תוכנית חדשה בצה”ל יוצאת לדרך: בסוף השירות, כחלק מההכנה לשחרור, ייצאו הלוחמים לטיול מחלקתי משותף שמטרתו להציף יחד חוויות מהשירות, מהפעילות המבצעית ומהלחימה. הפרויקט, שמכונה בצה”ל “בחזרה לעתיד”, נבחן כבר בשבוע שעבר בארבע מחלקות בחטיבת גבעתי. מי שהכין את מבנה השבוע, שמתחיל בשיחת מח”ט, אלה הם קציני בריאות נפש, ומדריכים מוסמכים ואנשי מקצוע מלווים את החיילים המשוחררים במהלך השבוע.
 
ראש ענף חי”ר בזרוע היבשה, סגן אלוף גל אברהם, מספר כי לצד ההכנה המנטלית לשחרור, יעד נוסף הוא ההזדמנות לתת ללוחמים להציף חוויות מהשירות: “היעד הוא לתת ללוחמים מסגרת מחלקתית, שבה אפשר להעלות את החוויות במסגרת קבוצתית, לדבר ולהוציא הכל, שהבעיות לא יצוצו עוד חמש ועשר שנים. את הטיול, שמכונה מסע, מובילים אנשי מילואים מתחום בריאות הנפש והפסיכולוגיה, שנבחרו על ידי חיל הרפואה ובעלי הכשרה גם לזהות מתוך השיח שמתפתח בקבוצה חיילים בודדים שזקוקים להמשך טיפול מקצועי".
 
סמל ראשון נדב מרגליות, לוחם גבעתי שנמצא כעת בחופשת שחרור, מספר לנו שמבחינת החברים במחלקה השבוע הזה היה הרבה יותר מכיף: “הגענו לשבוע הזה לאחר שכבר התחלנו את חופשת השחרור. בהתחלה התבאסנו מאוד, אבל לאחר השבוע הזה אני יכול להגיד שזה היה חשוב ביותר לנו כחברים למחלקה וכאנשים בודדים, שאחרי שלוש שנים בצה”ל חוזרים לאזרחות ורצים להשתלב שם כמה שיותר מהר.
 

"בכל טיול במהלך השבוע עצרנו בדרך לדבר בהנחיית המדריכים, דיברנו על דברים שלא דיברנו עליהם מעולם, פתחנו חוויות מבצעיות שעברנו כמחלקה ולא עצרנו במהלך השירות כדי לברר את ההשפעה שלהן עד הסוף, דיברנו על פעילות מבצעית בחברון ועל מעצרים שביצענו, על הפעילות האחרונה בעזה מול הפרות הסדר על הגדר ומה שעברנו שם בתקופה האחרונה. דיברנו על אביב לוי ז”ל, שהיה חייל בפלוגה שלנו ונהרג ביולי האחרון מאש צלף פלסטיני ברצועת עזה, דיברנו על דברים שבמהלך השירות הצבאי לא עצרנו לחשוב עליהם, והשבוע הזה היה חשוב לנו ביותר - הרגשנו שאנחנו יכולים לפתוח דברים שעד היום לא פתחנו".
 
הפיילוט, שעליו אנחנו מדווחים לראשונה ב”מעריב”, התחיל כאמור עם ארבע מחלקות בלבד, אבל כבר בשנה הבאה צפויים שלושה מחזורים בהתאם לתאריכי סיום השירות, ובמחזור האחרון מתוכננות כמעט 20 מחלקות לצאת לפעילות. ההערכה בצה”ל היא כי בשנת 2020 מחצית ממחלקות החי”ר שתסיימנה את השירות יעברו את הסדנה המיוחדת, שכבר ניתן לה תקציב גם לשנים הקרובות והוקמה מנהלת האחראית למימוש התוכניות. 
 

היעד הוא שכל מחלקות הלוחמים בצה”ל יעברו את השבוע כחלק מההכנה לאזרחות, אבל כאמור זהו גם כלי לזיהוי סימפטומים של הלם קרב ופוסט־טראומה באמצעות הפעילות החווייתית.