באגף הכספים של משרד הבריאות מנסים זה שנתיים למצוא דרך לקצץ דרמטית דווקא את סבסוד המדינה למחלקות הסיעודיות בבתי האבות, שהן המוצא אחרון של משפחות רבות שמיצו את אפשרויות הסיעוד הביתי ונאלצות לשלוח את ההורים לאשפוז סיעודי בערוב ימיהם. ממכרז חדש של המשרד עולה כי בשנה הקרובה יקוצץ כשליש מהסבסוד למחלקות אלה.
 
כבר כחצי שנה מנסים אנשי איגוד בתי האבות (א.ב.א) לנהל שיח עם משרד הבריאות, ללא הועיל. על פי המכרז החדש, ההוצאה התפעולית הממוצעת למיטה סיעודית ליום, שעמדה על 128 שקל בשנת 2017 תקטן לכ־86.26 שקל. המשמעות היא שיותר בתי אבות סיעודיים ייסגרו, ויותר משפחות יעמדו בשנים הקרובות מול שוקת שבורה, בבואם לחפש מיטת אשפוז במימון משרד הבריאות. 
 
לדברי מפעילי המוסדות הגריאטריים הם אינם מסוגלים עוד לשאת בהוצאות התפעול הגבוהות. במרכז הארץ קיים כבר היום מחסור של כאלף מיטות לפחות, ולהערכת גורמים בענף הקיצוץ יביא למחסור גדול יותר כבר בשנה הקרובה. יותר מזה, כיוון שתוחלת החיים עולה ביחס הפוך לתקציב שיורד, צפוי משבר חריף כבר בשנים הקרובות.
 

כעת מאיימים מנהלי בתי האבות הסיעודיים שיפנו לערכאות משפטיות כדי לעצור את הוצאתו לפועל של המכרז החדש ואת המועד האחרון להגשת ההצעות במסגרתו (29 בנובמבר), אחרת יגישו עתירה מנהלית וידרשו צו ביניים להקפאת הליכי המכרז ולביטולו.
 
לדברי רוני עוזרי, יו”ר א.ב.א, “אם עשרות תצהירים שונים, חתומים על ידי רואי חשבון, לא מספיקים למשרד הבריאות כדי להבין שבתי האבות לא יוכלו לעמוד בגזירה, פשוט לא אכפת להם. הם רוצים לחסוך כחצי מיליארד שקל, ומוכנים להקריב לשם כך את הקשישים הסיעודיים הקשים ביותר, שכבר לא ניתן לטפל בהם בקהילה. המקרים שראינו בשנים האחרונות, של תת־תנאים במחלקות הסיעודיות, עד כדי מקרי התעללות, הם פועל יוצא של הניסיון לחסוך על גבם, ואני חושש שנראה עוד דברים כאלה. 
 
“אני מעריך שלפחות 2,000־3,000 מיטות סיעודיות, שאמורות להיות זמינות למדינה, יצאו מהמכרז ויהפכו למחלקות אשפוז פרטיות לקשישים עשירים. חלקן פשוט ייסגרו, כי התפעול שלהן לא יהיה כלכלי יותר”.
 
במשרד הבריאות מודעים לבעיה היטב. המדינה היא הרוכשת הישירה של 70% מתפוסת האשפוזים הגריאטריים כיום (כ־15,000 מאושפזים), בהוצאה שנתית של כשני מיליארד שקל. “הטיפול באוכלוסייה הקשישה נמצא בליבת העשייה של המשרד”, אומרים במשרד הבריאות. “במסגרת המכרז החדש, עלה משמעותית השכר שניתן לכוחות העזר המטפלים בקשישים, בנוסף למהלכים משלימים הצפויים להבשיל בתחילת 2019, שכוללים תוכנית הכשרה מקיפה יותר, מענקי התמדה ושימור כוח אדם איכותי בתחום ותוספת תקינה כדי להפחית עומסים. ניסיון נוסף לעכב את פרסום המכרז יפגע באיכות הטיפול בקשישים ובמוסדות המטפלים עצמם”.
 
בתגובה אומרים באיגוד בתי האבות: “מכרז האשפוז הסיעודי במתכונתו הנוכחית הוא גט כריתות עם משרד הבריאות. יש בו כדי לחנוק את הענף, הנותן מענה כיום ל־21 אלף קשישים ב־270 מוסדות, שלמדינה אין חלופה עבורם. אם משרד הבריאות לא יתעשת ויבין כי הוא מניח חרב על צווארם של הקשישים הסיעודיים, בני משפחותיהם ומוסדות האשפוז, נעתור לבית המשפט”. בתוך כך, הבוקר צפויים השרים לאשר קיצוץ רוחבי של 1.35% בתקציב משרדי הממשלה כדי לאפשר את הסכם השכר עם השוטרים.