הפרשן לענייני ערבים של ערוץ עשר, צביקה יחזקאלי, דיבר הבוקר (שישי) עם ניסים משעל ב-103FM על אירועי ההסלמה האחרונה בדרום, במהלכם נורו לעבר יישובי עוטף עזה כ-460 רקטות. כמו התחושה הרווחת בציבור, בין היתר לפי סקר מעריב, גם יחזקאלי סבור כי "יש לחמאס סיבה לחגוג". לדבריו, "אם נסתכל על זה בעיניים שלהם, הם נכנסו להסלמה כתוצאה מפעולה ישראלית שכשלה והגיבו טוב. הם הגיעו לנפח אש שלא ראינו ואמרו לישראל אל תתעסקו איתנו, כי אם תתעסקו זה מה שתקבלו".



"ההחלטה הישראלית נראית בעיניהם כתבוסה, והתפטרות ליברמן היא תמונת ניצחון בתוך 24 שעות. אבל יכול להיות שהם ניצחו בקרב הזה ניצחון טכני, אבל ברצועת עזה אין סיבה לחלק ממתקים ולשמוח. אני קורא לזה שמחת עניים. אם היית שואל את האזרחים מה דעתם על עוד קרב, הם היו אומרים לך שזה מיותר. יש ברצועת עזה שני מליון בני ערובה, תראה מה דעתו של אבו מאזן בעניין ותבין. תושבי עזה הם המסכנים פה וסוכריות לא ימתיקו את מצבם". 


יחזקאלי התייחס גם לפגיעה ביכולת ההרתעה הישראלית ואמר כי "אנחנו נמצאים בנקודת שפל של ארבע שנים. כל פעם שהם ירו ואמרת שתגיב ולא הגבת הם קלטו אותך. הם בעצם סוג של מראה שלך. דובר צה"ל לא היה צריך להגיד שנמעך את חמאס אם אין כוונה לעשות את זה, זה הכלל במזרח התיכון. יש פיחות זוחל בהרתעה כבר ארבע שנים, הם לא מורתעים מאיתנו ואנחנו מורתעים מהם. הם קובעים את הקצב. אני מקווה שעכשיו פנינו להסדרה". 

 


"האינטרס של חמאס הוא גם כן הסדרה", טען יחזקאלי. "ראש הממשלה לקח את זה כהחלטה אסטרטגית לשנים הקרובות. הוא בחר לא לפתור את עזה בפתרון צבאי. לחמאס יותר נוח להיכנס עכשיו להסדרה, כי הוא נכנס כחזק ויפדה את הקלף שלו. אני חושב שהסיפור של עזה יהיה חייב להגיע להסדרה, כי אם אתה רוצה להכניס את הראש למיטה החולה הזאת זה יהיה פי כמה יותר קשה". 
ישראל נכנעה לטרור?
"נכון. לפני שבועיים העברת 15 מיליון דולר במזוודות, בוודאי שנכנענו. נכנענו לכל הדרישות שלהם".

מחלקים סוכריות ברצועת עזה. "אין לאזרחים סיבה לחגוג". צילום: רשתות ערביות
 
מה זה אומר לחיזבאללה?
אני חושב שהמהלך הזה היה קטן מדי כדי להגיד משהו לשכנים. בטווח הרחוק, יש איזשהו סוג של כוח לאיפוק של ישראל. אני חושב שנסראללה יודע שהסיפור אצלו יהיה אחר. נסראללה זה כבר איראן ודברים גדולים אחרים, הוא לא יכול ללכת למאבק של 24 שעות. ישראל לא רוצה מלחמות ולפעמים אתה כופה על עצמך סוג של הפסד וחולשה מהדהדת. היינו יכולים לגמור את הסיפור של עזה עם אבו מאזן וסעודיה, בחרנו להמשיך עם הסחבת הזו. בזירה הסורית מחזיקים מאיתנו אבל בסיפור של עזה אנחנו לא מתפקדים".