10% מהציבור ויתר בשנה האחרונה על טיפול רפואי בגלל סיבות כלכליות, עליה של 25% ביחס לשנה שעברה, כאשר 24% מבני ה־50 ומעלה נאלצים לוותר על הטיפול, 20% מבני 30־49 ו־15% מהצעירים, בגיל 29 ומטה. על פי הנתונים, 25% מאלה המגדירים את מצבם הבריאותי גרוע, נאלצו או בחרו לוותר על טיפולים בשל מצבם הכלכלי לעומת 18% מאלו שבריאותם נחשבת לטובה בדרך כלל.



הנתונים עולים מסקר שנתי שערכה עמותת חסדי נעמי המסייעת למשפחות וליחידים במצוקה כלכלית, בין היתר, במימון תרופות וטיפולים מתרומות. עוד עולה מהסקר, שנערך באמצעות מכון המחקר ZETATOOLS כי ההימנעות מטיפול בשל מצוקה כספית נפוצה אצל 24% מהחרדים, אבל גם בקרב 16% מהחילונים ו־18% מהדתיים, והיא נפוצה במידה שווה בפריפריה ובמרכז. 31% מהציבור מוציאים מעל 200 שקל בחודש על תרופות, מגמת עליה ביחס לשנים קודמות.


כשני שלישים מאלה שוויתרו על טיפולים רפואיים (22%) מדווחים כי ויתרו, בין היתר, על טיפולי שיניים, 47% מהם על רופא מומחה, כשליש מדווחים כי ויתרו על רכישת תרופות. 31% ויתרו על ניתוחים בגלל סיבות כלכליות (מחוסר יכולת להיעדר מעבודה ועד אי־יכולת להשתתף במימון טיפול שיקומי).



ע' היא אם חד־הורית לארבעה, בנה בן ה־16 החלים לפני שנים מספר מסרטן אלים במיוחד, ומתמודד עד היום עם תופעות לוואי קשות כתוצאה מהטיפולים האגרסיביים שעבר, בהם ארבע השתלות מח עצם. בין היתר נפגעה ההתפתחות התקינה שלו וע' מספרת: "היום ההתמודדות המרכזית שלי עם השיקום של הילד שלי היא בטיפולי השיניים היקרים שהוא צריך ואין לי איך לממן לו. אין שום השתתפות של קופת החולים בשיקום פה ולסת ברמה הזאת, ואני פשוט לא יכולה לעמוד בזה. אבל גם בזמן שהיינו בתוך סבבים של כימותרפיה הוא היה זקוק לטיפול בזריקות של הורמון גדילה, טיפול שהייתי צריכה לרכוש בכספי ולתת לו בבית, אבל באיזה שהוא שלב קרסתי. זה הגיע לאלף שקלים בחודש. הייתי צריכה להתגבר על הבושה שלי, לחשוף את מצבי הכלכלי בפני העובדת הסוציאלית והאונקולוגית שלו שעזרה לי, ולעבור ועדות שבהן התחננתי לכסף".



משה כהן, מנכ"ל חסדי נעמי: "העניים חולים יותר, ומוותרים יותר על בריאות בגלל מצבם הכלכלי. פעם חיפשו אוכל בפחים, היום הם מחפשים תרופות בפחים. זו מלחמה. הסקר בודק את אחת הסוגיות הכי כואבות בעולם הרווחה: מימון בריאות, והישרדות. העניים בישראל נאלצים לבחור בין מזון לתרופות, כך גם אלפים מניצולי השואה. חסדי נעמי מובילה את המאבק בעוני יחד עם עמיתינו, אך לא משנה כמה נאבק, דרושה פצצת אטום חברתית מצד הממשלה, בדמות תוכנית לאומית ושינוי סדרי עדיפויות, כדי לנצח את העוני".