ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא אמש לפריז כדי להשתתף ב"פסגת השלום" לציון מאה שנה לסיום מלחמת העולם הראשונה, ושוחח היום (ראשון) עם הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין, זאת בצל משבר הפלת המטוס בסוריה לפני חודשיים. נתניהו יקיים פגישות עם מארח הכנס נשיא צרפת עמנואל מקרון, וישנם גם מגעים לתיאום פגישה בינו לבין קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל. טרם נמסר אם נתניהו ייפגש עם טראמפ, שנמצא אף הוא בפריז לרגל האירוע.


נתניהו ציין כי השתתפותו באירוע מעידה על מעמדה של ישראל בעולם. "קיבלנו מקום בשורה הראשונה של המדינות, ואני רואה זאת כמחמאה גדולה למדינה. הדבר הזה לווה בארוחת צהריים, ובמפגש עם הרבה מאוד מנהיגים, רבים מהם מעוניינים, כמעט כולם רוצים להדק את הקשר. ניגשו אלי לפני הטקס ועכשיו. שיחות מאוד קצרות, חלק ארוכות וממושכות, אבל מעוניינים בחיזוק הקשרים. כמובן ששוחחתי עם הנשיא טראמפ ועם פוטין. זה חשוב לאינטרסים שלנו. אנחנו כוח עולה בעולם, אם מישהו צריך הוכחה, הייתי אומר לכם - בואו לפריז".

בנוסף, התייחס נתניהו לשיחתו עם הנשיא הרוסי בצל המשבר ואמר כי "השיחה עם פוטין הייתה טובה ועניינית, וחשובה מאוד. מעבר לזה אין טעם לפרט".

"אל תעשו משפטי שדה"

כשנשאל על פרסום התשתית הראייתית נגד שישה מעורבים בפרשת הצוללות ועל קשריו עם עו"ד שמרון, טען נתניהו כי בפעולותיו "לא נפל רבב". "פעלתי ללא רבב, זה מה שיצא מכאן, כל אחד מבין בזה. אתם תמשיכו בזה, ואני אמשיך בדברים שלי. לא נפל רבב. לגבי האחרים, אמרתי. חכה לסוף התהליך. יש לך משפט שדה, משפט תקשורת ומשפט המלצות. אל תעשו משפטי שדה. עליי זה לא הצליח".

טראמפ עם נתניהו


צילום: רויטרס


בני הזוג נתניהו בפריז. צילום: רויטרס



צילום: רויטרס


"נגדי מטיחים את ההאשמות ההזויות ביותר, לא נמנעים ומהססים לעשות זאת. כנראה שזה לא הולך, לכן אני לא אכנס לנתיב השני. זה לא הלך, תתרגלו. העניין של הצוללות צלל למצולות. ניתן לציבור להחליט. מישהו שאל אותי בעלייה למטוס האם אני ראוי להנהגה: לא השאלה שלך, מי שקובע זה הציבור בישראל. הוא קובע אם אני מנהיג את ישראל בצורה אחראית. התשובה ניתנת ותינתן ע"י האזרחים".

 
בנוסף לדברים אלו, במהלך מסיבת העיתונאים איים נתניהו כי יוציא מהמקום את העיתונאי ברק רביד מערוץ עשר, תוך כדי התייחסות לתקרית של הנשיא טראמפ עם כתב CNN בבית הלבן. רביד שאל את נתניהו: "פורסם כי מיד לאחר התפוצצות הפרשה התקשרת לשמרון ושאלת אם הוא מעורב בנושא, והאם הוא הכיר בינך לבין גנור?" נתניהו ענה לשאלתו: "אתם עושים מאמץ גדול, ראוי להערכה מבחינת העורכים שלכם ומי שמדרבן אתכם. בוא לא נעשה את CNN".

