הקיפאון בשוק הדיור מעמיק. על פי נתוני הכלכלן הראשי באוצר (שמקדם בדרך כלל את עמדות שר האוצר משה כחלון), מכירות הדירות צנחו בספטמבר ב־22% ל־5,400. מדובר ברמה הנמוכה ביותר בשנים האחרונות. הנתונים מתפרסמים, בין השאר, כדי ליידע את הציבור על הקיפאון בשוק ואולי לעודד אותו להמתין יותר בתקווה שהקבלנים יישברו והמחירים יירדו.



המכירות, בניכוי דירות מחיר למשתכן שנמכרו באותו החודש, ירדו ב־28% ל־4,700. חלקם של משקיעי הדירות ירד ב־46% ועמד על 686 דירות, המהוות 13% מסך העסקאות. אחת הסיבות למיעוט העסקאות היא העובדה שבספטמבר השנה חלו חגי תשרי, כך שרבים מהקונים הפוטנציאליים שהו בחו"ל. באוצר מודים שאחד הגורמים לכך היה ימי העבודה המועט בספטמבר.



עוד מתברר מהנתונים כי ההמתנה לדירה חדשה בשוק החופשי עומדת בממוצע על 20 חודשים, בעוד ההמתנה בפרויקטים של מחיר למשתכן עומדת על 30 חודשים. עוד מתברר מהנתונים שמספר הדירות החדשות שנמכרו ירד ב־11% והסתכם ב־1,800 דירות, מהן 700 דירות במחיר למשתכן. יתרת הדירות שנמכרו היו דירות מיד שנייה והביקוש הגיע בעיקר מצד משפרי הדיור.



ליידע את הציבור, משה כחלון, צילום: הדס פרוש, פלאש 90
ליידע את הציבור, משה כחלון, צילום: הדס פרוש, פלאש 90



ואכן מספר הדירות שנמכרו למשפרי הדיור ירד ב־31% והסתכם ב־1,800 דירות. זו הרמה הנמוכה ביותר מינואר 2012. גם פרק הזמן הנדרש למשפרי הדיור למכירת דירתם הישנה הולך ומתארך לנוכח ההאטה. הירידה הגדולה ביותר נרשמה באזור ירושלים ואחריה בבאר שבע. נתוני האוצר אינם מפתיעים. חברות ציבוריות כמו אפריקה ישראל, שפרסמו עד כה את הדוחות לרבעון השלישי (הכוללים את חודש ספטמבר), דיווחו על ירידה במכירות. חברות נוספות כמו שיכון ובינוי נדל"ן ואזורים הצביעו גם הן על ירידה במכירות.



קבלנים שאינם משתתפים בפרויקטים של מחיר למשתכן שיזם האוצר נפגעים בתזרים המזומנים. אם המצב יימשך, הם עלולים להידרש לתת הנחות ניכרות. התזרים הפוטנציאלי של הקבלנים ממכירת דירות חדשות (כולל במסגרת מחיר למשתכן), הסתכם ב־3 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 16% בהשוואה לספטמבר אשתקד. כמיליארד שקל מהתזרים נובעים ממכירות מחיר למשתכן. במילים אחרות, קבלנים שלא ישתתפו בפרויקטים של מחיר למשתכן עלולים להיקלע לקשיי נזילות.



מחירה של דירה חדשה בשוק החופשי שרכש בספטמבר זוג צעיר באזור ירושלים עמד בממוצע על 2.2 מיליון שקל. מחיר דירה באותו אזור במסגרת מחיר למשתכן היה נמוך בחצי מיליון שקל ונמכרה ב־1.7 מיליון שקל בלבד. באזורים שבהם הביקוש נמוך, פערי המחיר מסתכמים ב־100־200 אלף שקל בלבד.


הכלכלן הראשי מציין שאחד הגורמים שעשויים להביא לכך שזוג צעיר יעדיף לרכוש דירה ב"מחירי שוק" על פני המתנה לזכייה במחיר למשתכן, הוא חוסר הוודאות באשר לסיכויי הזכייה וזמן ההמתנה הארוך יחסית עד לקבלת הדירה.



עם זאת, זמן ההמתנה הארוך יותר לקבלת הדירה במחיר למשתכן חייב להיבחן על רקע ההנחה הניתנת לקונים, המגיעה ל־25% מהמחיר ואף יותר. באזורים שבהם פערי המחיר בין מחיר למשתכן לשוק החופשי גבוהים, גדל התמריץ להמתין למרות הזמן הארוך. למרות נתוני האוצר, מומחים בשוק הנדל"ן, בהם מנכ"ל קבוצת שניר נדל"ן, ניר שמול, סבורים שהאפשרות להקדמת הבחירות עשויה להביא לתפנית בשוק, לחדש את הביקוש לדירות ולהאיץ את מגמת עליית המחירים.