המוסד מצטייר בעולם כגורם מרכזי, מוביל ומשפיע בישראל. לא רק כארגון ביון וריגול ולא במיוחד בגין המוניטין בעקבות הצלחות של מבצעים נועזים שפורסמו ונחשפו כמעשי ידיו - המוסד מתקבל יותר ויותר כגורם מדיני, כמנוף דיפלומטי שיוזם משימות מדיניות, מארגן ומיישם אותן ואחראי למהלכים דיפלומטיים בערוצים חשאיים, במיוחד בתחום הקשרים של ישראל עם ארצות שעמן אין לה יחסים דיפלומטיים.



זאת תדמית המוסד כפי שהיא עולה ומשתמעת באחרונה בשיחות, ראיונות והתבטאויות בקרב שגרירים, דיפלומטים וגורמים מדיניים בניו יורק ובוושינגטון. "אני מעדיף לעקוב אחרי הפעילות של המוסד והמעורבות שלו בתחום המדיני־דיפלומטי מאשר להתעדכן בחדשות ובהתפתחויות המתרחשות בישראל בתחום הפנימי או במדיניות החוץ", צוטט לא כבר דיפלומט מערבי בכיר ומוערך במטה האו"ם בניו יורק. לדברי כתב האו"ם הוותיק ששמע את הדברים, הדיפלומט דיבר על המוסד כגורם מדיני בהערכה שגבלה בהערצה.



חשיפת ארכיון מסמכי הגרעין בטהרן, תפיסתם והעברתם לישראל עוררה בזמנו תגובות של התפעלות בקהילת השגרירים והדיפלומטים בניו יורק, שהחמיאו למוסד במיוחד בגין כושר הביצוע. אבל בכל הנוגע לתוכנם של המסמכים שנחשפו, התגובות היו ספקניות ובחלקן אפילו מבטלות. הטענה שרווחה אז הייתה שתוכן המסמכים הוא מיושן ושאין בו מידע חדש ועדכני על שאיפות הגרעין של איראן.



הביקור הרשמי והמתוקשר של ראש הממשלה בנימין נתניהו השבוע בעומאן עורר לא רק תגובות מחמיאות בשל היותו אירוע מדיני בעל משמעות לישראל ולאזור. המפגש הידידותי בין נתניהו לסולטן עומאן קאבוס בן סעיד לבית סעיד הניב שבחים והערכות מפליגות למוסד, כגורם שיזם את הביקור וארגן והכין אותו. הביקור הזה העצים את ההתייחסות לארגון כגורם מדיני מרכזי המנווט בחשאי מהלכים מדיניים נועזים, יוצר קשרים בין ישראל לארצות המפרץ ומטפח אותם.



בשיחה אקראית בין סגן ראש משלחת של מדינה מערבית ובין שני עיתונאים, סיפר אחד הדוברים כי נודע לו ממקור מוסמך שהפיגוע שאמור היה להתבצע בדנמרק סוכל מראש בעקבות מידע שהעביר המוסד לשלטונות בדנמרק. "אני מאמין שזה נכון", הגיב הדיפלומט, "אבל הייתי מעניק למוסד מדליה דווקא על היוזמה להכנת הביקור הרשמי בעומאן".



אישיותו של ראש המוסד יוסי כהן לא ידועה במיוחד במטה הראשי של האו"ם בניו יורק. כהן הוא במידה רבה דמות כמעט אלמונית בקרב שגרירים ודיפלומטים. זאת בניגוד להערכה ולמידת תשומת הלב וההתחשבות שהוא מקבל מצמרת סוכנות הביון המרכזית בוושינגטון. אחרי הביקור בעומאן, שבאו"ם שייכו ליוזמה של ראש המוסד וקשריו ההדוקים עם מדינות המפרץ, מעמדו השתנה.



בעקבות ביקור נתניהו בעומאן, מעמדו השתנה. יוסי כהן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ישראל אאוט


הביקור הרשמי של ראש הממשלה ופמלייתו בעומאן התקבל בניו יורק כמהלך מדיני חכם, שמוכיח תבונה פוליטית, הערכת מצב אזורית מדויקת וכושר ראייה לטווח רחוק. דיפלומטים המזוהים כמומחים למזרח התיכון דוחים את ההגדרות הרווחות על עומאן כבעלת ברית של איראן ויריבה של סעודיה. לדבריהם, עומאן היא מדינת מפרץ ניטרלית ששומרת בקפדנות על מעמדה הניטרלי, עובדה שמעניקה לה מעמד משפיע ונוכחות חזקה במפרץ, ובמידה לא מבוטלת גם בעולם הערבי. "עומאן היא כמו שווייץ של המזרח התיכון", אמר דיפלומט מערבי.



