מכה נוספת נחת על אזרחי איראן, אשר צריכים להתמודד כעת עם סנקציות כלכליות נוספות שהטיל ממשל טראמפ על מדינתם. לאחר שבשנה האחרונה יצאו תושבים מכל רחבי המדינה להפגין כנגד האבטלה הגואה והדיכוי של משטר האייתוללה, כעת הם חלוקים בתגובותיהם באשר לסבב השני של הסנקציות. בעדויות שהביא "המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה", מתוך ראיונות של איראנים בתחנות רדיו וטלוויזיה המשדרות ממדינות המערב לעבר איראן, עולה כי רוב האזרחים לא מאמינים שהמשטר יפגע, אולם מצבם של האזרחים יוחמר ומיליונים יצטרפו לשכבות העניות. 



סטודנטית איראנית שלומדת בצרפת, למשל, הביע חשש בשידור ה-BBC בפרסית כי חשבון הבנק שלה, שנפתח לא מזמן באחד הבנקים בצרפת לאחר מאמצים רבים, ייסגר והוריה באיראן לא יוכלו לממן את הוצאות לימודיה. מנהל מפעל קטן הסביר שחלקי החילוף שהוא קונה התייקרו פי חמש בכמה חודשים ועתה הוא חושש שייאלץ לסגור את המפעל. 



בערוץ הפופולרי Manoto הביעו רוב הצופים חשש שיגיעו לפת לחם. אב צעיר, המחזיק בתואר שני מהאוניברסיטה היוקרתית ביותר של איראן ע"ש שריף, אמר כי הוא בכה ורעד בזמן קניות בסופר כיוון שלא יכל לשלם עבור המצרכים והסתפק במינימום עבור התינוק. האב קרא בבכי למשטר האיראני "להפסיק לאתגר את ארה"ב, ישראל ומדינות אחרות כדי שהמצב הכלכלי של האזרחים לא יהיה חמור יותר מהיום". הוא הוסיף כי "אני לא רוצה שום חופש, אפילו מוותר על דעתי בנושא חופש האדם בבחירת לבושו. רק רוצה שאוכל להביא הביתה קצת אוכל בכבוד".



עלי חמינאי. המשטר יצלח את המשבר? צילום: AFP



רבים מהאזרחים האיראנים לא הצליחו לבצע פעולות בנקאיות בסיסיות, ולפי העדויות "אנשים רצו מבנק לבנק". לדעת אחד מהם, לא מדובר בתקלה זמנית, אלא כתוצאה מניתוק של איראן ממערכת סוויפט לסילוק אשראי. לדעתם של צופים רבים, המשטר האיראני לא יקשיב לזעקת האזרחים ורק יגביר את הדיכוי.



מקצתם של מאזיני רדיו "פרדא" הדגישו את אשמת המשטר האיראני, תקפו את הקריאות "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל" ואת בזבוז הכספים על הטרור במזרח התיכון. ""נסראללה משמין מיום ליום מהכספים של העם האיראני המסכן", אמר אחד המאזינים. 



אזרחים אחרים חששו מעליית מחירי התרופות, שעשויות להיעלם מהשווקים ובתי המרקחת. איראנים רבים טענו כי גורמים בתוך המשטר, שנחשבו לפרגמטיים ופרו מערביים והיו בעד דיאלוג עם ארה"ב והמערב, נחלשו בצורה רצינית כתוצאה מהמצב החדש. לדעתם, בטווח הקרוב המשטר הנוכחי דווקא יתחזק. אחרים אף טענו כי "ארה"ב של העידן הנוכחי לא ראויה לשיחה", זאת עד אחרי שיתחלף ממשל טראמפ. לעומתם, אזרחים רבים קראו להיכנס לשיחות ישירות עם ארה"ב וקראו לשלטונות שלא לדחות את האופציה הזו כל עוד היא על השולחן. 



פקידת ממשל מטהראן, שמרוויחה שכר נמוך, אמר ל-BBC שהיא ומשפחתה מוכנים לסבול את הקשיים הכלכליים הצפויים, כל עוד המשטר האסלאמי במדינה יסולק בסופו של דבר ואיראן תזכה למשטר "ראוי, פרו מערבי, עבור אזרחי איראן ולא עבור הטרוריסטים במזרח התיכון". 





בתוך כך, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שחרר היום סרטון בו הוא טוען כי הסנקציות נועדו הסנקציות נועדו לפגוע בכלכלה של איראן ובעם האיראני, אבל הממשל יעשה הכל על מנת שלא יפגע הציבור הרחב. לדבריו, "במשך 40 שנים עמדנו לבד עם המשאבים שלנו אל מול התוקפנות של ארה"ב".


"קודמיו של טראמפ גם החלו לעצב מדיניות איראן שלהם בשחצנות דומה אבל הגיעו להבנה כי יש לקבל ולכבד את המציאות שלאיראן ככל שהפכו להיות יותר מנוסים במשרד", טען, ובשפה הפרסית אף הוסיף כי מטרת הסנקציות היא ליצור פילוג בין התושבים באיראן ואף להפריד ביניהם לבין הממסד. 

העדויות נאספו על ידי המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה