סקר מיוחד שנערך עבור "מעריב־סופהשבוע" לאחר התפטרות שר הביטחון אביגדור ליברמן, מראה: חוסר שביעות הרצון בציבור מהאופן שבו ניהל נתניהו את סבב הלחימה מול חמאס מתורגם לירידה קלה בלבד בכוחו של הליכוד לעומת סקרים קודמים. את הסקר שנערך שלשום, מיד לאחר הודעת ההתפטרות של ליברמן, ביצע מכון המחקר פאנלס פוליטיקס שבראשות מנחם לזר, והשתתפו בו 586 חברים בפאנל הפוליטי Panel4all לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט.



על פי הסקר, אילו היו הבחירות מתקיימות היום, הליכוד בראשות בנימין נתניהו היה מקבל 30 מנדטים, כמו בכנסת הנוכחית. מדובר בירידה של מנדט אחד לעומת סקר קודם שנערך באוקטובר. ועם זאת, מסתמנת מגמת ירידה מתמשכת בכוחו של הליכוד לעומת סקרים קודמים שבשיאם הגיע הליכוד ל־34 מנדטים, ביוני האחרון, תוצאה ישירה של אפקט התקיפה בסוריה והעברת שגרירות ארה"ב לירושלים.



בסקר הנוכחי מתייצבת יש עתיד בראשות יאיר לפיד כמפלגה השנייה בגודלה עם 17 מנדטים. הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, הטוען לתיק הביטחון, מתחזקת ל־12 מנדטים לעומת 8 בכנסת הנוכחית. המחנה הציוני בראשות אבי גבאי ממשיכה לדשדש מאחור על אף הקמפיין הנמרץ נגד נתניהו, עם 11 מנדטים בלבד, כמספר המנדטים של הרשימה המשותפת.





יהדות התורה בראשות יעקב ליצמן מקבלת 8 מנדטים, ואילו ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן עולה במנדט אחד לעומת כוחה בכנסת כיום ומגיעה ל־7 מנדטים. כשסדר היום ביטחוני, כולנו בראשות כחלון מקבלת 7 מנדטים בלבד, לעומת 10 בכנסת הנוכחית. אחריהם מרצ עם 6 מנדטים, מפלגה בראשות אורלי לוי־אבקסיס עם 6 מנדטים, ונועלת את הרשימה ש"ס בראשות אריה דרעי, שלא מצליחה לתרגם בסקר הנוכחי את הישגיה בבחירות המקומיות ומקבלת 5 מנדטים בלבד.



הסקר בדק גם מה יהיו תוצאות הבחירות אם גדעון סער יעמוד בראשות הליכוד. במקרה כזה הליכוד נחלש במנדט אחד ומקבל 29 מנדטים. שאר המפלגות: יש עתיד 16, הבית היהודי 12, הרשימה המשותפת 11, המחנה הציוני 10, ישראל ביתנו 8, יהדות התורה 8, כולנו 8, מפלגה בראשות אורלי לוי־אבקסיס 7, מרצ 6 וש"ס 5.



כאמור, הירידה בכוחו של הליכוד קשורה לחוסר שביעות הרצון מהאופן שבו ניהל נתניהו את סבב הלחימה האחרון מול החמאס בעזה. על פי הסקר, 70% מהציבור אמרו כי אינם מרוצים מניהולו את הסבב (לעומת 64% באוגוסט). רק 19% הביעו שביעות רצון מתפקודו (לעומת 29% באוגוסט). עם זאת, חוסר שביעות הרצון הגורף אינו מתורגם עדיין לירידה משמעותית במספר המנדטים של מפלגת השלטון. הליכודניקים עדיין עם נתניהו. 50% ממצביעי הליכוד השיבו בסקר שהם מרוצים מתפקודו של ראש הממשלה, לעומת 44% שאמרו כי אינם מרוצים.



בנוגע לליברמן, 66% אמרו כי אינם מרוצים מתפקודו בסבב הלחימה מול חמאס, לעומת 20% מרוצים. בבייס הפוליטי שלו נמצא כי מחצית ממצביעי ישראל ביתנו מרוצים מליברמן, לעומת 41% שהביעו חוסר שביעות רצון מתפקודו מול חמאס. לפחות מנתון אחד בסקר יכול ליברמן לשאוב עידוד: 55% מהציבור (68% בקרב מצביעי ישראל ביתנו) סבורים כי עשה נכון כשהתפטר מתפקידו, לעומת 22% (23% בקרב בוחרי מפלגתו) שסבורים כי טעה.





חלק ניכר מהציבור, 43%, תומך בקריאתו של ליברמן ללכת לבחירות מוקדמות, לעומת 34% שמתנגדים. עוד בדק הסקר מי בעיני הציבור הוא היורש המתאים לקבל לידיו את תיק הביטחון לאחר ליברמן. כאן מוביל השר יואב גלנט (כולנו), העשוי לרוץ בשורות הליכוד בבחירות הקרובות ולהתמודד על תיק הביטחון, עם 23%. אחריו יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט עם 20%, והרחק מאחור גלעד ארדן עם 3% וישראל כץ עם 2% בלבד. 27% סבורים שאף לא אחד מבין אלה מתאים לתפקיד.



הסקר מלמד עוד על תחושת חמיצות בציבור: כ־50% סבורים שהחמאס ניצח בעימות האחרון מול ישראל, בעוד רק 19% מקבלים את הסברי הממשלה שלפיהם ישראל ניצחה. הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישראל בקרב 586 נדגמים, יהודים וערבים. טעות הדגימה המרבית היא 4.3%.