יש לקחים עקרוניים שצריך לקבל לדעתך?
"צריך לחכות לסוף התהליך, ולא כדאי להסיק מסקנות. בסה"כ תהליכי הרכש, כפי שאני מכיר אותם, ומי שבדק אותם, מלווים בהרבה מאוד דיונים, ופרוטוקולים מישראל עד קפריסין. אני חושב שכדאי לדעת בסוף, מה היה ולא היה - דברים יתבררו. הדיונים שאני משתתף בהם הם דיונים רציניים, ולוקחים בחשבון את השאלה מה אנחנו באמת צריכים מול האיומים שלנו. יש תשובות מורכבות. אנחנו צריכים להיות מצוידים עם אמצעים שיתנו לבסס את העיקרון שאני דוגל בו, שישראל תהיה מסוגלת להגן על עצמה מול כל איום. אם אתם שומעים את מה שאמרתי עכשיו, יש פה אמירה עכשיו, ואמירה מורכבת. במצב בו אנחנו מאוימים ע"י אסלאם רדיקלי, ומדינה שמאיימת על קיומנו, העובדה שיש לנו עוצמה ביטחונית, הדבר הזה חיוני לקיום שלנו. הלקח שלנו מיום כזה הוא שעמים שלמים נהרסו, אבל לא נעלמו. העם שלנו עבר השמדה, וידענו שאם לא ניצור את זה, העתיד שלנו לא מובטח. כל מה שמדריך אותי, בשדה הביטחוני, הכלכלי זה איך לבצר את העוצמה שלנו, מערכות הנשק יעשו זאת, ואת ההבנה של כל גורם בעולם שיגן מול כל איום".

נתניהו ומקרון. צילום: רויטרס

על הכסף הקטארי אמר שהוכנס בסוף השבוע לרצועת עזה אמר ראש הממשלה: "אני פועל להחזרת השקט לתושבי עזה, או יותר נכון, לתושבי עוטף עזה, ולמנוע קריסה הומניטרית. זה היעד שקבע הקבינט בהמלצתי. בואו נחזור לתנאי ה-29/3. היה חשמל, כמות כזאת או אחרת, והיו משכורות. זה הביא לחנק. אני מעוניין להביא לתוצאה הזאת. יש שעות חשמל מהדלק, ושיש קריסה, זה משפיע על מערכות החיים שם, וגם את הבריאות. אמור להיות פיקוח מסוים, אני מקווה שהמנגנון הזה ישתפר. זה יאפשר חידוש התנאים. אני מנסה למנוע מלחמה מיותרת. כל מלחמה גובה קורבנות. אני לא חושש ממלחמה אם היא נחוצה, אבל אם היא לא נחוצה, צריך למנוע. אם נעשה מלחמה נוסף, נחזור לתנאים של מרץ. זה השלב הראשון - קודם כל רגיעה, ואח"כ לבדוק הסדרה. אנחנו לא שם. יש הרבה חומרים נפיצים בדרך. ההחלטה הזאת התקבלה לא בלי מחירים ולא בלי ביקורת. אני חושב שזאת החלטה נכונה. אני חושב שמנהיגים צריכים לעשות. למצוא את הדרך למנוע קריסה, ולמנוע מלחמות מיותרות. האם זה יצליח? מוקדם לומר".

"במידה רבה, החמאס הורתע. אבל כרגע מה שמייצר ומערער את היציבות זה לא שינוי במאזן ההרתעה, אלא נפיצות פנימית, שבכוחנו למנוע אותה. אני רואה ואני לא אומר את זה סתם, אני רואה בחורים צעירים, שהולכים ליחידות שלהם, לוקחים איזה צ'ימידן, נפרדים מההורים, הולכים לשם, יודעים בפני מה הם הולכים, וחלק לא חוזרים. אני רואה מה קורה למשפחות, לחיים הצעירים האלה. זה מחיר כבד מאוד. אני רואה את זה. אני חי את זה. וזה לא ממני לנקוט פעולות. אנחנו עושים את הפעולות שצריך, אנחנו עושים פעולות בכל מרחב. כל ראש ממשלה בישראל צריך לחשוב על זה. זה המצרך היקר ביותר. אתה אחראי לביטחון. אם יש דרך להימנע מכך ולהשיג את אותה תוצאה, אז אני מעדיף. בסוף אתה אוגר מלאי של קרדיט. אתה צריך להשתמש בו ביום סגריר, ואני עושה את זה מתוך שליחות. אני צריך להגן על ביטחון ישראל, להבטיח את עתידה ובראש ובראשונה לבצר את הכוח הצבאי, והפעלתו בצורה מושכלת, ואני חושב שצוק איתן לא היה מיותר, הוא היה נחוץ. לא חושש ממלחמות, ולא שש אליהן".
 
"הצבא קודם נועד להגן על האזרחים. אם אני יכול להשיג את אותה תוצאה, זה היעד. עכשיו הם נמצאים בתקופת רגיעה, ואני מקווה שזה יימשך. אנחנו נפעיל את הכוח, ונפעיל כוח מרבי. היינו קרובים כפסע מהפעלת כוח מירבי. חמאס הבין את זה ונרתע. גם הכנו את עצמנו צבאית, וגם הבאנו לרגיעה".

