאנו נותנים. לפני 25 שנים כשחוקקו את חוק המכללות הייתה כוונה טובה, בהתאם למסורת הציונית, ליצור יש מאין - לתת השכלה גבוהה לציבורים רחבים. היום כשהרמה כל כך גבוהה והמטרות הושגו בעצם מתקיימת בישראל השכלה סוג ב' מבחינת תקצוב ומעמד בעוד שהתארים שווים וגם כאמור אפילו המרצים מלמדים במגוון מקומות. זה נובע רק מניצול תחושת השליחות והאכפתיות של המרצים וניצול המצב הציני בו אין הרבה מקום באוניברסיטאות".



ד״ר תמי רזי, ראש היחידה לקידום ההוראה והלמידה במכללת ספיר, מדגישה את הנזקים של האפליה המתמשכת בין האוניברסיטאות למכללות: "יש לזה נזקים עמוקים ומשמעותיים ארוכי טווח בפרט כשמדובר בסטודנטים שבהרבה מאוד מהמכללות הם דור ראשון להשכלה", אמרה ד"ר רזי. "במקום לתת להם את המיטב אנחנו נותנים להם את הפירורים של מה שנשאר מהתקציב המנופח של האוניברסיטאות והגיע הזמן לתקן את זה. יש הרבה מאוד חוקרים במכללות שזה דבר מבורך אבל אין לנו את התנאים הראויים למחקר, זה לא רק כי אנחנו רוצים להתקדם ועסוקים בעצמנו - אנחנו יודעים שאם אנחנו רוצים להיות מרצים טובים אנחנו צריכים לחקור כדי להתפתח וזה לא מתאפשר בתנאים שיש היום".



מור"מ (ועד ראשי המכללות הציבוריות) נמסר: המועצה המתאמת שהכריזה על שביתה הינה מיעוט קיצוני אשר דעותיה אינן מייצגות את ארגוני הסגל במרבית המכללות. צר לנו שבשל מחלוקות פוליטיות פנימיות הנהגת המועצה ממשיכה מזה שבועיים לפגוע בסגל ובסטודנטים בשביתה חסרת תוחלת. ההסכם נחתם ואומץ על ידי 10 מכללות, ואושר על ידי האוצר וות"ת, כאשר ביום חמישי האחרון מכללת שנקר חתמה על הסכם ושלוש מכללות נוספות נמצאות במו"מ מתקדם. כל ארגון חייב לכבד את ההסכם עליו חתם, גם אם בעלי התפקידים התחלפו. המשא ומתן המקומי כעת מתקיים ברמת כל מכללה בין ההנהלה לוועד המקומי. ור"מ רואה בחומרה רבה את הנחיית המועצה המתאמת לוועדים לא לקיים דיונים עם ההנהלות, הנחיה זו אינה לגיטימית במערכת יחסי העבודה.