אמש הוקרן בערוץ כאן 11 סרטו של העיתונאי בן כספית המגולל את התפתחותו הפוליטית של יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד. כספית ניסה לפצח את דמותו של לפיד, ושוחח הבוקר (חמישי) עם חברי צוות התוכנית "הקבינט" ב-103FM על אישיותו של העיתונאי לשעבר. 
"יאיר זה פרדוקס", אמר כספית. "לכאורה כל עם ישראל מכיר אותו כבר 30 שנה, זה אדם שהטורים שלו מודבקים במגנטים למקררים שלנו והוא מגיש טלוויזיה כבר שנים, אבל אני חושב שהוא דמות הרבה יותר מורכבת. בסרט אנחנו שואלים המון אנשים שמכירים אותו, עובדים איתו ורצים איתו הרבה מאוד זמן מה הדעות שלו, ולכל אחד יש דעה אחרת על דעותיו של לפיד". 
"אני חושב שהארנו פינות במורכבות הזו בעיקר על כל מה שקדם להקמת 'יש עתיד': איך וכמה זמן תכנן את זה, מה עשה בדרך ומה האידאולוגיה שלו - שבסופו של דבר היא פשוטה, לא ימין ולא שמאל. בתחום הזה, לפיד מאוד דומה לנתניהו, ובכלל יש לו לא מעט קווי דמיון משותפים עם ביבי וגם קצת שוני", הוסיף. 

אז מה למד כספית על לפיד תוך כדי תהליך העבודה על הסרט שלא ידע כבר קודם? "יש לי אלף תשובות, אבל אבחר אחת", אמר כספית. "כבר 25 שנה שאני מכיר את לפיד, הוא היה עורך ב'מעריב' ומאוד אהבנו אותו עד שערק ל'ידיעות אחרונות'. אני כל הזמן אומר שיאיר הוא איש טוב במובן הטוב של המילה, כלומר הוא אדם טוב לב". 

"ובכל זאת, בסרט למדתי על הצד האכזר שלו. אם היינו עכשיו בשכונה, הייתי אומר שהוא יכול להיות 'מניאק' - וסליחה על הביטוי. הוא חותך ומשאיר גופות לצד הדרך. לפיד לא רואה בעיניים את מי שלא בא לו בטוב. ועדיין, זה מדהים שהאנשים שנפגעים ממנו ונשארים בצד הדרך לא הופכים לעדי מדינה ועושים סיבובים באולפנים כמו שקורה אצל ביבי", הוסיף. 
אלון בן דוד אמר שלמרות דבריו של כספית על כך שלפיד 'משאיר אנשים בצד', רק השבוע ראינו אותו מתעקש לעמוד לצידו של ח"כ שטרן בוויכוח בינו לבין שרת התרבות מירי רגב: "זו התאבדות ציבורית. לפיד גרר את כל המפלגה שלו לעמוד מאחורי הדברים של שטרן, כאשר רוב המפלגות האחרות היו קוראות את שטרן לסדר".
"ללפיד יש את ערך החברות", השיב כספית. "כבר שנים שהוא הולך עם עופר שלח, למשל, והחברות המצ'ואיסטית הזאת מקודשת יותר מהכל. ועדיין, הוא בגד בערך הזה כבר כמה פעמים בשביל תדמית נקייה, והדוגמה הכי טובה זה אולמרט שגידל אותו והיה פטרון שלו. לכן לדעתי במקרה של שטרן הוא שאל את עצמו האם יש פה פוטנציאל. אצל שטרן לא יכולה להיות תביעה משפטית, הרי הכל קשקושים".  
כנשאל האם בכך שלפיד עמד לצידו של ח"כ שטרן הוא הפסיד את קולותיהן של הנשים שנפגעו מהצעד הזה, השיב כספית: "אני לא בטוח. יכול להיות שבסביבה של לפיד מירי רגב לא מאוד פופולרית, וכל מה שיגיד - מי שיגיד, יהיה טוב. אני לא יודע אם הוא שגה או לא, ובגלל זה אנחנו לא הולכים לפוליטיקה. בשביל לא לעמוד במצב הזה שאתה קרוע". 
 
"בטוח שיגיע לבלפור"

יואב לימור אמר לו: "לפיד משנה את עמדותיו והתבטאויותיו באופן די מדאיג עבור מי שעוקב אחריו בטוויטר ובפייסבוק". כספית הגיב: "לאסונו של לפיד, דבקה בו תדמית הזגזגן הלא ברור, המעורפל והעמום. אם היה זורק את ח"כ שטרן היה חוטף מכל אלה ששונאים את רגב, כך שאני חושב שלפיד אמר שמספיק ודי, הוא לא יכול בכל פעם שמתעורר משהו לזרוק את הבנאדם לשוליים. את האפקט האמיתי של זה - מעבר למכה קלה בכנף, נדע עוד שבועיים ונראה לאן זה הולך". 
אחת השאלות שלפיד מתמודד איתן מאז נכנס לפוליטיקה היא האם הוא כשיר להיות ראש ממשלה. "במשפט האחרון של הסרט אני אומר שאם אנשים מחפשים תמהיל בין רבין, שרון לצ'רצ'יל - אז זה לא זה", אמר כספית. "לעומת זאת אם מחפשים אדם ציוני, ישראלי, פטריוט שהגיע לסיפור הזה מכל הסיבות הנכונות ויש בו נחישות פנימית - יכול להיות שזה זה. לדעתי, לפיד הוא היחיד במערכת הפוליטית שרוצה להיות ראש ממשלה בעוצמות של נתניהו ועובד בזה 24 שעות ביממה, גם כשהוא ישן. הוא ממוקד במטרה". 
לימור הוסיף וקרא לעיתונאים לנהוג בקצת יותר צניעות כאשר הם מתנגחים יום יום בפוליטיקאים, ואמר: "נוח לחבוט בלפיד וכולם עשו את זה כשהיה שר אוצר. עכשיו רואים את הגירעון של המיליארדים אצל זה שיודע להיות שר אוצר - כחלון, וראינו את הגירעונות שקיבל מזה שכאילו ידע - שטייניץ, כך שאני לא יודע אם הוא גאון כלכלי אבל מסתבר שהוא ודאי לא היה שר אוצר גרוע יותר מזה שהחליף אותו או מזה שקדם לו". 
"זה קורה לנו כל הזמן ואנחנו בהחלט צריכים לסגל קצת צניעות", הסכים כספית והזכיר את המקרה של עמיר פרץ, שר הביטחון לשעבר, שספג לא מעט ביקורת מהתקשורת. "לפיד נמצא שם מהסיבות הנכונות והנחישות שלו מזכירה את נתניהו. הוא חוטף מכל עבר, הורגים אותו, הוא עולה ויורד בסקרים ועדיין לא מצטרף לאף אחד ולא מוכן להיות מספר שתיים של אף אחד. הוא בטוח שיגיע לבלפור, ואני לא יודע אם זה יקרה, אבל הוא בהחלט רוצה". 
רוני דניאל נזכר בסיפור שיכול להעיד על כוח הרצון של שר האוצר לשעבר. "לפני כמה שנים יצא סרטון של לפיד עולה לקרב אגרוף מול אחד שהכניס לו מכות איומות. ישבתי אצל אהוד ברק, שר הביטחון דאז, והראיתי לו את הסרטון. ברק אמר לי 'עזוב איך שהוא חוטף מכות, תראה איך הוא קם וממשיך להילחם'", אמר.