אנשי צבא רבים חלוקים בדעתם לגבי דרך הפעילות שצה"ל צריך לנקוט מול החמאס. "הפקרנו את תושבי עוטף עזה", כך טוען הבוקר (שלישי) האלוף במיל', עמירם לוין, מפקד פיקוד צפון וסיירת מטכ"ל לשעבר בתגובה לאירועים שקרו במהלך היממה האחרונה, ולא חוסך ביקורת על הדרג המדיני. לוין התראיין בתכנית הבוקר של 103FM, שכללה הבוקר את ענת דוידוב, ינון מגל ואראל סג"ל ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה בכל הנוגע לטיפול במצב בדרום. 


"ירי מאסיבי ליישובים אזרחיים זה לא נסבל", לוין מבקר את מדיניות ההרתעה של הדרג המדיני, ומציע במקום לנקוט בגישה של ענישה. "אנחנו צריכים להפתיע", קבע לוין. "הדבר הבולט ביותר זה ה'אין מדיניות' של ישראל. הפעילות של צה"ל היא שקופה לצד השני וזאת הנקודה הכי חלשה כרגע. חייבים לסיים את הסיבוב הזה כשידו של צה"ל על העליונה בצורה ברורה שלא ניתנת לפרשנות".

לאחר הפצצת תחנת הטלוויזיה "אל אקצא" אמש, לוין מזלזל בחשיבותם של תקיפת גופי תקשורת, וטוען שאלו מטרות נחותות יותר משאר מטרות האיכות שידו של צה"ל משגת. "זה חייב להיגמר במכה כואבת למנהיגי החמאס ולנכסים שלהם. צה"ל צריך לזנוח את המושג 'הרתעה' וצריך להעניש. אסור לחמאס לירות על האזרחים שלנו בצורה ברוטלית. מה חטאנו שאנחנו מצליחים להגן על האזרחים שלנו ואין לנו תמונות של עשרות נשים וילדים עם דם?".

"אסור להפסיק את האש מבלי שגופותיהם של הנעדרים יחזרו לידיים שלנו. לא מסחרה ולא עסקאות. הפסקת אש זה החלפת שבויים, נעדרים וגופות. זה ייחשב לניצחון אמיתי, ולא 'בכמה מטרות פגענו'. חמאס צריך לכרוע על ארבע ולבקש הפסקת אש". 

 


לוין מגבה את שיקול הדעת המדיני שהוביל ללקיחת ההחלטה להוצאת המבצע לפועל: "שלשום בערב הייתה לנו את ההסתבכות בעזה, והיחידה המובחרת יצאה בנזק המינימלי עם הרוג אחד - שזה מאוד כואב, ועם פצוע, אבל הכוח חזר בשלום. דברים כאלה קורים ולא יכולה להיות טענה לאף אחד על שיקול הדעת. אני בטוח ששקלו את זה כמו שצריך, ויצאנו משם כאשר נהרגו שבעה אנשי חמאס, כולל בכיר בארגון. היה ברור שתבוא התגובה, ועכשיו צריך לבחון את האפשרויות שעמדו בפני נתניהו". אך לוין לא חוסך ביקורת על רה"מ: "נניח שביבי היה איתן בדעתו להגיע להסדרה - בדיוק כמו שאמר ערב קודם לכן בפריז, היה צריך לספוג את המכה ולהבליג, או שהאופציה השנייה שעמדה בפניו היא שאם חמאס יירו על אזרחים - ישראל תצטרך להגיב". לוין סבור כי במקרה כזה, עדיפה הגישה הסבלנית: הטעיית האויב היא קריטית עד שתגיע ההזדמנות ש"מנוול בכיר כמו הנייה למשל, יהיה על הכוונת, ואז לפתוח את המלחמה". 

עמירם לוין. צילום: אבשלום ששוני
עמירם לוין. צילום: אבשלום ששוני
על אף התבטאויותיו, לוין סבור כי אין פתרון קסם בנוגע למצב הנפיץ ברצועה. "לבעיות סבוכות אין פתרונות פשוטים. מה גם שמדובר במנוולים לא ציונים שהיו מתים להשמיד אותנו, אבל אני מתחיל מלמעלה ודווקא מי שלא רוצה לפתור את הסכסוך הפלסטיני באופן אסטרטגי, לא יכול למצוא פתרונות טקטיים בעזה. הפתרון צריך להיות מצד אחד מכות וענישה כואבת על ירי אזרחי, ומצד שני תכנית אמתית - לא פה ושם כמה מזוודות דולרים או קצת דלק, אלא פתרון הומניטרי ארוך טווח. אולי צריך לפתוח להם נמל. ממה אנחנו מפחדים?".

על יכולותיו של הצבא להגיע למטרות איכות: "צה"ל יודע מה לעשות כשצריך, ויכול להיות שצריך במקום מסוים להוריד בכיר בחמאס - גם אם יש איתו עוד עשרה אזרחים. אני לא אומר להשתולל ולגרום לאלפיי אזרחים הרוגים, אבל הפקרנו את תושבי עוטף עזה בגלל חששות והיעדר מדיניות. הגיע הזמן לעצור את זה". לוין הוסיף ואמר כי "אנחנו לא יכולים לוותר על ביטחון ואסור לנו לוותר עליו", והדגיש כי גם בעזה לא מתכוונים לוותר על כבודם: "גם הם בני אדם. גם להם יש אמהות שהולכות לבתי קברות".