לפני שנתיים הגיע למסכים סרט הפנטזיה “חיות הפלא והיכן למצוא אותן", הראשון מתוך סדרה של חמישה סרטים, המבוססים על ספרה של ג'יי־קיי רולינג מ־2001 הנושא את אותו שם. הסדרה מהווה ספין־אוף וגם פריקוול לסדרת סרטי "הארי פוטר", המבוססת גם היא כמובן על ספריה של רולינג.



“חיות הפלא והיכן למצוא אותן" גם נרשם בתור הניסיון הראשון של רולינג בכתיבת תסריט (בסרטי “הארי פוטר” היא רק הייתה חתומה כמפיקה בחלק מהסרטים). הערב מגיע לאקרנים הסרט הששני בסדרה, "חיות הפלא: הפשעים של גרינדלוולד". גם הפעם רולינג כתבה את התסריט, ודיוויד ייטס, שביים את ארבעת הסרטים האחרונים של "הארי פוטר" ואת "חיות הפלא" הראשון, חזר לביים. תוסיפו תקציב של 200 מיליון דולר, שחלק גדול ממנו הוקדש לאפקטים ויזואליים מרשימים, ואת העובדה שהסרט הראשון קיבל ביקורות טובות וגרף 814 מיליון דולר בקופות ברחבי העולם, ותוכלו כבר לנחש ש"חיות הפלא" מאיים להפוך לזיכיון לא פחות פופולרי מ"הארי פוטר".





סרטי "חיות הפלא" הם בעלי קשר עלילתי הדוק לסרטי "הארי פוטר", אך במקום ילד בריטי ממושקף, אנחנו מקבלים קוסם אקסצנטרי ומאגיזואולוג (מומחה לזואולוגיה של הקוסמים) שחיבר את "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" – ספר לימוד שמשתמשים בו בהוגוורטס, בית הספר לכישוף ולקוסמות של הארי פוטר, שאותו קוסם בעצמו למד בו בעברו. בעברית קוראים לו ניוט סלמנדרה, שזה נחמד ומשעשע, אך באנגלית קוראים סקמנדר, על שם אל מהמיתולוגיה היוונית.



עלילת הסרט החדש מתרחשת בשנת 1927, כמה חודשים לאחר אירועי הסרט הקודם. אחרי שסלמנדרה (אדי רדמיין) חושף את זהותו של הקוסם גלרט גרינדלוולד (ג'וני דפ), האחרון נמלט מהכלא ומתחיל לאסוף את תומכיו על מנת להשמיד את כל נטולי הקסם. היחיד שמסוגל לעצור אותו הוא ידידו הטוב, אלבוס דמבלדור, מנהל את בית הספר הוגוורטס, שאותו אנחנו מכירים מסרטי "הארי פוטר" (ג'וד לאו הוא השחקן השלישי שנכנס לנעליו). סלמנדרה יוצא עם דמבלדור כדי להתעמת עם המכשף הרשע, ואליהם יצטרפו גם חבריו של סלמנדרה: טינה (קתרין ווטרסטון), קוויני (אליסון סודול) וג'ייקוב (דן פוגלר).



לשחק עם התסריט


אדי רדמיין מגיע לסדרת סרטי "חיות הפלא" ככוכב גדול, לאחר שזכה באוסקר כשהתיישב על כיסא הגלגלים של סטיבן הוקינג בסרט "התיאוריה של הכל", אך הוא לא שוכח כיצד בצעירותו נכשל באודישן לגלם באחד מסרטי "הארי פוטר" את לורד וולדמורט הצעיר. "ג'וד לאו ואני השתתפנו אחד בצערו של השני לפני כמה ימים על זה שכל שחקן בריטי בעולם היה מתישהו ב'הארי פוטר', ואנחנו מעולם לא קיבלנו הזמנה", אמר רדמיין בראיון לקידום הסרט החדש. "אבל עכשיו אנחנו מרגישים שהתמזל מזלנו שאנחנו רצים למרחקים ארוכים".



רדמיין גם מרגיש שהתמזל מזלו לעבוד עם ג'יי־קיי רולינג בתור תסריטאית: "הדבר המדהים בה הוא שהיא מוכשרת בצורה יוצאת דופן ובטוחה במי שהיא, בדמיון שלה ובכישרון שלה. היא כותבת את התסריטים הללו עם ירידה לפרטים, והם מדהימים, אבל אז היא מגישה לך את התסריט ואומרת: 'לך, שחק איתו'".



כסרט שפונה לקהל צעיר, "חיות הפלא" מתיימר להביא ערך מוסף חינוכי לערך הבידורי הבסיסי שהוא מציע לכל חובבי הקוסמות, המחוות הדרמטיות, היצורים המשונים והערפל הסמיך. "אחד הדברים שאני אוהב ביצירתה של רולינג, וזה נכון גם לגבי סרטי 'הארי פוטר', זה שהם מהדהדים מבחינה תמטית", אמר המפיק דיוויד היימן בראיון לקראת עליית הסרט. "הסרט הזה מתאים לזמנו, אבל הוא גם נצחי. במובנים מסוימים, המצב שבו אנחנו נמצאים כיום הוא מצב שכבר היינו בו קודם. אחד המשפטים שדמבלדור אומר להארי פוטר הוא: 'הבחירות שאנחנו עושים הן שמגדירות אותנו'".