שיתוף הפעולה בין צה"ל לצבא לקפריסין ממשיך להתחזק, כאשר גם השנה בוצע תרגיל משותף בין הצבאות, הפעם של יחידת מגלן מחטיבת הקומנדו על אדמת קפריסין. זאת, לאחר שחיל האוויר והים נוהגים להתאמן באי הקפריסאי בתדירות גבוהה יחסית בשנים האחרונות. האימון של כוחות מגלן בוצע במהלך השבוע והסתיים היום (חמישי) והשתתפו בו גם כוחות חיל האוויר. 



אימון משותף של כוחות מיחידת מגלן וצבא קפריסין

האימון המשותף כלל התמודדות עם תרחישי טרור נוספים, שבוצעו בחלקן במשותף עם יחידות מהצבא הקפריסאי. תוואי השטח שאינו מוכר ללוחמי צה"ל מאפשר אימון בשטחים שאינם מוכרים ללוחמים, ומדמה בצורה טובה את שטח לבנון.



מעבר לאימונים בלחימה בטרור, תרגלו הלוחמים לוחמה בשטח בנוי ובשטח פתוח, כאשר באימונים מסוג זה מרכיב ההפתעה למפקדים וללוחמים הוא גבוה יותר, במיוחד לאור חוסר ההיכרות המוקדמת עם תוואי השטח. בסופו של דבר, בכל המדובר בשטחי האימון בארץ, מגבלותיהם העיקריות היא העובדה שהם חוזרים על עצמם, ובכך מקלים את האימון וההתמצאות בשטח על המפקדים והלוחמים.



האימון בקפריסין והקרבה לישראל פותחים בשנים האחרונות אפשרויות לאימונים מסוג אחר, ואכן אימון של צה"ל בקפריסין אינו מאורע חריג, כאשר גם הצבא המקומי שבע רצון משיתוף הפעולה עם כוחות צה"ל, שבא לידי ביטוי בין השאר באימון ובלימוד משותף.



תרגיל של הכוחות המיוחדים של צה״ל וצבא קפריסין. צילום: דובר צה"ל



מפקד יחידת מגלן, סגן אלוף ר', התייחס לאימון ואמר כי "מדובר באימון משותף עם צבא קפריסין, שמגיע כחלק משיתוף הפעולה המתמשך בין הצבאות בשנים האחרונות".



סגן אלוף ר' הוסיף כי הלוחמים של מגלן התמודדו עם מגוון תרחישים, שינויי משימה רבים ותנאי מזג אוויר מורכבים. "אימון מהסוג הזה", אמר ר', "מציב בפני הכוחות אתגר טקטי פיזי ומנטלי ואני גאה בצורה בה הלוחמים ביצעו את האימון".



ראש ענף קשרי חוץ בצבא קפריסין, סגן- אלוף אדוניס קרלומבס,  התייחס גם הוא לתרגיל ואמר כי "מדובר באימון משמעותי אשר ממחיש את שיתוף הפעולה המתמשך בין צבא קפריסין לצה"ל בשנים האחרונות. הלוחמים שלנו מבצעים למידה משמעותית עם יחידות הקומנדו של צה"ל, בעיקר בתחומי הלחימה בשטח בנוי והטכניקות הקרביות. שיתוף הפעולה עם צה"ל יימשך גם בעתיד”.



תרגיל של הכוחות המיוחדים של צה״ל וצבא קפריסין. צילום: דובר צה"ל


תרגיל של הכוחות המיוחדים של צה״ל וצבא קפריסין. צילום: דובר צה"ל



בצה"ל כאמור רואים באימונים הללו על אדמת קפריסין, מרכיב חשוב באימונים גם של כוחות היבשה, כאשר בשלב הזה מדובר בעיקר בלוחמי חטיבת הקומנדו שביצעו אימונים נוספים באזור בעבר. כך, מעבר לתרגילי חיל האוויר וחיל הים שמתאמנים פעמים רבות בקפריסין, בצה"ל ממשיכים להדק את שיתוף הפעולה והאימונים המשותפים גם עם לוחמי היבשה.