שוהה פלסטיני בלתי חוקי בן 40 נהרג מפגיעת רקטה שנפלה בבניין מגורים הלילה באשקלון. הגבר נמצא ביחד עם אישתו, בת 40 גם היא, על ידי השכנים, כשהם לכודים בדירה בקומה הרביעית בבניין. חובשים ופרמדיקים של מד"א קבעו את מותו של הגבר ופינו לבית החולים "ברזילי" את האישה במצב קשה כשהיא סובלת מפגיעות הדף.



פרמדיק מד"א אייל חן סיפר: "כשהגענו למקום עלינו לדירה בקומה האחרונה וראינו באחד החדרים בדירה הרס רב. בחדר נמצאו גבר ואישה בשנות ה 40, הגבר היה מחוסר הכרה וסבל מפגיעה רב מערכתית, ביצענו בו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ולאחר זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו. האישה שהייתה בהכרה וסבלה מפגיעות הדף חולצה מהדירה כשהיא במצב קשה ופונתה בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבי"ח תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים."

קודם לכן אותרה באותו הבניין אישה נוספת, בת 60, שנפצעה באורח אנוש מפגיעת הרקטה. היא פונתה לבית החולים "ברזילי" כשהיא מחוסרת הכרה וסובלת מפגיעה רב מערכתית. כמו כן, חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים "ברזילי" 9 נפגעים, בהם: גבר בן 40 ו-2 צעירות כבנות 20 שנפצעו באורח קל מרסיסי זכוכיות, 2 גברים כבני 40 ואישה כבת 90 שסובלים משאיפת עשן עקב שריפה שפרצה במקום ו- 3 נפגעי חרדה.



מעל 300 רקטות נורו אתמול והיום (שלישי) לעבר ישובי עוטף עזה. באירוע מקביל, טיל נ"ט פגע באוטובוס בעוטף עזה, ופצע חייל בן 19 באורח קשה. טילים פגעו בשדרות, באשקלון ובנתיבות וכ-60 רקטות יורטו על ידי כיפת ברזל. בעקבות הירי הכבד, צה"ל הודיע כי מטוסי חיל האוויר החלו לתקוף מטרות טרור לאורך רצועת עזה. לפחות שלושה מחבלים נהרגו בתקיפות.



ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן, הרמטכ"ל גדי איזנקוט ובכירי מערכת הביטחון וצה"ל קיימו התייעצות ביטחונית בעקבות האירועים ובסיומה נמסר כי "התקבלו החלטות מבצעיות".



דובר הזרוע הצבאית של חמאס, אבו עוביידה, אמר כי "החמ"ל המשותף של הפלגים הפלסטיניים דן בהרחבת מעגל האש, אשקלון היא ההתחלה. מיליון ציונים יכנסו למעגל הרקטות אם האויב יחליט להמשיך בתוקפנות". ארגוני הטרור ברצועה שיגרו איום לעבר ישראל ומסרו בהודעה משותפת כי "אם ישראל תמשיך להגיב באופן הנוכחי, אזי הפלגים ירחיבו את טווח השיגורים ויכניסו יישובים מרוחקים יותר למעגל הירי". עוד הוסיפו בחמאס, בהודעה רשמית בטלוויזיה, כי הטיל שפגע באוטובוס הוא "טיל מונחה", כשהרמז הוא לטיל קורנט. ראש החמאס איסמעיל הנייה הצהיר כי "ישראל נושאת באחריות לאירועים".




מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, כתב ב-"אלמונסק" עמוד הפייסבוק של מתפ"ש בערבית, מסר לתושבי רצועת עזה: "ארגון הטרור חמאס חצה את הקו האדום בפגיעתו בריבונות מדינת ישראל ובאזרחיה בשעות האחרונות, ומדינת ישראל תמשיך להגיב ביד קשה כנגד כל פעילות טרור או ירי רקטי של ארגון הטרור חמאס. תושבי עזה, הסתכלו היטב בתמונות מצוק איתן 2014: תמונה שווה אלף מילים".

דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, הזהיר את חמאס מפני המשך הירי ואמר כי "במהלך אחר הצהריים לאחר שנערכנו ותגברנו כוחות, חמאס בוחר לפתוח במתקפה נגד אזרחים ויורה טיל נ"ט לעבר אוטובוס אזרחי". דובר צה"ל הוסיף ואמר כי "אנחנו נמצאים בעיצומה של תקיפת מטרות רחבה מאוד גם באמצעות כלי טיס וגם טנקים. המתקפה תלך ותתגבר בשעות הקרובות. חמאס ישלם מחיר כבד מאוד".



 סרטון שלטענת חמאס מציג את הירי על האוטובוס. צילום מסך
סרטון שלטענת חמאס מציג את הירי על האוטובוס. צילום מסך



"חמאס מוביל את הרצועה לחורבן", הוסיף דובר צה"ל. "ההחלטה לפגוע באזרחים אינה מקובלת עלינו ונפעל בהתאם. חמאס מבין את העוצמות שלנו. הורדנו גדודי חי"ר ושריון והרבה מטוסי קרב ופועלים מול מטרות טרור של חמאס וג'יהאד אסלאמי".



עדכונים שוטפים:

23:33 -
חמאס: "אשקלון היא ההתחלה. מיליון ציונים יכנסו למעגל הרקטות אם האויב ימשיך בתוקפנות"

22:55 - 
מתחילת מטחי הטילים הגיעו עד כה לבית החולים "ברזילי" 44 נפגעים, כולם במצב קל.



22:22 - שלושה בני אדם נפגעו באורח קל וחמישה נפגעי חרדה כתוצאה מנפילות הרקטות בגזרת אשקלון.



22:18 - הבסיס הימי של חמאס בעזה הותקף במספר טילים.



22:17 - בוטלו הלימודים מחר באשקלון, קריית גת וקריית מלאכי.



21:44 - בניין באשקלון ספג פגיעה ישירה של רקטה שנורתה מרצועת עזה, כך נמסר מדוברות עיריית אשקלון. צוותים של העירייה וכוחות הביטחון בדרכם למקום. 



21:30 - כלי טיס של חיל האוויר תקפו את משרדי ערוץ אל אקצא של חמאס בעיר עזה. על פי דיווח פלסטיני, צה"ל התקשר להנהלת הערוץ והודיע להם לפנות את המבנה תוך 10 דקות והשמיד אותו.



21:22 - מלדנוב: "האו"ם עובד ביחד עם מצרים כדי למנוע התדרדרות נוספת ברצועת עזה. 24 השעות האחרונות היו מסוכנות וחסרות אחריות, ירי הרקטות חייב להיפסק, וכולם צריכים להפגין איפוק. אסור לחסוך במאמצים בדרך לעצירת מעגל האלימות הזה".

20:44 -
ההתייעצות הביטחונית שנערכה בקריה, בהשתתפות ראש הממשלה ושר הביטחון הסתיימה, מחר ייתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני.

20:30 - 
אזעקות צבע אדום בעוטף עזה 224 ו-223.

20:15 - 
אזעקות צבע אדום בעוטף עזה 232, 231, 230, 224.

20:08 -
הותר לפרסום כי הפצוע בן ה-19 הוא חייל צה"ל.

19:53 -
אזעקות צבע אדום בעוטף עזה 237, 236, 238, 230, 221, 223 ו-224.



19:47 - השליח המיוחד גרינבלט: :"לעולם נמאס מהאלימות של חמאס, שמונעת סיוע לעזה".



19:14 - אזעקות צבע אדום בעוטף עזה 238, 237, 236, 231 ו-232.



19:03 - משרד הבריאות הפלסטיני: שלושה הרוגים ותשעה פצועים כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועה.



18:56 - דיווח פלסטיני: שליח האו"ם למזה"ת ומצרים מנהלים מגעים להפסקת אש.


18:54 - דובר צה"ל רונן מנליס: "המתקפה תתגבר בשעות הקרובות, חמאס ישלם מחיר כבד".



18:48 - בכיר חמאס מושיר אל-מסרי: ״תגובת ההתנגדות לא תהיה מוגבלת לגבול גיאוגרפי, אם הכיבוש ירחיב את התוקפנות שלו".



