יותר מ־13 שעות חלפו מאז שחמאס שיגר פצמ"רים, לאחר ההיתקלות שלשום בערב ברצועת עזה, ועד ירי הנ"ט לעבר האוטובוס. במבט לאחור נראה שבחמאס חיפשו נקודת תורפה מבצעית, ואחר הצהריים פתחו בירי מתוכנן ומתואם לעבר עוטף עזה, ירי שהלך והתרחב מהר מאוד גם לאזורים רחוקים יותר בשטח ישראל. 
תיעוד תקיפות צה"ל ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל
 בצה"ל נערכו לאפשרות הזו והמשיכו לתגבר כוחות באזור הדרום. בעיקר לאחר שברצועת עזה הודיעו חמאס והג'יהאד האיסלמי שיגיבו לפעולת הכוח המיוחד של ישראל ברצועה ואף פינו את המפקדות שלהם. ירי הרקטות אתמול ושלשום בלילה היה חריג בהיקפים שלו בהשוואה לסבבים האחרונים בגזרה ולא רק בהשוואה למבצע צוק איתן. אם למישהו היה ספק שחמאס מוכן לסכן את הישגי הרגיעה, התשובה אתמול הייתה ברורה ומוחצת. במסגרת משחק פינג פונג מוכר שישראל ועזה מנהלות כבר שנים, הכדור חוזר שוב לכיוונה של ישראל, וגם הפעם צפויים להתנהל מגעים בתיווך מצרי כדי להשיג הפסקת אש.
 הפעם הלחץ המופעל על ראש הממשלה בנימין נתניהו הוא גדול במיוחד, והוא צריך לבחור בין מבצע ברצועה להסדרה. עד עתה, נתניהו דבק במאמצי ההסדרה. על אף הביקורת הציבורית, נראה שמעמדו הפוליטי לא נפגע בעקבות עמדתו זו, ומרבית הביקורת הפוליטית והציבורית על התנהלות ישראל מול חמאס כוונה לעבר שר הביטחון אביגדור ליברמן. נראה שהפעם הזרקורים מופנים אליו, כמו גם אל הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט. 
 

קשה לחזות את העתיד, אבל נראה שסבב ההסלמה המסתמן, אם וכאשר, צפוי להיות ארוך יותר מהסבבים הקודמים וגם אלים יותר. זה עדיין לא אומר שצה"ל יישלח לפעולה קרקעית, אבל במצב העניינים שעשוי להתפתח בימים הקרובים, זה תרחיש אפשרי.
 נדמה שגם נתניהו מבין שבסיומו של סבב ההסלמה הנוכחי או מבצע צבאי ברצועה הוא ידרש להציג הישגים של ממש, מדיניים או צבאיים, שיבטיחו מציאות ביטחונית אחרת לתושבי הדרום. לאחר יותר משבעה חודשים של עימות בגוונים שונים עם חמאס, הפעם מתקרב רגע האמת: שבלוניות בדרך הפעולה של ישראל, צבאית או מדינית, תיזקף הפעם גם לחובתו של ראש הממשלה.
 ובחזרה למבצע הישראלי שנחשף שלשום בערב. הפעולה הקלה ביותר היא לכוון את האצבע המאשימה כלפי הדרג המדיני, שאישר את המבצע של צה"ל. נראה שבדרג המדיני והצבאי סברו שסוג הפעולה שבוצעה שלשום חשוב גם בתקופה של שיח מדיני על הסדרה בעזה. ביקורת על עיתוי הפעולה היא כמובן לגיטימית ובמסגרת כללי המשחק הדמוקרטים. אולם, רגע לפני שמשגרים את הציוצים שקושרים את קבלת ההחלטות לעניינים אחרים הנוגעים לראש הממשלה, מומלץ לעצור ולחשוב. דווקא מאנשי ביטחון ומגנרלים לשעבר, שיודעים היטב שלא כל התמונה המודיעינית ומטרת המבצע ידועה להם כיום, היה מצופה לפחות להמתין יום לפני שיגור הביקורת הפוליטית.
 איזנקוט אינו מסתיר את עמדתו על אי התוחלת בלחימה ברצועה בעת הזו ועל הצורך להגיע להסדרה. עוד הרבה לפני ששר ביטחון מאשר פעולה מהסוג הזה, יש רמטכ"ל וקצינים שדוחפים לבצע אותה. אותם קצינים שדוחפים לרגיעה וסופגים על כך ביקורת, ראו חשיבות במבצע הזה למרות הסיכונים - ולא במקרה. 
 לכל פעולה מיוחדת בצפון או בדרום מתלווה ניהול סיכונים, שלוקח בחשבון גם אפשרות של הסתבכות. המבצע הפעם בעזה היה מורכב מאוד, בעיקר בגלל תנאי השטח שבו הוא בוצע, אבל לא מדובר בסוג מבצע שלא נעשה בעבר. האם היה כאן פער מודיעיני? בניתוח התנאים בשטח, מוקדם עדיין לקבוע, אבל הנושא הזה צפוי להיבדק לעומק בתחקיר המבצעי.
 
תיבדק גם השאלה אם טעויות של הכוח הובילו לחשיפתו. כלל לא בטוח שבידי המחבלים היה מידע מוקדם על פעילות צה"ל, אבל נראה שבגזרה הזו הערנות של כוח חמאס הייתה גבוהה במיוחד. בצה"ל צפויים גם לתחקר את השלכות חשיפת הפעולה על מבצעים דומים בעתיד, ומה מידת הנזק שנגרם - ובהתאם יופקו לקחים
ואחרי כל זה צריך לזכור, שבפעולות מהסוג הזה אין ביטחון של מאה אחוז ולפעמים הן נוטות להסתבך. ועדיין, האופן שבו פעל הכוח לאחר שנחשף, קור הרוח והרמה המקצועית הגבוהה של הכוח וכוחות החילוץ, מנעו אירוע שהיה עלול להסתיים בתוצאות קשות עוד יותר.