מעמד זה אפשר לעומאן לגלות מעורבות כמתווכת בין ארה"ב לאיראן בעת כהונתו של נשיא ארה"ב הקודם ברק אובמה, תיווך שתרם לקידום הסכם הגרעין עם איראן. "כמובן שאין שום תרחיש צפוי שעומאן תשמש כמתווכת בין ישראל לאיראן", אמר הדיפלומט. בשיחות במטה האו"ם בניו יורק רווחות גם הערכות מחמיאות למה שמוגדר "היחסים הטובים השוררים בין ישראל לסעודיה". גם בנושא זה המחמאות מכוונות למוסד. דיפלומט ותיק סיפר לא מכבר לעמית על מידע שיש לו על ביקורים תכופים בסעודיה שמקיים ראש המוסד יוסי כהן.



חשיפת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול הציתה גל גינויים ומחאות בינלאומיות, אבל ישראל שתקה. "נראה שהרצח המזעזע לא מפריע למוסד להמשיך ולטפח את הקשרים עם סעודיה", אמר גורם דיפלומטי זר בניו יורק. "להערכתי, לא רק שהיחסים יימשכו, אלא שהמוסד ישקוד על חיזוק והידוק היחסים עם סעודיה. ההערכה במוסד היא שאין ברירה, שישראל חייבת את הסעודים".



במרכז האו"ם בניו יורק לא אוהבים במיוחד את המאבק נגד הסכם הגרעין עם איראן שישראל מובילה. זהו הסכם שחתומות עליו מעצמות מרכזיות בעלות השפעה, אבל גם בתחום זה ההערכות הן שהמוסד יגביר את הדיפלומטיה החשאית שהוא מנהל נגד איראן. דיפלומטיה שמסייעת לפעולות נגד איראן במישור הכלכלי, המדיני והתודעתי. סגן ראש משלחת מערבית באו"ם סיפר לעיתונאים כי קרא דוח שכלל ציטוט שאמר ראש המוסד בפגישה עם ראש ארגון הביון של מדינתו: "אם איראן חפצת חיים, היא חייבת לנטוש את דרך הטרור וההסתה האזורית, לוותר על שאיפתה לגרעין צבאי ולהפסיק לאיים על שלום המזרח התיכון". לדברי האיש, ראש המוסד הוסיף שאם לא כן, "מצבה הכלכלי של איראן צפוי להידרדר באופן קיצוני, בהיקף שלא זכור כמותו".



דיפלומטים מערביים בניו יורק מתפעלים מהיחסים ההדוקים בין סוכנות הביון המרכזית האמריקאית לבין המוסד. היחסים בין שני ארגוני הביון האלה תמיד היו טובים, אבל לאחרונה, בעקבות הרוח הידידותית כלפי ישראל הנושבת בבית הלבן ובמחלקת המדינה, שיתוף הפעולה בין ישראל ל־CIA נמצא במגמת עלייה ושיפור מתמדת.



האו"ם הוא זירה עוינת לישראל. אם ישראל תגיש הצעת החלטה המאשררת שכדור הארץ הוא עגול, גוש של יותר מ־120 ארצות חברות יצביע נגד. אבל בשיחות פרטיות, בתדרוכים סגורים שמקיימים שגרירים ובראיונות לעיתונאים שלא לייחוס, מורגשת במרכז האו"ם בניו יורק הערכה רבה לישראל שנחשבת מדינה מערבית, דמוקרטית ומתפתחת. נשמעים ורווחים דברי שבח לישראל על הישגיה בחקלאות, בהשקייה וברפואה, ובשנים האחרונות גם על הישגיה בתחום הטכנולוגיה הגבוהה.



ובאותן שיחות, תדרוכים וראיונות שהתקיימו באחרונה, תפס המוסד מקום מרכזי בהתייחסויות ובהערכות הנוגעות לישראל. ראש ארגון יהודי המקיים קשרים עם גורמים באו"ם אמר שהוא מופתע לטובה מההערכות המחמיאות על המוסד שהוא שומע באחרונה כמעט בכל שיחה ופגישה שהוא מקיים עם שגרירים וראשי משלחות בארגון האומות המאוחדות. "אני לא רוצה להישמע ביקורתי מול ממשלת ישראל שמעמדה באו"ם איננו טוב", אמר, "אבל נראה לי שהמוסד מקבל באחרונה בזירה הבינלאומית מעמד של גורם מדיני איכותי וחכם, שמנווט את ישראל בכיוון של קשירת קשרים עם ארצות שעמן אין לה יחסים רשמיים".



[email protected]