שיגורי הרקטות באזור עוטף עזה, צילום: אבישי גרינצייג
שיגורי הרקטות באזור עוטף עזה, צילום: אבישי גרינצייג





ההתייעצות הביטחונית בקרייה, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
ההתייעצות הביטחונית בקרייה, צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ




 הצעיר בן ה-19 שנפצע באורח קשה בשער הנגב, פצוע בינוני מרסיסים בחזה בשדרות, ועד מספר רב של פצועים קל, בהם חיילת. פראמדיק מד"א אלכס קוסינוב סיפר: "כשהגענו למקום חברנו לכוח רפואה של צה"ל שהעניק טיפול רפואי לצעיר כבן 19 שהיה בהכרה וסבל מפציעות ורסיסים בפלג גופו העליון. הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני מציל חיים כשתוך כדי היו נפילות סביבנו. ידענו שהוא צריך להגיע במהירות לחדר ניתוח, הרדמנו והנשמנו אותו ופינינו אותו בדחיפות לבי"ח כשמצבו קשה ויציב".



בשל הנפילות, תושבי המועצה האזורית אשכול הונחו להיכנס למרחבים מוגנים, באשקלון, הנחה ראש העיר תומר גלאם, לפתוח את כלל המקלטים הציבוריים המשותפים הפרוסים בשכונות ברחבי העיר. גם המועצה האזורית שער הנגב הנחתה את תושביה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים. גם בבאר שבע נפתחו המקלטים.






פגיעת רקטה בצובר גז בשדרות 



הפלסטינים מדווחים על ירי ארטילרי לעבר מוצב חמאס בצפון הרצועה. בנוסף לכך מדווחים הפלסטינים כי בוצע ירי הרחקה לעבר מחבלים שהתקרבו לגדר המערכת בדרום הרצועה. האירועים באים על רקע יום הקרב שהתרחש אמש ברצועת עזה, לאחר שכוח מיוחד של צה"ל התגלה במהלך פעילות סמוייה במרכז הרצועה, ונפתחה עליו אש. במהלך חילופי האש נפל סא"ל מ', קצין בכיר ביחידה, ונפצע באורח בינוני חייל נוסף. הפלסטינים מדווחים כי בחילופי האש נהרגו שבעה מחבלי חמאס, בהם מפקד גזרה.



במהלך חילופי האש, ביצע צה"ל ירי חיפוי רחב היקף בגזרת הפעילות, וזאת במטרה לאפשר לכוחות הלוחמים לסגת, והפלסטינים שיגרו רקטות לעבר ישראל בתגובה לפעילות, שחלקן יורטו על ידי כיפת ברזל. בעקבות האירועים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששהה בפריז, לאירוע בינלאומי לציון 100 שנים לסיום מלחמת העולם הראשונה קיצר את שהותו בצרפת וחזר ארצה.



נפילת רקטה בשדרות, צילום: דוברות המשטרה
נפילת רקטה בשדרות, צילום: דוברות המשטרה



נפילת רקטה בנתיבות, צילום:: דוברות המשטרה
נפילת רקטה בנתיבות, צילום:: דוברות המשטרה




הנחיות פיקוד העורף: 

באזור עוטף עזה, התושבים נדרשים לשהות במרחבים מוגנים.



באזור דרום הנגב וחלק מיישובי לכיש, התושבים נדרשים לשהות בקרבה למרחבים מוגנים ולהיכנס למיגון בהתאם לפרק הזמן העומד לרשותם.


חל איסור על התקהלויות והתכנסויות בשטח פתוח.



תושבי הערים נתיבות ואופקים נדרשים לשהות במרחבים מוגנים.


תושבי באר שבע ואשדוד נדרשים לשהות בקרבה למרחבים מוגנים ולהיכנס למיגון בהתאם לפרק הזמן העומד לרשותם.



הרשויות באזור עוטף עזה, דרום הנגב וחלק מיישובי לכיש הונחו לפתוח מקלטים.



יש להישמע להוראות פיקוד העורף, מדובר בהוראות מצילות חיים. נעדכן ככל שיידרש.




עמותת נט"ל, המסייעת לנפגעי וטראומה על רקע טרור ומלחמה