איל קיציס שוחח עם ניסים משעל בתוכניתו ב-103FM לרגל ציון 15 שנה לעלייתה לאוויר של תוכנית הבידור הפופולרית 'ארץ נהדרת'. את הראיון פתח קיציס ושאל "מה זה אומר עליי שאני בפינה היסטורית?" כנשאל מהו סוד ההצלחה של התוכנית ענה קיציס כי הלוואי והייתה לו נוסחה מדויקת אותה הוא יצליח לשכפל, אבל לדעתו אין חוקים להצלחה, "כשהתחלנו את זה לפני 15 שנה זה היה נראה כמו חצי התאבדות. לקחת כל כך הרבה שחקנים טובים לתוכנית בידור יקרה ביום שישי. היום כבר אומרים שלקחנו שחקנים טובים וכותבים מעולים ולכן ברור שזה הצליח".



אתה זוכר את הקשיים של השנים הראשונות, שאל ניסים משעל וקיציס נזכר: "התחלנו בכלל בפיילוט שנראה אחר לגמרי. עשינו משהו בסגנון של SNL עם במה מסתובבת כשלמערכונים אין באמת קשר ביניהם. כשצפינו בזה אחר כך זה היה מצחיק אבל זה לא הרגיש לנו כמו תוכנית טלוויזיה. בפיילוט השני הבנו שאנחנו נשדר מיד אחרי אולפן שישי וזה הביא לנו את הרעיון לעשות את המהדורה הפרודית לתוכנית שזה עכשיו הצופים ראו. כך צמחה התוכנית. אגב המשפט 'ערב טוב ושבת שלום לכם' נולד בעקבות אהרל'ה ברנע ששידר בשישי בערב".



"אני מניח שהיו לחצים פוליטים לשנות את הדמויות, אמר קיציס, אבל, ייאמר לזכותה של 'קשת' שזה מעולם לא חלחל אלינו. זה תמיד נעצר איפשהו למעלה. לפחות כלפי חוץ, גם אם אנשים נעלבו ורצו להוריד את הדמויות היו חייבים לשחק את המשחק".





כשפגשת במקרה פוליטיקאי באירועים מסוימים הוא היה אומר לך 'איזה יופי של חיקוי'?


"ברור. זה גם היה מאוד מצחיק. אני יכול לספור על יד אחת את אלו שאמרו בגלוי שהם לא אהבו".



מי החיקוי הפוליטי הכי אהוב עליך?


"אני מאוד אוהב לראיין בתוכנית את הדמויות שמרשות לעצמן לצאת מעורן, לאלתר ולעשות שטויות. הדמות של שאול מופז בכיכובו של מריאנו אדלמן היה קורע אותי מצחוק. הוא היה מוסיף מלמולים ובדיחות קטנות. אחר כך אלי גם הרשה לעצמו בדמותו של פואד ועוד".



מירי רגב של יובל סמו זה ענק בעיני


"אין ספק. הוא מכניס לה אנרגיות שאפילו לא ייאמן".



ואתה מרשה לעצמך לצחוק מעבר למה שכתוב לך


"רוב השנים לא הרשיתי לעצמי, הייתי אוסף את עצמי במחשבה שחשוב שיהיה עוגן רציני בתוכנית כך כשדמות כלשהי מקצינה זה יהיה מצחיק יותר. בשנה אחרונה כולנו קצת השתחררנו".



התחלת להתפרע


"די כמה אפשר. בעונה האחרונה היו לנו הרבה יותר דקות אולפן לעומת שנים קודמות בעקבות בעיות תקציב. כשדקות האולפן מתארחות נקרעים מצחוק הרבה יותר. כמה אפשר להחזיק?".



איך אתה רואה את הפוליטיקה מבחינת הצחוקים והמערכונים?


"משנה לשנה הרבה יותר קשה לנו. הפוליטיקה הופכת להיות יותר קיצונית ומשתמשת בתוכנית כדי לגרוף קולות. ואנחנו שאמורים להקצין עוד יותר כבר קשה לנו מאוד".



אם לא היית עכשיו בפגרה אני מניח שאופירה וברקו היו מככבים אצלכם חופשי


"נכון אבל זה קורה לנו בכל פגרה. אנחנו מתכתבים עם עצמנו ואומרים 'איזה באסה שאנחנו לא באוויר'. חומרים תמיד יש במדינה הקטנה שלנו".



עכשיו לשאלה קצת יותר רציני. אתה מודע לחוק הנאמנות בתרבות של מירי רגב?


"ברור. איך אפשר לא להיות מודע. אני חושב שזה רע מאוד. אני חושב שזה רע מאוד שמישהו מרגיש שצריך לעגן דבר כזה בחוק. אתה יודע איפה חוק כזה מתחיל אבל לא יודע איפה חוק כזה נגמר ומי יחליט לשים קו אדום באיזו נקודה. זה רע מאוד וככה לא מתנהלת דמוקרטיה".



מה היה קורה אם 'ארץ נהדרת' הייתה צריכה לעמוד בסטנדרטים המקצועיים של מירי רגב?


"לימים זה יכול היה להתאים ולימים לא. לא צריך שיהיה בן אדם שיחליט מה נכון ומה לא נכון".



היא מגיבה לדמות של סמו?


"היא מסוג האנשים שיודע איך לחגוג עם הדמות עצמה, כמה שלא נעשה אותה קיצונית היא תמצא דרך להיות יותר קיצונית ולחגוג על הדבר הזה. האנשים הללו כבר יודעים איך לעבוד. היא יודעת איך למנף את הדברים לחיוביים מבחינה ולא משנה מה נאמר".



קח אותי למאחורי הקלעים. ספר לי על רגע בו לא הצלחתם להמשיך והתפוצצתם מצחוק


"זה קורה המון. בדרך כלל בשבוע אקטואלי חלש יותר ואנחנו נכנסים לנושאים תרבותיים עם דמויות נישתיות אנחנו תמיד מאבדים את זה. הקהל באולפן מאוד נהנה מזה והקהל בבית מקבל טעימה. זה קורה כמעט כל שבוע שלישי".



אודי כגן פורש מה יהיה?


"אני לא חושב שהוא פורש אבל בלוחות זמנים שלו זה מתנגש. אתה באמת חושב שכשנרצה לעשות משהו על אורן חזן הוא לא יבוא? בוודאי שכן- אין מה לדאוג".



מתי אתה פורש?


"היו לי שנים שהרגשתי שאולי הגיע הזמן שאפנה את מקומי ואני חושב שאם מישהו יעשה את התפקיד במקומי זה ייתן צבע אחר. בינתיים לא".


אז חלפו 15 שנה ומרגישים שזה כאילו היה אתמול. יש עוד הרבה חיים של התוכנית הזו".



"היתרון והחיסרון של התוכנית הזאת היא שכל שבוע היא מתחילה מחדש. כשזה מצליח זה מדהים. העונה ה-15 הייתה הארוכה ביותר מבחינת מספר התוכניות, חששתי מזה מאוד אבל נהנינו וזה זרם מדהים ויש לנו עוד חשק".



שיהיה לך המון בהצלחה



"אנחנו חוזרים בינואר לעונה ה-16".



אני אצפה תודה לך.