"פתרון מדיני לעזה? אין לי"

לשאלה על הסדרה מתגבשת ולחזון מדיני על עתיד הרצועה, אנה נתניהו: "אני לא יכול לעשות הסדר מדיני . יש אופציות מכיבוש ושהייה, או מכות קשות מאוד. או אפשרות שנייה שהיא להגיע להפסקת אש ממושכת, שהיא פועל יוצא, ואני מניח שאנחנו מונים הרבה מאוד דברים. אתם שוכחים שפעם היו כאן ערוצי אספקה אדירים לרצועת עזה, כמו עמק הנילוס. מאיראן דרך סודן, דרך סיני ונכנס פנימה. עצרנו את זה בפעולות מאוד נחושות שהוריתי עליהן. אלה דברים שצה"ל, השב"כ והמוסד פעלו ועשו. קודם כל לצמצם את היכולת של חמאס, ולהראות את העוצמה של צה"ל".
 
"אפשרות שנייה היא כמובן לאפשר יציאה מהמחנק שקיים לא בגללנו. אנחנו לא מונעים כניסת סחורות של מזון, תרופות ובגדים. אבל זאת לא המדיניות שלנו כי אנחנו צריכים לבדל בין האוכלוסייה לשלטון. זה קשה, ולא תמיד אפשרי. האם ניתן להגיע להסדר שהמציאות תחזיק מעמד ליותר זמן? וגם למנוע קריסה הומניטרית? אני מקווה שכן. לא בטוח. פתרון מדיני לעזה? אין לי. אין לי פתרון עם דאעש, או לאיראן כל עוד הם רוצים להשמיד אותנו".

בפתח דבריו התייחס נתניהו לציון 100 שנים לפרוץ מלחמת העולם הראשונה ואמר: "לצערנו המלחמה הזאת לוותה כעבור 20 שנה בתחילת אסון גדול יותר, שגבה מאיתנו את האסון הגדול בהיסטוריה מעם כלשהו. סוף מלחמת העולם הראשונה היה נקודת מפנה בציונות: נשבר השלטון העות'מאני. במקביל, כמובן, מאות אלפי יהודים לחמו במלחמה הזאת, וזה הכשיר את עלייתם של גדודים יהודים שהוקמו על ידי הבריטים, שהיוו את היסוד לצה"ל. זה אירוע עצום בתולדות הציונות והאנושות. אני גאה שיצא לי לייצג את מדינת ישראל, ואני מודה לנשיא מקרון שהזמין אותנו".
על פגישתו הצפויה עם הנשיא הצרפתי מקרון, אמר: "אנחנו בעלי ברית, אבל לא מסכימים על כל דבר. הנושא המרכזי שעלה על הפרק, שאלת ההסכם היא ויכוח מיותר, כי העוצמה של הכלכלה האמריקאית, זה מה שמכריע. תהיה לי הזדמנות לדבר איתו על שורה של נושאים. אני לא מסתיר את אי הנחת מהאיחוד האירופי. הדמוקרטיה היחידה שמהווה בלם אמיתי. הבלם נגד התפשטות האסלאם הרדיקלי כלפי אירופה, ומה שמעת לעת זה התקפות פוליטיות משוללות יסוד. אני מצפה להתייצב נגד זה".
 
"אנחנו הוא המגן של אירופה במזרח התיכון. אלמלא היינו שם, האסלאם היה מתפשט, ודוחף לכאן הרבה מאוד בני אדם נוספים. העובדה שאנחנו שם, זה לא רק שאנחנו ממלאים חלל פיזי, אנחנו עושים הרבה יותר מזה. אנחנו עושים את זה להגנתנו, אבל כשאנחנו מגינים על עצמנו, אנחנו מגינים על אירופה. יש לי ביקורת על מה שאני רואה, התייחסות חד צדדית, מוטית ועוינת, וגם עמותות ממשלתיות. אני עושה את זה להפך? לא, ובמקומות אחרים עושים את זה במימון ממשלתי. הם מעודדים טרור. פגשתי שם את ראש ממשלת דנמרק, זה פועל. יש שפה בינלאומית".

נתניהו צפוי לשוחח עם מקרון על סכנת הגרעין האיראני ועל מעורבותה של טהרן במזרח התיכון וכן על התחמשות חיזבאללה, כולל הקמת מפעל לטילים מדויקים בלבנון. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה התייחס אתמול לנושא המאבק בישראל, ובנאום לטלוויזיה בלבנון אמר כי הוא "מצדיע למשפחות השהידים לרגל יום מות הקדושים של חיזבאללה".