חברי הקבינט הביטחוני של 103FM לא אהבו, בלשון המעטה, את ההתבטאויות האחרונות של חברי הכנסת אורן חזן ואלעזר שטרן. "מגמת רגיעה?", תהה יואב לימור. "ראית איזה פה ג'ורה יש לכולם?". "המדינה יצאה מדעתה", אמר רוני דניאל, "כולנו מכירים את ח"כ אלעזר שטרן, ואין לי ספק שהוא לא התכוון למה שייחסו לו. אני חושב שהוא התכוון לדברים אחרים, ואתם יודעים כמוני ולא נפתח את דרך התנהלותה של מירי רגב. אני לא מרמז כלום, אני לא יודע ולא חושב שאכן היו דברים במרחב הזה שמדברים בו, אבל רגב כקצינה בצבא עשתה לא מעט למען מירי רגב ולא למען שום דבר אחר".





אלון ממש לא חשב כמו דניאל וטען: "כשהראו את הקטע שהיא סיפרה על ההטרדה המינית, תגובתו של שטרן הייתה חד משמעית. קשה לקנות את גרסת ה'לכאורה' הבהרה שלו". בקשר לדרך בה התקדמה רגב בצבא על ידי קידום עצמי, אמר: "היא לא שונה מהרבה קצינים ואין בזה דבר מגונה". "ואלעזר שטרן לא עשה למען שטרן בצבא כקצין חינוך ראשי וכראש אכ"א?", שאל יואב.



"כשמירי רגב הייתה דובר צה"ל או קצינה, היא עבדה מאוד קשה", השיב רוני. "מדובר בגברת שעובדת כל הזמן - לטוב ולרע, לחצוב את נתיב התקדמותה. שטרן, כראש אכ"א, לא עשה את זה".



"ההתייצבות של 'יש עתיד' מאחורי שטרן מגוחכת"


הבוקר הזכיר העיתונאי עינב שיף כי מצד אחד שטרן יצא נגד רגב בנוגע לחוק הנאמנות בתרבות, אך מצד שני כאשר כיהן כראש אכ"א, דרש שטרן מהזמר עברי לידר לשלוח מכתב לצה"ל ובו יכתוב לידר שהוא אוהב את הצבא, זאת על מנת לאפשר לו להופיע בפני חיילים. "הייתה תקופה ששטרן אסר על הופעות של אמנים שלא שירתו בצבא, כך שנושא הנאמנות לא זר לו", אמר אלון.



רוני דניאל הסכים עם הניגודיות שבדבר, והוסיף שלמרות שהוא אינו יכול להגן על כל החלטה של ח"כ שטרן, הוא חושב שבמקרה הזה זו הייתה אמירה מטופשת. "באופן הניסוח של הדברים הוא שיחק לידיה של השרה רגב והיא הרימה מזה את העניין".



"ברור שזה היה מטופש, מיותר ונגוע", אמר יואב והתקשה להבין מדוע מפלגתו של ח"כ שטרן תמכה בדבריו: "ההתייצבות של 'יש עתיד' מאחוריו היא מגוחכת. המפלגה פשוט קפצה ראש לבריכה בלי מים. על מה הם מגנים עליו? זה שלמירי יש פה ג'ורה והיא תוקפת כל אחד ומזנה את השיח הציבורי - הכל נכון, אבל מה זה קשור למה שהוא רמז?"



מי שמצביע - משפיע


יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין קרא לישראלים שאם הם נרתעים ממה שקורה בבית המחוקקים, שיצאו לבחור באנשים המתאימים. "הבעיה היא שבמדינת ישראל אי אפשר לבחור", הזכיר אלון. "אם רוצים לבחור ביאיר לפיד ולא בשטרן, אין את האופציה".



יואב לימור הסכים עם דבריו, והוסיף כי לא מדובר רק בלפיד ושטרן, אלא גם באנשים כמו ח"כ אורן חזן ממפלגת 'הליכוד': "לא שווה אפילו לנקוב בשמו. פעם אחר פעם הוא מוריד את הגבולות של עצמו למקומות בלתי אפשריים".



"אנחנו לא בודדים בעניין הזה של השיח", אמר אלון. "בכל העולם השיח הולך ומתרדד בגלל הרשתות החברתיות. לפני כמה שבועות ראיתי תכנית אירוח בטלויזיה האמריקאית באחת התחנות הגדולות, וישבה שם כוכבת הפורנו ששילמו לה דמי שתיקה על יחסיה עם דונלד טראמפ. המנחה הציג בפניה שורה של פטריות בגדלים שונים ושאל אותה איזה פטריה תיטיב לתאר את גודלו של הנשיא האמריקאי. הסתכלתי ואמרתי 'די. עד לאן?'".



"זאת רק ההתחלה", הזהיר רוני. "זה גז שהולך וצובר, וגם הדברים שאמר יו"ר הכנסת - סליחה אדוני, גם לך יש אחריות. אל תפנה לציבור. לך בתוך הכנסת יש את וועדות האתיקה. תפעיל את הדבר הזה באופן נחרץ מול התבטאויות כל כך חמורות".



"כולם כשלו השבוע", טען יואב והסביר: "נתניהו לא יצא נגד אורן חזן, אלא יצא באמירה כללית על השיח הציבורי שצריך להיות מכבד, במקום להטיס את חזן ממפלגתו, ואותו דבר יאיר לפיד עם שטרן היה צריך באותו הרגע לשים קו ברור בין מה שנאמר ולא נאמר".



קרקס הביזאר


לסיכום הדיון הציג אלון זווית אופטימית למדי, והראה שלא הכל אבוד: "לתחושתי, לרוב הישראלים זה חורה. אני פוגש המוני אנשים בכל חודש ורואה ישראלים שעובדים קשה, אוהבים את המדינה, משרתים בצבא ומשלמים מיסים, והם מסתכלים באיזה גועל על מה שאמור להיות מי שמייצג אותם ועל האנשים שאמורים להיות נבחרי הציבור. הם לא מתחברים לשיח הקיצוני הזה. אני חושב שאנשים יגידו שדי להם מהגועל".



"אני מקבל את האבחנה שלך, אבל אני רואה שהכל נמשך ואפילו מקצין", השיב רוני. "הגועל הזה מקדם כל מיני אנשים שמייצרים אותו. לתפיסתם זה מסייע להם ומשרת אותם. לכן הם ימשיכו".



"זה קרקס הביזאר", סיכם יואב והסביר מדוע, ככל הנראה, מופע האימים בכנסת נמשך עוד ועוד: "מצד אחד אנשים נגעלים ומצד שני קונים כרטיסים לדבר הזה כדי ללכת ולראות אותו. זה מייצר רייטינג מטורף. הייתי באירועים שהשתתפו בו חברי כנסת כאלה ואחרים שהקהל מתעב אבל בא לראות אותם. יש פה כשל לוגי, אבל זו ההצגה הכי טובה בעיר".