ה"וושינגטון פוסט" דיווח במהלך הלילה (שבת) כי ה-CIA (סוכנות הריגול המודיעיני האזרחי של הממשלה הפדרלית של ארצות הברית), הגיעה למסקנה כי יורש העצר של סעודיה, מוחמד בן סלמאן, האיש שנתן את ההוראה לרצוח את העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י בחודש שעבר בקונסוליה הסעודית באיסטנבול. הדיווח סותר את טענתה של ממשלת סעודיה, לפיה לבן סלמאן אין כל מעורבות בפרשה.



בממשל טראמפ סירבו להתייחס לדיווח ונימקו זאת בטענה כי מדובר בסוגיה מודיעינית. מחלקת המדינה האמריקאית אף היא סירבה להתייחס, נכון לעכשיו, לנושא. 



על פי הדיווח,  ה-CIA הגיע למסקנה כאמור לאחר בחינת מקורות מודיעיניים רבים, בהם שיחת טלפון שקיים אחיו של הנסיך, חאלד בן סלמאן, המכהן כשגריר הממלכה בסעודיה, עם העיתונאי שנרצח, ובה נתן השגריר הוראה לחשוקג'י להגיע לקונסוליה באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו והבטיח לו כי יהיה זה נכון ובטוח עבורו. לפי ה"וושינגטון פוסט", לא ידוע האם השגריר ידע שהעיתונאי יירצח בקונסוליה, אך הוא עשה את השיחה בהוראתו של אחיו הנסיך.



השגריר הכחיש את הדיווח בתקיפות ואמר כי הוא דיבר בפעם האחרונה עם חשוקג'י באמצעות  מסרון ב-26 באוקטובר בשנה שעברה, כמעט שנה לפני הרצח. הוא כתב בחשבונו בטוויטר"מעולם לא דיברתי עמו בטלפון ובטח שלא המלצתי לו להגיע לקונסוליה באיסבטנבול. אני מבקש מהממשל בארצות הברית לשחרר כל מידע בנושא".



מסקנת  ה-CIA מתפרסמת על רקע החלטתה של התביעה בסעודיה מיום חמישי שקראה לגזור עונש מוות על חמישה נאשמים ברצח העיתונאי, שלטענתה הורו על הרצח ופיקחו עליו. כתבי אישום הוגשו נגד שישה מעורבים נוספים ואילו חקירתם של עשרה חשודים אחרים נמשכת.





הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ אמר לאחר הרצח כי האחריות מוטלת על יורש העצר, והאשים את הממלכה הסונית ב"טיוח הגרוע ביותר אי-פעם".למרות זאת, הוא מתנגד לפירוק הברית עם ריאד, בעלת בריתו למאבק נגד איראן. עד כה הטילה וושינגטון סנקציות על 17 גורמים סעודיים, בהם מקורביו של בן סלמאן, אך לא על גורמים בממשלה עצמה.



אתמול סערו הרשתות החברתיות הערביות בעקבות פרסום תמונות מחרידות מטעם "גורמים במודיעין הטורקי", שבהן, על פי הנטען, תועד ביתור גופתו של העיתונאי הסעודי. מהתמונות, שאמינותן לא אושרה על ידי גורמים רשמיים בטורקיה או סעודיה, עולה כי חשוקג'י נקשר באמצעות מלגזה, ואז, בנוכחות ראש המכון לרפואה משפטית בסעודיה, בותרה גופתו במסור חשמלי.



במידה ותמונות אלו אכן מתעדות את ביתור הגופה, הדבר מצביע על הסתירות העמוקות בגרסה הסעודית למקרים, שכן הן מצביעות על כך שהכוח הסעודי שהגיע לטורקיה פעל עם הכנה מוקדמת מראש לרצח ולא הגיע רק כדי "לדבר" עם חשוקג'י או לחטוף אותו לסעודיה. עוד מתחילת הפרשה, טענה טורקיה כי בידיה הוכחות חותכות לביצוע הרצח ולביתור הגופה, כולל הקלטות ותמונות המתעדות את האירועים. על פי הדיווחים, הטורקים ביקשו לדעת מי הסוכן הטורקי שאליו נמסר הגופה לאחר שבותרה, אך לא קיבלו לכך תשובה.



בחודש שעבר הודתה הממלכה הערבית הגדולה כי העיתונאי מצא את מותו בקונסוליה, אך טענה כי הוא מת במהלך קטטה, וכי לא הייתה הוראה להורגו או לחטוף אותו מטורקיה. סעודיה אף הודיעה כי שני בכירים בממלכה פוטרו בעקבות הפרשה, אחד מהם הוא יועץ לבית המלוכה והשני הוא סגן מפקד כוחות הביטחון במדינה.



לפני מספר ימים נשיא הודיע נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, כי מדינתו העבירה את ההקלטות המתעדות את רצח חשוקג'י למדינות אירופה, ארה"ב וסעודיה. זאת, בניסיון לשמור את הלחץ הבינלאומי על ריאד בעקבות מותו של העיתונאי.