הבית הלבן השעה את אישור הכניסה של כתב CNN לאחר שזה התעמת עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ במסיבת עיתונאים. דן שפירו, עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ולשעבר שגריר ארה"ב בישראל, התראיין לתכנית "הקבינט" ב-103FM וסיפר על הדינמיקה בבית הלבן, וגם: מה דעתו על בחירות האמצע בארה"ב?



שפירו התייחס לניצחון הדמוקרטים בקונגרס והסביר: "זו תמונה מורכבת ומפוצלת, אבל העם האמריקאי הציג ממשלה מאוזנת. ב־30 מתוך 40 השנים האחרונות הייתה מפלגה אחת בבית הלבן, ומפלגה שנייה ששלטה לפחות באחד מהבתים בקונגרס. כשטראמפ כיהן רק עם המפלגה שלו בשני הבתים בקונגרס לא היו עליו מוגבלויות ולא הייתה יכולת לבלום אותו, ועכשיו יש יותר איזון. הדמוקרטים השתמשו בכלים שהיו בידיהם על מנת לעצור את השלטון".



"בשנתיים האחרונות לא הייתה חקירה ולא היה פיקוח כי חברי הקונגרס הרפובליקנים סירבו לאתגר את טראמפ. גם כשהייתה שחיתות באופן גלוי, ואפילו על מעשים מאוד נכשלים בתוך הממשל", סיפר שפירו. "עכשיו יושבי הראש של הוועדות בבית הנבחרים יוכלו לנהל חקירות ראויות ולעשות פיקוח ראוי שהקונגרס חייב לעשות".



"לא יהיה שינוי במדיניות החוץ"


כיצד ישתנה - אם בכלל, יחסו של טראמפ בנוגע למדיניות החוץ שלו? לפי שפירו, נראה שהכל יישאר אותו דבר: "רוב הכלים בניהול מדיניות חוץ הם בידיים של הנשיא, והקונגרס רק יכול להשפיע בפרטים קטנים. אני מצפה שאותה מדיניות בישראל - גם ביטחונית וגם מדינית תמשיך. יכול להיות שבבית הנבחרים יישמעו קולות להתחיל או לחדש כמה מתכניות הסיוע לפלסטינים שטראמפ ביטל, אבל יו"ר ועדת החוץ בבית הנבחרים הוא מברוקלין, ואוהב את ישראל אפילו יותר מנתניהו, ויושבת ראש ועדת התקציבים תהיה יהודיה שמאוד תומכת בישראל, כך שאני לא מבחין בשינוי גדול".



"ובכל זאת, אולי במזרח התיכון יהיה שינוי רחב יותר. כבר לפני הבחירות נשמעו קריאות מדמוקרטים ורפובליקנים להפסיק את התמיכה בסעודיה אחרי הרצח של העיתונאי ובגלל כל האזרחים שנהרגו במלחמה בתימן, אז ייתכן שיהיה קצת לחץ מהבחינה הזאת, אבל רוב המדיניות לא תשתנה", הוסיף. 



בהתייחס לטבח בפיטסבורג אמר שפירו: "הטבח בפיטסבורג היה תקדים בחיים היהודיים של הקהילה. ברגעים הקשים האלה הקהילה הייתה באבל, ישבו שבעה והופנו האשמות כלפי טראמפ, על כך שתרם לאווירה רחבה שבה קיצונים ואנשים לא יציבים חושבים שיש להם תמיכה או מקום לעשות דברים הזויים. אני חושב שהדרך שבה טראמפ מביע עצמו לגבי מיעוטים, מהגרים ומוסלמים - אפילו אם הוא לא מבקר יהודים, יכולה להשפיע גם על החיים שלהם בגלל הקיצונים האחרים".