נהיגה היא דבר מסוכן. למדנו זאת היטב לאחר חמש כתבות בנושא. למדנו שנהגים, זמן קצר מרגע קבלת הרישיון מתרגלים לפוזיציה מאחורי ההגה, עושים את מהלכי הנהיגה באופן אוטומטי ומרגישים מספיק בטוחים "להתפנות" לעיסוקים אחרים תוך כדי, כמו שליחת הודעות בסמארטפון, קריאה, שימוש ממושך באפליקציות, משחקים במולטימדיה, מבטים לתינוק במושב האחורי ועוד ועוד. זאת לצד נהיגה מהירה לעתים או שאינה בהתאם לתנאי הדרך, חוסר תשומת לב לכביש ולצערנו תאונות שחלקן קטלניות. השבוע צוין שבוע הבטיחות בדרכים, בדגש על היסח דעת בנהיגה, הגורם המרכזי לתאונות דרכים ומכאן הנושא המרכזי שבו עסקנו בכתבות. 

אבל יש נדבך נוסף שבו פחות עסקנו, ובמחקרים הוכח שיש לו השפעה שהיא כמעט כמו של נהיגה בשכרות, וזו עייפות. רוב הנהגים חוו את התחושה הזו לא פעם, ובמקרים קיצוניים אף היו נוכחים בתאונה בשל הירדמות נהג. לכן, מערכות הבטיחות המתקדמות, כדוגמת מובילאיי, מתריעות בנחרצות ובקול על כל טעות שנובעת מהעייפות – כמו סטייה מנתיב, התקרבות יתר לרכב שלפניכם וכד'. 
איך אפשר למנוע עייפות? רוב הנהגים פותחים חלון ומשמיעים מוסיקה בפול ווליום, אבל במקרים שנעשו פעולות אלו הוכחו כלא יעילות. הדבר הטוב ביותר והבטוח ביותר הוא לא לנהוג אם חשים עייפות. עדיף לתת לנהג אחר לנהוג או להשתמש בתחבורה ציבורית. אבל לעתים אין ברירה, אנחנו יוצאים בתחושת רעננות ולאחר שעה וחצי של נסיעה מתישה בפקקים או בדרך הארוכה לאילת, העייפות נוחתת עלינו ועכשיו צריך להתמודד. 

מחקר מקיף שפורסם ב-2005 על ידי המעבדה להנדסת גורמי אנוש, המחלקה להנדסת תעשייה וניהול, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בראשות פרופ' דוד שנער, נמצאו כמה דרכים יצירתיות להתמודדות עם העייפות. לפי המחקר, אגב, גם מי שישן לילה שלם, אחרי כשעת נהיגה כבר חש עייפות. אז מה הפתרונות? 
הראשונה, והמומלצת, היא כמובן לעצור במקום בטוח ולנוח קצת, לנמנם, ולחזור שמרגישים שוב יותר ערניים. לעתים די לצאת מהרכב ולמתוח מעט את השרירים, יחד עם קפה או משקה ממותק, כדי להחזיר את הכוחות. אם אין אפשרות, אז מתברר שיש דרכים נוספות לשמור על ערנות. 
האפשרות הטובה למי שחייב להמשיך בדרך, ובעיקר אם הוא נוסע אם נוסעים נוספים, היא להפעיל את המח באמצעות משחק כדוגמת טריוויה. כמובן שאפשרות זאת קיימת רק אם יש נוסעים שיכולים לשאול את השאלות, או אם יש דרך אחרת שהנהג יוכל לשמוע את השאלות ללא הסרת המבט מהכביש. 
אפשרות נוספת היא לשתות משקה אנרגיה. הקופאין והסוכר גורמים להתעוררות ומאפשרים להמשיך ולנהוג עוד זמן מה, לעתים אף שעתיים. האמצעי האחרון והמפתיע הוא פיצוח גרעינים. לא ברור בדיוק מה גורם בפיצוח עצמו לשמירה על ערנות, אבל במחקר נראה כי פיצוח הגרעינים מעכב תהליכי עייפות ומשפר את הערנות. 
לסיכום, מאות ההרוגים בשנה בתאונות דרכים הם לא גזרה משמיים. ניתן להילחם במגפה הזאת. רק בשבועות האחרונים שמענו על משפחות שלמות שנמחקו בגלל תאונות שניתן היה למנוע אותן. הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על ערנות ומיקוד בכביש, לצד מערכת בטיחות כדוגמת מובילאיי, שפרט לעובדה שהיא חוסכת המון כסף ברישוי השנתי, היא תעזור לכם להבטיח שגם על טעויות לא תשלמו מחיר כבד מדי. נסיעה טובה.