בתום דיון סוער, מליאת הכנסת העבירה הערב (שני) את הצעת החוק שזכתה לכינוי "הנאמנות בתרבות", שמבקשת למנוע תמיכה מגופים שמקיימים פעילות החותרת תחת המדינה וסמליה, על פי הטענה, ומעבירה את הסמכות לשלילת תקציבים מגופים מפירים משר האוצר לשרת התרבות. ההצעה עברה ברוב של 55 תומכים מול 44 מתנגדים.



מדובר בתיקון לחוק התרבות והאמנות, שאותו הובילה שרת התרבות מירי רגב, ואשר זכה לתמיכת שר האוצר משה כחלון. התיקון יאפשר, לדוגמה, לשלול תקציב ממוסדות תרבות שיפגעו בסמלי המדינה או יבזו אותם, יציינו את יום העצמאות כיום אבל או ישללו את קיומה של מדינת ישראל כיהודית ודמוקרטית.
 
במהלך נאומה במליאה אמרה רגב: "אני גאה להעלות את "חוק הנאמנות בתרבות", אחרי למעלה משבע שנים, בהן "חוק הנכבה" היה כאות מתה... ואחרי שמיעוט של מוסדות תרבות, הנתמכים מקופת המדינה "התבלבלו" או "בירברו" את עצמם לדעת ונתנו במה שוב ושוב ל"עלילות נכבה", למחבלים ולתומכי טרור". 
 
"אין כאן עניין של ימין ושמאל. יש פה הגיון מאוד פשוט. הציבור אינו מטומטם. הוא מבין את מה שחלק מהאמנים וחלק מחברי הכנסת כאן מסרבים לקלוט. עובדה היא, שמה שהוגדר על ידי המארגנים כהפגנת ענק נגד הצעת החוק הסתכם ב'הפגנונת' של כאלף אנשים. הציבור ובכללו גם אמניות ואמנים לא מעטים, שקראו את החוק, שולטים בהבנת הנקרא ומבינים,  שהחוק ישים קץ לכל "מצעדי האיוולת"! לא עוד שימוש בבמה הציבורית הנתמכת כדי להאדיר מחבלים, "אסירי הכיבוש" ותומכי טרור".

 
עוד הוסיפה: "החוק המוצע הוא חוק מואר, חוק המתכתב עם למעלה ממאה שנות ציונות, בהן זקפנו קומתנו, חוק, המאזן להפליא בין ערכינו המקודשים כמדינה יהודית ודמוקרטית. מעל החוק  המוצע מרחפים הרוח הישראלית הציונית, הרוח היהודית והדמוקרטית והאיזונים והבדיקות הנדרשים כדי לוודא שנפגעת או נשללת תמיכה רק במקרים, בהם דגלים שחורים מתנוססים מעל הפעילות או המופע. הצביעו בעד החוק, המגדיר מחדש את גבולות הגזרה של האסור והמותר, של הראוי ושל הבזוי במוסדות התרבות הנתמכים שלנו". 

ח"כ לאה פדידה פנתה במהלך נאומה במליאה לרגב ואמרה: "אם את היית שרת תרבות בתקופת 'ניקוי ראש' - היית מגלה אותם מהארץ". רגב: "תתביישי לך". פדידה: "הקשר בינך לבין תרבות מקרי בלבד".

חזן לגילאון: "חצי בן אדם"

במהלך הדיון הסוער ח"כ אורן חזן (ליכוד) קרא לעבר ח"כ אילן גילאון (מרצ) במהלך נאומו: "אתה חצי בן אדם". גילאון אמר לו: "הייתי כותב עליו את הגולם מפראג אבל הקדימו אותי". כעבור מספר דקות ח"כ חזן ניגש למיקרופון והסביר כי הוא התכוון שהתייחס לתרבות של גילאון כשאמר 'חצי בן אדם' ובמידה וגילאון הבין זאת אחרת, הוא מתנצל.

ברקע התקרית עם גילאון, ועדת האתיקה של הכנסת אמורה לפרסם מחר את החלטתה בעניין שורה של תלונות שהצטברו נגד חזן, בין היתר מסדרני הכנסת במליאה. לאור העובדה שלחזן הרשעות קודמות שגררו גם הרחקה לשישה חודשים, בכנסת מעריכים שהוא צפוי לספוג שוב עונש הרחקה כבד. מדובר בתלונות שאינן קשורות לאירוע הערב.

ממפלגת מרצ נמסר בעקבות הקריאה של חזן לגילאון: ״האירוע השפל, הקטן והעלוב הזה - כלפי אחד האנשים האהודים והחביבים בכנסת - אילן גילאון - רק מעיד על תחתית החבית אליה הגיעה מפלגת השלטון עם חוק הנאמנות הלקקני. אנחנו נאמנים לתרבות ולתרבות הדיון וכופרים בצנזורה, בגסות ובלקקנות של הליכוד של השרה רגב ושל ח״כ חזן״.

ח"כ חזן מסר לאחר מכן: "תגובתי השקולה והרגועה לעלבונותיו הייתה שאני לא מתייחס לדבריו כיוון שהוא חצי בן אדם. תגובה זו נבעה בגלל התנהגותו השפלה ובשל כך שחבר הכנסת גילאון לאורך כל הקדנציה לא מפסיק לקלל, להכפיש ,להתבהם ולפגוע בי. מאחר והיו מי שניסו בכוח להוציא את דברי מהקשרם תוך שהם מכנים אותי, בהמה, אפס ושלל קללות שהדעת לא סובלת, עליתי והבהרתי כי דבריי נאמרו אך ורק ביחס להתנהגותו הבהמתית והנמוכה של ח"כ גלאון ולא לשום דבר אחר. אם חלילה מישהו הבין אחרת, אני מתנצל. חשוב להבהיר כי מי שמקלל ומתבהם יחטוף ועל כך לא אתנצל".
 
עוד הוסיף: "לקחת ביטוי שגור שבא במקום לקלל מישהו ולהגיד לו דברים גסים חזרה ולכנותו כמי שלא מתנהג כבנאדם, אלא חצי בנאדם ולהפוך זאת לאמירה נגד נכים זו פוליטיקה רעה, נמוכה והסתה לשמה. חשוב לציין - זו לא הפעם הראשונה שח"כים קוראים כלפיי קריאות שפלות וקללות במטרה לפגוע בי, וזו גם לא הפעם הראשונה בא אני משיב בחזרה 'חצי בן אדם'. אולם למען הסר כל ספק אבהיר חד וחלק כי אני רואה בכל בני האדם שווים בני שווים ללא יוצא מן הכלל".

בתגובה להתבטאות של חזן, ח"כ סתיו שפיר הגיבה בטוויטר ואמרה: ‏"חבר הכנסת הבזוי מהליכוד שלא נקרא לו בשמו קרא עכשיו לאילן גילאון, חבר כנסת אמיץ וחכם שסובל מנכות - "חצי אדם". אם הוא לא עף מהליכוד בשעה הקרובה - זה פרצופה של המפלגה הזו. זו הדרך שהם רוצים להנהיג את ישראל. מבחיל".