במערכת הפוליטית נערכים אומנם זה זמן רב לאפשרות של הקדמת הבחירות, אולם הודעת ההתפטרות של שר הביטחון אביגדור ליברמן אתמול והאפשרות של פירוק הקואליציה תפסו חלק מהשחקנים המתחממים על הקווים לקראת הבחירות כשהם מופתעים מהעיתוי. מי שעשוי להיות דמות מפתח בבחירות הקרובות הוא הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, המחוזר כמעט על ידי כל גורם במערכת הפוליטית ונחשב ל"שחקן שובר שוויון".



גנץ חוזר על ידי יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי. אתמול אף היה בליכוד מי שהעלה את הרעיון להציע לו את תיק הביטחון במקום ליברמן. אלא שמקורבי גנץ טוענים כי הוא גמר אומר להיכנס לחיים הפוליטיים בראש רשימה משל עצמו. עם התפטרות ליברמן והאפשרות הריאלית של הקדמת הבחירות, הוא יצטרך לשים קץ להתלבטויותיו ולהודיע בפומבי על כוונותיו.



הסקרים לא מחמיאים. משה יעלון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
הסקרים לא מחמיאים. משה יעלון, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



גם שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון מתכוון לרוץ בבחירות הקרובות. יעלון הודיע לא אחת כי הוא מתכוון לעמוד בראש פלטפורמה פוליטית שיקים, וכי מרגע שייקבע מועד לבחירות הוא ייתן פומבי לרשימה ולגלריה שאסף סביבו. עם זאת, הסקרים לא ממש החמיאו ליעלון, שעד עתה מתקשה לעבור את אחוז החסימה.



על הקווים מתחממת גם ח"כ אורלי לוי־אבקסיס, שהצהירה על כוונתה לרוץ בראש מפלגה חדשה. עד לרגע זה לא נרשמה ח"כ לוי־אבקסיס אצל רשם המפלגות ולא הציגה את הרכב הרשימה המיועדת ואפילו לא את שם המפלגה החדשה. זאת אף שהסקרים מחמיאים ומנבאים לה באופן עקבי בין 5 ל־6 מנדטים.




עדיין בלי שם. אורלי לוי אבקסיס, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
עדיין בלי שם. אורלי לוי אבקסיס, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



מי שעוד ממתין בחוץ וטרם פרסם את כוונותיו הוא ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק, שמתבלט בעת האחרונה כגדול המבקרים של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ברק שב ואמר לאחרונה כי הוא מסרב להתייחס לעתידו האישי, והדגיש כי טרם החליט האם ישוב לזירה הפוליטית. החלטה בדבר הקדמת הבחירות תאיץ גם אצל ברק, שבליכוד מכנים אותו "ראש ממשלת הפייסבוק", את קבלת ההחלטה.



הודעה על הקדמת הבחירות תכניס גם את המפלגות הגדולות, הליכוד והמחנה הציוני, לתהליך מזורז של פריימריז פנימיים, כשההערכה היא שלפחות מחצית מחברי הכנסת המכהנים לא ישובו לחבוש את ספסלי הכנסת ה־21. מי שיכול להגיע מעודד לפריימריז הוא השר לשעבר גדעון סער, שכמה מהמועמדים שבהם תמך בבחירות המקומיות זכו להישגים מרשימים, ובראשם צביקה ברוט, שנבחר לראשות עיריית בת ים בתמיכתו הפעילה של סער.



במפלגת העבודה צפויה לגבור התסיסה הפנימית, לאור הסקרים המנבאים למפלגה, המונה כיום 24 מנדטים, איבוד של לפחות מחצית מהם בבחירות הקרובות.