בשבוע שעבר העניקו ראשי מצעד החיים לנשיא המדינה ראובן ריבלין אלבום תמונות מהודר כהוקרה על השתתפותו. ריבלין עמד בראש משלחת מצעד החיים, אשר ציין 30 שנה להיווסדו ו־70 שנה למדינה, עם כל ראשי זרועות הביטחון של מדינת ישראל. אליהם הצטרפו הנשיא הפולני אנדז’יי דודה, הרב ישראל לאו, הזמר שלמה ארצי ומכובדים נוספים. היה זה המצעד הגדול ביותר אי פעם, עם יותר מ־12 אלף בני נוער מרחבי העולם, שהגיעו ב־110 משלחות ומ־40 מדינות שונות.

במהלך המפגש אמר יו”ר מצעד החיים, שמואל רוזנמן: “הצטרפותו של הנשיא למצעד החיים היא אות כבוד להתגייסות הנדרשת מצד כולנו למאבק בגזענות. בשעה זו, כשבארה”ב מתמודדים עם אירוע אנטישמי נוסף, לקחי השואה מהדהדים היום ביתר שאת, ועל כולנו לגדוע את השורשים הרעים הממשיכים להצמיח שנאה מכוונת כזו”. הנשיא הדגיש בפניהם את חשיבתו של הפרויקט המעביר את זיכרון השואה לדורות הצעירים.

מצעד החיים הוא התוכנית השנתית הבינלאומית הגדולה ביותר שמביאה עשרות אלפי צעירים מכל רחבי העולם לפולין ולישראל. זהו פרויקט חינוכי עצמאי, אשר שם לו למטרה להנחיל לדור הצעיר את ההיסטוריה של השואה ולהטמיע לאורה ערכים של סובלנות, מאבק בגזענות, קבלת האחר, התנדבות וערבות הדדית.

במסגרת התוכנית הלימודית מבקרות משלחות בני נוער שונות, של יהודים ולא יהודים כאחד, בגטאות, באנדרטאות ובמחנות ההשמדה. מאז המצעד הראשון, שהתקיים בשנת 1988, יותר מ־260 אלף משתתפים, מ־52 מדינות צעדו על פסי הרכבת לאורך שלושה קילומטרים מאושוויץ לבירקנאו, כמחווה אילמת לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות. במהלך 30 השנה האחרונות השתתפו במצעד ראשי ממשלות, חברי כנסת, ראשי זרועות הביטחון, נשיאים ושרי חינוך מהעולם ואנשי רוח, תרבות ומשפט.