650 מיהודי אוקראינה לקחו היום (ראשון) חלק באירוע השנתי לחיזוק זהות יהודית של ארגון לימוד FSU במהלך סוף השבוע, שהתקיים בעיר ההיסטורית לבוב, בירתה של מערב אוקראינה. במהלך הכנס התקיימו יותר מ-120 פעילויות הקשורות למרכיביה השונים של יהדות, ציונות, מדינת ישראל ועוד, לרבות תכנית מיוחדת לילדים בנושאים הללו.
בין הדוברים באירוע היו שגריר ישראל באוקראינה יואל ליון, ראש העיר לבוב אנדרי סדובי, סגנית נשיא של קרן ״ג׳נסיס״ ושגרירת ישראל ברוסיה לשעבר דורית גולנדר, המדען הראשי של משרד העלייה והקליטה ד״ר זאב חנין, מנהל המחלקה לחינוך ותרבות של נתיב אלכס מרשון, מנהל ״תקומה – מוזיאון השואה והיהדות ד״ר איגור שופאק ועוד.
שגריר ישראל באוקראינה, יואל ליאון, פנה למשתתפים במהלך אירוע הפתיחה ואמר כי הוא ״שמח במיוחד להיות יחד עם חברי הקהילה היהודית של אוקראינה, ארץ מולדתם של זאב ז׳בוטינסקי, משה שרת, גולדה מאיר ועוד רבים אחרים. יהיו גאים ביהדותכם, ותמיד תזכרו שיש לכם בית במדינת העם היהודי״. 

במהלך אירוע הפתיחה שהוקדש לחגיגות 70 שנה למדינת ישראל, דיבר גם ראש העיר לבוב, אנדרי סדובי: ״אין עוד עם בעולם שהשיג את מה שהשיגו היהודים בהקמת מדינתם. החלום שלי – שהעם האוקראיני יאמין במדינה שלו כמו שהעם היהודי מאמין במדינת ישראל״.

יואל ליון, חיים צ׳סלר ואנדרי סדובי באירוע באוקראינה. צילום: בוריס בוכמן
יואל ליון, חיים צ׳סלר ואנדרי סדובי באירוע באוקראינה. צילום: בוריס בוכמן

 
מייסד לימוד FSU , חיים צ׳סלר, בירך את המשתתפים ואמר כי ״אנחנו שמחים לחגוג את האירוע ה-11 שלנו באוקראינה, מדינה שהיא הבית של אחת מהקהילות היהודיות המשגשגות ביותר בעולם. יתרה מזאת, זו היא הפעם הרביעית שלנו בלבוב, עיר בעלת היסטוריה ותרבות יהודית עשירה ביותר״. יו״ר לימוד FSU אוקראינה, אוסיק אקסלרוד, הוסיף ואמר כי ״המפתח להצלחתו של פרויקט לימוד טמון בשילוב הנדיר של שיח, לימוד יהודי ויצירה, שבצורה הרמונית יוצרים אווירה ייחודית ומרתקת״.
לימוד FSU אוקראינה מתקיים בזכות צוות המנהיגות והמתנדבים המקומיים, בהובלתם של מנהלת הפרויקט גלינה ריבניקובה ומנכ״ל לימוד FSU רומן קוגן, יחד עם דאשה יפימנקו מרובנו, ולריה אוגורודניק מאוז׳גורוד, ז׳ניה חורז׳בסקי מאודסה, אולנה קולפקובה מדנפרו ורבים אחרים. קיום האירוע לא היה מתאפשר לולא תמיכתם של Dutch Jewish Humanitarian Fund (JHF), קרן ג׳נסיס, הקונגרס היהודי האירו – אסייתי, ועידת התביעות נגד גרמניה, משרד החוץ, נתיב - משרד ראש הממשלה, All-Ukranianian Jewish congress בהנהגתו של ואדים רבינוביץ׳, ו-Ukrainian Jewish Encounter (UJE) .