סערת זילבר נמשכת: היועץ המשפט לממשלה, אביחי מנדלבליט, השיב הבוקר (רביעי) למכתב ששלחה לו אמש שרת המשפטים איילת שקד, בו הודיע כי המשנה ליועמ"ש דינה זילבר לא תייצג עוד את הממשל, והבהיר לה כי אין לה סמכות לקבוע מי ייצג את היועמ"ש בממשלה ובכנסת. "במכתבך שבסימוכין הבאת בפניי התבטאויות שונות מהחודש האחרון של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דינה זילבר, בדיונים שנערכו בוועדות הכנסת", כתב היועמ"ש בפתח דבריו. "על פי הנטען במכתב, התבטאויות אלו מהוות הפרה של תקנון שירות המדינה והנחיות היועמ"ש". 

"לאור זאת", המשיך מנדלבליט, "הודעה במכתב כי עו"ד זילבר סיימה לייצג את עמדתך, עמדת משרד המשפטים או עמדת הממשלה - בממשלה, בוועדותיה ובוועדות הכנסת, וכי אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד. בכוונתי להידרש להתבטאויות עליהן עמדת, ולבחון את הדברים". 
"ואולם", הוסיף היועמ"ש, "בה בעת חשוב להבהיר כי איני מקבל את התפיסה העקרונית שעשויה להשתמע ממכתבך. החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף לי כנציג היועמ"ש הנה החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית, ואין מקום להתערבות בסמכות זאת".

עם זאת, שקד ומנדלבליט סיכמו שזילבר לא תגיע לכנסת ולממשלה עד תום הבירור על דבריה. שרת המשפטים דיברה גם היום על הנושא בוועידת ישראל לבטיחות בדרכים ואמרה: "יש ויכוח עתיק יומין בנוגע לסמכויות היועמ"ש. אנחנו חלוקים בנושא הזה. יש הנחיות ויש תקשי"ר, כדי שהממשלה תעבוד כמו שצריך, כל פקידי המדינה מחויבים לעמדת הממשלה והכנסת. הם חייבים ליישר קו, אחרת אי אפשר לנהל את המדינה בצורה אחרת. ההנחיות חלות גם על המשנים ליועמ"ש. אם פקיד רוצה להביע עמדות פוליטיות, שיתכבד ויתפטר. ההתבטאות שלה גרמה נזק למערך הייעוץ המשפטי לממשלה".


כשנשאלה האם לאחר הבירור שייערך, תוכל זילבר לחזור לעבודה סדירה, ציינה שקד כי היא "ממתינה לבירור של היועץ המשפטי לממשלה, ואחר כך נראה מה נעשה".


 


בתוך כך, בצהריים ייערך כינוס חירום עם כל אנשי מחלקת ייעוץ וחקיקה בראשות זילבר, ובנוכחות היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. גורמים במחלקת ייעוץ וחקיקה מצפים שהיועץ המשפטי לממשלה ייתן לזילבר גב כדי לשמור על עצמאות המחלקה.



ממשרד המשפטים נמסר אתמול כי "היועץ המשפטי לממשלה מתכוון לברר ולבדוק את הטענות ביסודיות, ורק לאחר בדיקת הדברים יגבש את דעתו לגבי דרך הטיפול בנושא. מעבר לכך לא נתייחס כרגע".



שופט בית המשפט העליון בדימוס, אליקים רובינשטיין, התייחס לסערה בראיון בגלי צה"ל ואמר כי השרה שקד מיהרה מדי בתגובתה לביקורת של זילבר. "אני מעריך את שרת המשפטים, אבל מה שעשתה לדינה זילבר אתמול היה סוג של בית דין שדה".



כזכור, אתמול שלחה השרה שקד מכתב ליועמ"ש מנדלבליט, בה הודיעה כי זילבר לא תורשה לייצג יותר את הממשלה ואת משרד המשפטים, ואף העבירה מסר ליועמ"ש לפיו היא מצפה שיראה לזילבר את הדרך החוצה. "ניכר כי אין זילבר מבקשת לפעול כיועצת משפטית באופן מקצועי וישר. לצערי אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצתה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת", כתבה השרה במכתב והבהירה כי "החל מהיום סיימה הגברת דינה זילבר לייצג את עמדתי, עמדת משרדי או עמדת הממשלה בממשלה, בוועדה מוועדותיה או בוועדה מוועדות הכנסת. היא אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד, ובכל דיון בו מבקשת הממשלה או הכנסת לקבל את עמדת משרד המשפטים". 



זעמה של שקד נבע מכך שזילבר מתחה ביקורת על חוקים שהממשלה העלתה, כמו העברת סמכות מינוי יועצים משפטיים לשרים וחוק "נאמנות בתרבות", ובמקום להסתפק בהצגת עמדת היועמ"ש הביעה גם את עמדותיה האישיות.