ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה הערב (שבת) לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על חידוש הסנקציות על המשטר האיראני. "שנים שאני קורא לחידוש הסנקציות במלואן נגד משטר הטרור הרצחני באיראן שמסכן את העולם כולו", אמר נתניהו. "האפקט של הסנקציות הראשוניות כבר מורגש - הריאל בשפל, כלכלת איראן בשפל ואנחנו רואים את התוצאות כבר בשטח. תודה לך הנשיא טראמפ על המהלך ההיסטורי. הסנקציות אכן מגיעות".

כזכור, שר האוצר האמריקאי, סטיבן מנוצ'ין, הודיע אתמול באופן רשמי על הטלת הסנקציות על איראן, החל מתחילת שבוע העסקים ביום שני הקרוב. הסנקציות יוטלו על יותר מ-700 אישים וארגונים באיראן, יותר משהוסרו בחתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015, בין איראן לארה"ב, בריטניה, רוסיה, סין, צרפת וגרמניה. שר האוצר מנוצ'ין איים על שירות הסליקה והבנקאות הבלגי SWIFT, אחד הארגונים הפיננסיים הגדולים והחשובים בעולם, שללא שיתוף פעולה שלו לסנקציות האמריקאיות תהיה השפעה מעטה יחסית, כ אם הוא לא ישתף פעולה עם הסנקציות גם הוא ייענש. 

הנשיא טראמפ העלה אתמול תמונה ובה הוא נראה כאשר ברקע כתוב: "הסנקציות מגיעות ב-5 בנובמבר", על משקל המשפט המוכר מהסדרה משחקי הכס - "החורף מגיע". באיראן הגיבו להטלת הסנקציות והודיעו כי הן לא ישפיעו על הכלכלה המקומית. דובר משרד החוץ האיראני בהרם קאסמי אמר כי "אמריקה לא תוכל להפעיל לחץ נגד מדינתנו הגדולה והאמיצה", והוסיף, "יש לנו את הידע והיכולת לנהל את הכלכלה שלנו".


מנהיג איראן עלי חמינאי. צילום: רויטרס
מנהיג איראן עלי חמינאי. צילום: רויטרס

 
בתוך כך, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי המדינה החלה בייצור המוני של מטוס הקרב החדש שלה, שזכה לשם "כוסר". שר ההגנה האיראני אמיר חאתמי מסר כי "המטוס ייכנס בקרוב לשימוש בחיל האוויר". כלי הטיס החדש הוצג בפעם הראשונה בחודש אוגוסט האחרון, ולדברי גורמים במדינה הפרסית, הוא מסוגל לשאת סוגי נשק שונים, וכן להשתתף במשימות אוויריות קצרות טווח. 
עם זאת, מומחים צבאיים מאמינים כי מדובר בהעתק של מטוס F-5, שיוצר בשנות ה-60 בארצות הברית. כיום, בידי חיל האוויר האיראני נמצאים כמה מטוסי קרב בודדים. מדובר בכלי טיס אמריקאים או רוסים, מדגמים ישנים, שנרכשו לפני המהפכה האסלאמית ב-1979.