כנס AWE - האירוע הבינלאומי הגדול בעולם בתחום המציאות הרבודה - נערך השבוע לראשונה בישראל, ביוזמתם של מייסד AWE אורי ענבר ומנכ"ל חברת הכנסים Premium אורי יהל. בכנס, שהתקיים ביום שני במלון דיוויד קונטיננטל בתל אביב, השתתפו חברות מובילות בעולם בתחום הטכנולוגיה וסטארטאפים מקומיים שהציגו את החידושים האחרונים בתחום המציאות הרבודה, המציאות המדומה ואביזרי הלבישה המתקדמים, כמו צמידים, משקפיים ושעונים חכמים.
הכנס נערך לראשונה ב־2010 בקליפורניה, ומאז התרחב לאירופה ואסיה וכעת גם לישראל. "הבנתי שאי אפשר לבד, שצריך לשתף פעולה עם חברות נוספות שרוצות לקדם את התחום", מספר ענבר, מייסד העמותה. "בשלוש השנים האחרונות הבנו שזה גם זמן טוב להקים קרן השקעות, תחת השם 'סופר ונצ'רס', שיכולה לנצל את המערכת הזו שהוקמה ולהשקיע בחברות סטארט־אפ שמקדמות את התחום".
במהלך הכנס, שהיה אחד המרשימים שהתקיימו בארץ בנושא טכנולוגיה בשנים האחרונות, קשה היה לפספס כמה התקדם התחום ואיך זה משפיע על חיינו בענפים שונים. לדוגמה, הוצגה מערכת שמנטרת את פעילות כוחות כיבוי האש בניו יורק, כאשר לצוות הפיקוד יש אפשרות לראות במציאות רבודה את הבניין הבוער, מיקום חברי הצוות ואפילו צילומי וידיאו מהקסדות שהם לובשים. במקביל, הטכנולוגיה הלבישה המתקדמת מאפשרת לצוות הפיקוח ניטור של סימני החיים של הכבאים.

עבור הגיימרים והצעירים בנפש הוצגו פיתוחים מרשימים בתחום מציאות המדומה של חברות כמו אינטל, שהציגו עזרים ופיתוחים, מנטיס וחברות מתפתחות כמו ICAROS, שמדמה תעופה באמצעות VR, או חברת VICTIMIND שפיתחה את אחד המשחקים המעניינים בז'אנר, שבו המשתתף נלחם באי שפיות באמצעות משחק תפקידים ואסטרטגיה.
בנוסף, הציגו חברות כיצד ניתן להשתמש במציאות רבודה ומדומה כדי לתכנן אירועים גדולים, על ידי ביקור במתחם האירוע באמצעות המשקפיים, או להשפיע על הריהוט הביתי באמצעות העתקת חפצים והדבקתם במציאות רבודה בסלון או בחדר השינה. הוצגו טכנולוגיה המאפשרת ציור טופוגרפיה על פני חול בצורה ריאליסטית להחריד, פיתוחים בענף תעופת החלל ופיתוח ישראלי של צמיד המזהה את קוד החשיבה שלנו להזזת אצבעות ומתרגם זאת על המסך - פיתוח שבעתיד יכול להשפיע בצורה כבירה על ענף הרפואה.
"אחת ממטרות האירוע היא לייצר אנרגיה ולחבר את החברות בארץ לקהילה העולמית", מסביר ענבר ומוסיף: "המציאות הרבודה מאפשרת לנו להיות מותאמים למה שקורה סביבנו ולשפר. המטרה היא להגיע למיליארד משתמשים אקטיביים. אנחנו קרובים לזה, אבל להערכתי עדיין במרחק של חמש עד עשר שנים עד שכולם יהיו שם. 
"זה גם יהיה הרבה יותר טבעי לנו", מדגיש ענבר. "לאחר עשורים שבהם היינו מחוברים למחשבים, אנו נחזור לאינטראקציה עם העולם האמיתי, אבל עדיין עם חיבור למערכת. עכשיו כשאפל וגוגל נכנסו לתחום המובייל והמציאות הרבודה, יש יותר מכשירים תומכים וגם המשיקים מצטרפים. זה הזמן האידיאלי להסתכל על העולם המעניין הזה שאנחנו קוראים לו 'מחשוב מרחבי'".