רעיונות גדולים מגיעים לא פעם ממקומות בלתי צפויים. תשאלו את המשפטנית ויזמית ההייטק עדי זמיר, 43, המייסדת והמנכ"לית של הסטארט־אפ הישראלי "פינק אוף ויו" (PINK OF VIEW), שפיתח תוכנה החוזה את הסיכוי של נשים לחלות בסרטן השד. זמיר שאבה את הרעיון הגדול שלה בהודו, אבל לא בטיול תרמילאים אחרי הצבא אלא בכנס מקצועי שאליו טסה לפני מספר שנים. היא כבר הייתה אז דמות מוכרת בעולם ההייטק, בעלת רזומה של סמנכ"לית החטיבה העסקית בישראל של ענקית המידע האמריקאית נס טכנולוגיות וגם של מייסדת ומנכ"לית סטארט־אפ רפואי שעוסק בזיהוי מוקדם של סרטן העור (מלנומה).

"פגשתי בכנס מנהל של מרכז רפואי גדול בהודו שסיפר לי בייאוש שהם לא מצליחים להתמודד עם סרטן השד", משחזרת זמיר, "הוא התלונן שאין להם שום כלי שיכול לעזור להם בזיהוי מוקדם של המחלה, ושהנשים שמגיעות אליהם הן בדרך כלל כבר בשלב 3 או 4 של המחלה, שאלה שלבים מאוד מתקדמים וקשים שלה. אותו מנהל גם סיפר שלנשים שלקו בסרטן אין כסף לממן את הטיפולים הרפואיים היקרים שזה מצריך, כך שהגורל שלהן בעצם כבר ידוע מראש. חזרתי משם עם הרבה מחשבות שהתרוצצו במוחי".

ולאן הן לקחו אותך?

"עבדתי בעבר עם מערכות של מודיעין, שזה תחום שעוסק בזיהוי מוקדם ובידיעה מראש של מצבים ומהלכים. אז אמרתי לעצמי 'למה שלא נאמץ בעניין הזה את החשיבה המודיעינית?', כלומר, למצוא פתרון שבמסגרתו נוכל להגיד אילו נשים נמצאות בסיכון לחלות בסרטן השד, למרות שהן לא יודעות מזה, ואילו לא. ואכן, פיתחנו אפליקציה שבה האישה ממלאת סט של שאלות שמתייחסות לגורמי הסיכון השונים לחלות בסרטן השד - ביולוגיים, התנהגותיים
וסביבתיים. אצל אחת גורם הסיכון המוביל יכול להיות בעקבות שינוי הורמונלי, אצל השנייה זה בגלל הגיל, ואצל השלישית זה קשור, למשל, לצפיפות השד. לאחר שמילאה את השאלון מתרחש שלב של עיבוד הנתונים, שבסופו אותה אישה תקבל מהאפליקציה הערכה לאיזו קבוצת סיכון מתוך ארבע היא משתייכת, וגם המלצות לכללי התנהגות שיקטינו את הסיכון שלה לחלות בסרטן השד. למשל, לשנות תזונה, הרכב של תרופות או אפילו סביבת מגורים".
אבל נשים שיש בעברן המשפחתי מקרים של סרטן שד יודעות שהן בסיכון גבוה שמצריך מעקב קבוע.

"נכון, אבל הסטטיסטיקה מספרת של־85% מהנשים שכן חלו בסרטן הזה לא היה רקע משפחתי או גנטי קודם. כלומר, לא היה להן שמץ של מושג שזה עלול להכות בהן. לכן, הכלי שפיתחנו, שמבוסס על בינה מלאכותית ועל ניהול ידע, מאפשר לכל אישה בעולם להעריך את הסיכוי שלה לחלות בסרטן השד גם אם אין לה רקע גנטי או משפחתי, ובעצם עוזר לה לנהל את הסיכון הזה".

אפרופו סיכונים, מה הייתה ההחלטה הפיננסית המשמעותית ביותר שקיבלת עד היום כמנכ"לית וכיזמית הייטק שניתן לכנות אותה "סדרתית"?
"עבור כל חברת סטארט־אפ, כולל כמובן החברה שלנו 'פינק אוף ויו', ההחלטות הפיננסיות הקריטיות ביותר הן קודם כל בבחירת העיתוי הנכון של הסבבים לגיוס הון. במיוחד של שלב ה'סיד' (SEED), שמוגדר כשלב היתכנות הרעיון מתהליך הפיתוח ועד המודל. החלטה חשובה נוספת היא בשאלה מהם סכומי הכסף שאותם אנו רוצים לגייס בסבבים השונים, שהם פונקציה הן של התפתחות המוצר והן של השווי המצטבר של החברה באותו שלב. כלומר, לכמה כסף החברה זקוקה עד שתגיע לאבן הדרך המשמעותית הבאה שלה. אני יכולה לספר שראיתי בחיי כמה וכמה סטארט־אפים מבריקים ומבטיחים שנכשלו רק בגלל קבלת החלטות לא מוצלחת בשלב הזה".

למי אתם מייעדים את המוצר שלכם?
"קודם כל למרכזים רפואיים, לקופות חולים וגם לחברות ביטוח שמתמחות בביטוחים רפואיים, בעיקר בחו"ל. שהרי אין היום מדינה בעולם שאין בה מקרים של סרטן השד. חשוב להבין שמדי שנה מדווחים בעולם על שני מיליון מקרים חדשים של סרטן השד, ואלה כאמור רק המקרים המדווחים והידועים. החלום שלי הוא שכל אישה בעולם תוכל להיכנס לאפליקציה שלנו ולמלא את השאלון שעשוי להציל את החיים שלה, או לפחות להפוך אותם לטובים יותר. כלומר למנוע ממנה טיפולים, כימותרפיה והקרנות שיגרמו לה לנשירת שיער, לכריתת שד, לפגיעה בעצמות ובשיניים ובאופן כללי לאיכות חיים נמוכה. זו באמת הזדמנות לבקש מנשים שקוראות את הראיון למלא בהתנדבות את השאלון לצורכי מחקר באתר שלנו בכתובת My.pinkofview.com".

איזו "עצת זהב" היית מעניקה למנהלים וליזמים צעירים בתחילת דרכם?
"מעבר לחשיבות העצומה של המושג 'עבודת צוות', אני תמיד הייתי חסידה של תחום ניהול הסיכונים. זה אומר בין היתר שאם אתה מגיע לנהל חברה קיימת עם צוות עובדים קבוע, הדבר החשוב הראשון זה לזהות את ה'פארטו' שלה, כלומר מיהם 20% הלקוחות אשר מהם היא מקבלת 80% מההכנסות שלה. זה יאפשר לך לדעת איפה הסיכון ואיפה הסיכוי. יכול להיות שתמצא שאתה מוציא הרבה זמן ואנרגיה מיותרים על לקוחות קטנים, אבל מצד שני אני לא רוצה להיות תלוי בשני לקוחות גדולים בלבד. כך או כך, מנהל טוב מגיע למצב ש־95% מהעניינים שהחברה עוסקת בהם מתגלגלים ומטופלים בלעדיו, ולו רק נותר להתמקד ב־5% הקריטיים".

----- 

ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הן עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך? "מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארט־אפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.