אביב כוכבי יהיה הרמטכ"ל ה־22 של צה"ל. לכאורה, מינוי שכותב את עצמו. מזמן לא היה מועמד מושלם לתפקיד ככוכבי. תיק השירות שלו מלא וגדוש בכל התפקידים מכל הגזרות והסוגים. קצין איכותי, חושב, יצירתי. במציאות הכאוטית שלנו היה צריך שר הביטחון למצות את מלוא ערמומיותו כדי להעביר את המינוי המתבקש הזה.


המאבק בינו לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו לא היה פשוט. אביגדור ליברמן ניצל את השבוע שעבר, שבו התנפל נתניהו על גדעון סער, כדי להציב עובדות בשטח. נתניהו היה בהלם. לקח לו כמה שעות להתאושש ולאמץ, בקרירות רבה, את המינוי. הוא לא עשה את זה בלי לנסות להציל את כבודו, ולרמוס את כבודם של אחרים. בהודעות מטעמו נמסר ש"הטיל וטו על מינוי ניצן אלון" וש"סביר להניח שסגן הרמטכ"ל יהיה אייל זמיר".

המחלוקת הקשה בין נתניהו לליברמן סביב סוגיית הרמטכ"ל נחשפה ב"מעריב". נתניהו, כך פורסם כאן, מעדיף את אלוף אייל זמיר, שכיהן גם כמזכירו הצבאי והתחבב על בני ובנות ביתו. יכול להיות ששר ביטחון אחר היה בולע הצנחה בוטה כזו (לא בוגי יעלון, אגב). ליברמן החליט לטפל במצב בדרכו. אחרי התדרוכים של נתניהו ביום שישי לפני שבוע, אמר שר הביטחון שמינוי סגן הרמטכ"ל ייסגר בינו לבין הרמטכ"ל וראש הממשלה לא רלוונטי בסוגיה הזו. באשר ל"וטו" שהטיל נתניהו על ניצן אלון, הוסיף ליברמן ש"הבחירה בכוכבי הייתה טבעית ומתבקשת, כל השאר זה בדיות והמצאות". 


ככל הזכור לי, מעולם לא הואשם נתניהו על ידי שני פוליטיקאים בכירים בימין (אחד מהם ממפלגתו), באותה יממה בפיזור בדיות והמצאות. השני, אגב, היה גדעון סער, שביום חמישי הטיח בנתניהו שניסה לתפור עליו עלילת שווא בדיונית.

איפה האמת? קרובה הרבה יותר לצד של ליברמן. מאחורי הקלעים ניטשה דרמה לא פשוטה בין שר הביטחון, שבאמת ניסה למנות רמטכ"ל בהליך שקוף וסדור, לבין ראש הממשלה שממשיך לקרקס את מה שנשאר מהממלכתיות והסדר הטוב במדינה. כפי שפורסם כאן לראשונה, שני האלופים הצעירים, אייל זמיר וניצן אלון, אמרו בראיונות אצל שר הביטחון שהם מעדיפים לכהן קודם כסגן רמטכ"ל בטרם ימונו לרמטכ"ל. זוהי מורשת גדי איזנקוט שהוא האדם הראשון שדחה את מינויו־שלו לרמטכ"ל והמליץ על זולתו (בני גנץ) הבשל יותר. אבל גם זה לא הרתיע את נתניהו. היו לו הוראות כתובות והוא נדרש לבצע אותן.

הטור המלא במעריב סופהשבוע.