כבר בחדשות השעה שמונה בערב נשם הציבור לרווחה. יונית לוי הודיעה שאין שביתה כללית במשק. בתי האב בישראל נכנסו לרגיעה משכרת. פועלי בניין ימשיכו להתעופף למוות, העיקר שלא עוצרים את החיים. הרי המוות אינו מחוסר עבודה, כפי ששר פורטיס באלבום הבכורה שלו, "פלונטר", לפני כמעט ארבעה עשורים.



בשלוש השנים האחרונות נספרו באתרי בנייה בישראל 125 קורבנות, אבל זה נתון סטטיסטי לא ברור. השנה למשל, מתוך 40 מקרי מוות, הכיר משרד העבודה רק ב־30, לפי שיטת חישוב שלא תיאמן גם ב"סופרנוס" או ב"הסמויה".



אף אחד לא רצה בשביתה. בטח שלא המעסיקים, שלהם זה עולה כסף. גם לא אמן היח"צ אבי ניסנקורן יו"ר ההסתדרות, שהבין שיש גבול לכל תעלול יחצני וממילא איש מהמעורבים במו"מ לא האמין שהוא ישבית את המשק. יש לו חברים בממשלה כמו שר האוצר משה כחלון, וניסנקורן מעריך חברות.



המצב באתרי הבנייה יהיה מעתה זהה לזה שהיה לפני התכנסות הבכירים, שהעבירו עוד סיבוב על הציבור בכלל ועל עובדי הבניין בפרט. אין להם שום לובי לעובדי הפיגומים. רוב מוחלט מהם ערבים, שבישראל 2018 מדורגים בתחתית שרשרת המזון. קבלן שהתראיין אתמול בתוכנית "איפה הכסף", בהנחיית ענת דוידוב ברדיו 103, ממש התכתש עם המגישה על נתוני המוות. "אין עלייה במספר ההרוגים", הוא אמר. "אנחנו פשוט בונים יותר, ואם תחשבי את כמות הנפגעים לעומת העלייה בבנייה, תביני למה אני מתכוון". היא לא הבינה, אז היא העיפה אותו מהשידור.



אבל לפני הדיבור המקומם של הטיפוס, הוא הטיל על הפועלים, שרובם ערבים ומיעוטם עובדים זרים, את האחריות למותם. "הם לא חוגרים את הרתמות שאני מספק להם", קבל הקבלן. "מה את רוצה שאעשה"?



עד המו"מ אתמול היו כ־20 מפקחי בטיחות באתרי בנייה. הבטיחו שהמספר יוכפל. אין ספק שהציניות קובעת אצלנו שיאים חדשים, שלאו דווקא מחמיאים לחברה בישראל. אין להם זהות ופנים שאנחנו מכירים, כי הם הרי לא יהודים, ובישראל אוהבים רק יהודים. שום קבלן או גורם ממשלתי לא מוכן שיסגרו אתר בנייה, במקרה של תאונת עבודה קטלנית, עד לסיום החקירה. הלו, ומי ישלם את ההפסדים? למה, את כביש 90 סגרו אחרי התאונות הקטלניות? למה אתם נטפלים לתחום הבנייה? נשאף להוריד את מספר המתים בחצי, מבטיחים היזמים, שאף אחד מהם עוד לא ריצה עונש מאסר כבד על הפקרת עובדיו.



יש לנו קבינט דיור, אבל שמירה על בטיחותם של בוני הבניינים אינה חלק מדף המשימות שלו. ויש גם ערבים ופועלים זרים שמחזירים בשק גופה לסין, עם פיצוי של 400 דולר למשפחת הקורבן. הרי תמיד היינו גיבורים גדולים בכסף קטן. וברקע מהדהדת המצווה החשובה ביותר בתורת העם היהודי: "ונשמרתם לנפשותיכם". הכוונה היא כמובן לנפשות העם היהודי. אנחנו לא יכולים לדאוג לכל בני הדתות בעולם, ועוד לערבים, נכון? אז הם רשאים למות בבניית הארץ החל מהבוקר.