ועדת החוקה בכנסת התכנסה הבוקר (רביעי) על-מנת לדון בחוק עונש מוות למחבלים, זאת לאחר שהוקפא לתקופה ארוכה והוחזר לדיון על-ידי ראש-הממשלה. מדובר בחוק הדגל של מפלגת "ישראל ביתנו", שקובע כי בעת גזירת דין מוות על מחבלים, לא יהיה צורך בהחלטת "פה אחד" של הרכב השופטים. בעת הדיון בחוק, משפחות שכולות נכחו בחדר הישיבות של ועדת החוקה בכנסת, בהם אדווה ביטון, אמה של אדל ביטון שנרצחה מיידוי אבנים.



תמר זנדברג מדברת בדיון עונש מוות למחבלים בוועדת החוקה בכנסת

במהלך הדיון השוותה יו"ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג בין מחבלים לבין רומן זדורוב: "תארו לעצמכם שבמקרה של תאיר ראדה היינו שולחים את זדורוב לעונש מוות? הסמכות לקחת חיים, היא דבר שהיינו צריכים לדחות על הסף כחברה אנושית. בזמן שהעולם הולך ומתנער מהדבר הברברי הזה, ישראל הולכת ומחבקת את הדבר התת אנושי הזה? אני מתביישת ששמי ייכתב כמי שלקחה חלק בדיון כזה".


אדווה ביטון מתפרצת בדיון לחוק עונש מוות למחבלים

הדברים הרגיזו את אדווה ביטון, שצעקה לעבר זנדברג: "אם זה היה ילד שלך היית מתנהגת אחרת, תתביישי לך". בשלב זה פנתה זנדברג לחברי סיעת ישראל ביתנו: "אתם חבורה של סוכנים ריקים ששלח הבוס, בובות ריקות, שכשצריך לתת משהו למפלצת הבייס הימני, במקום להודות על האמת שצריך לפתוח צוהר מדיני, אתם מביאים עונש מוות בזוי".  



אדווה ביטון מסרה למעריב: "מלכתחילה הדיון התנהל בצורה כל כך קלוקלת ולא עניינית שנראה לי שבגן של ילדי מתנהל דיון יותר מכובד וראוי. לא הייתה נגיעה בכלל בשאלה שלשמה התכנסנו - גזר דין מוות למחבלים. ח"כ תמר זנדברג ראתה לנכון לכנות אותי כ'משתייכת לחבורת קש'. זה קומם אותי ועם כל הרצון הטוב לשמור על דיון שהתנהל בצורה מכובדת, זה היה בזוי. באתי להשמיע את קול המשפחות השכולות, את זעקת העם, את המציאות הנוראית שאנחנו נמצאים בה. אמרתי לה שאם זו הייתה חס ושלום ילדתה או מישהו קרוב לה, היא הייתה מתייחסת ביתר שאת לדיון הזה. ח"כ סלומינסקי ראה לנכון להוציא אותי להירגע אבל הכל בסדר וחזרתי וביטאתי את מה שרציתי לומר".



עוד טרם פרצה הסערה בדיון, נשאו חברי הכנסת דבריהם בנוגע להצעת החוק. יו"ר הוועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי מהבית היהודי ביקר את ראש הממשלה שהקפיא את הדיון בחוק: "הישיבה מתקיימת אחרי שאותו הפה שאסר - התיר. בצוק העיתים קורים הרבה דברים לא שגרתיים". 

ח"כ רוברט אילטוב מישראל ביתנו, מיוזמי החוק: "כשהקואליציה הצביעה נגד זה היה בגלל משמעת קואליציונית וזו שיטת הממשל בישראל שאנחנו פועלים לפיה. לטעון שרצון העם הפוך זה פשוט לא נכון. ההסכם הקואליציוני היה מונח על השולחן. כל הסיעות חתומות עליו וידעו על מה הם מצביעים". 
ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו הוסיף: "אנחנו דמוקרטיה מתגוננת ואנחנו מבקשים את עונש המוות לא כנקמה אלא כהרתעה. עונש המוות נקבע כאזהרה לרצח עולי הגרדום והעובדה היא שמאז לא תלו הבריטים אף לוחם בארץ ישראל".  

מן הימין ומן השמאל נשמעים גם קולות מתנגדים להצעת החוק ולדיון בו, למשל ח"כ בני בגין מהליכוד שביקר את יוזמי החוק ואת התהליך שעבר עד לדיונו בועדת החוקה: "ההליך הזה מוזר מאוד ואני לא זוכר כמוהו. הביטויים של רצון העם או הריבון אינם חדשים ומי שמחבבת את השימוש בהם היא שרת המשפטים. רצון העם מתבטא בבחירות, בבחירת הרכב של הכנסת ומי שנותן אמון בממשלה היא הכנסת ולא כלל הציבור. ניסו להשפיע עליי בזמן ההצבעה על הקריאה הטרומית וסירבתי. 30 שנה מאז הגעתי לכנסת אני מתנגד לחוק הזה ואני לא משנה את דעתי. אולי היום שוב יתהפכו היוצרות ורצון העם ישתנה? זו הצעה מזיקה ואווילית ואצביע נגדה". 
ח"כ יעל גרמן ממפלגת יש עתיד התנגדה לחוק: "היינו רוצים לראות את כל הטרוריסטים שרוצחים מתים אבל מאותה הרגשה בקרביים ועד לקבלת החלטה זה צריך לעבור מדורים של תרבות, כדאיות ועוד. החוק הזה עלול לסכן את ביטחונם של תושבי ישראל כי יהיה תמריץ לחטוף ישראלים, להרוג אותם ולאיים איומים שיהיה קשה למדינה לעמוד בפניהם כדי למנוע את ההוצאה להורג. אנחנו רוצים לשמור על הערכים גם נוכח הביטויים הנוראיים שאנחנו רואים. יש לנו חוק עונש מוות ולא צריך לשנות אותו. יש תחושה של תחרות לנסות להראות מי יותר קיצוני ציוני פטריוט ונאמן אז אני נאמנה פטריוטית וציונית ומתנגדת לחוק". 
ח"כ מיכל בירן מהמחנה הציוני יצאה נגד החוק ויוזמיו: "הציבור מזמן קלט שישראל ביתנו וליברמן זה בלוף אחד גדול. עד היום, כבר יותר משנתיים, הנייה מחכה לליברמן. המגמה בעולם ברורה - יותר ויותר מדינות מבטלות את עונש המוות". עוד אמרה: "אם יממשו את חוק המוות, מה שלא יקרה, הוא רק ישחק לידיים של אויבנו: רק תדמיינו את החגיגות בחמאס וברשות על מוות של עוד קדוש מעונה, איזה מטעמים יעשו מכך ב-BDS".
ח"כ מיכל רוזין ממפלגת מרצ: "ההשחתה המאסיבית שקורית בעיקר פה בוועדה הזו, של ספר החוקים הישראלי, מדרדרת את ישראל להיות עוד פחות ערכית ומוסרית. עונש מוות צריך להימחק מספר החוקים הישראלי. אנחנו רוצים להיות אור לגויים. עונש מוות זה פחדנות".