כבר שלושה אנשים ממשפחתי נפטרו ממחלת הסרטן, ועכשיו שניים נוספים חולים בה. אחי נפטר מסרטן הלבלב, אח אחר נפטר מסרטן הריאות למרות שלא עישן, אחותי עברה כריתת שד ועכשיו אחות אחרת חולה בסרטן צוואר הרחם. אני בת 58 ועוברת בדיקות באופן קבוע, אבל אומרים לי שאת בדיקת הפאפ אני צריכה לעבור רק אחת לשלוש שנים. אני חוששת שאולי זה המון זמן. הלכתי לעשות ממוגרפיה אחרי שמונה חודשים במקום אחרי שנה וחצי, ומכיוון שמדובר בבדיקה עם קרינה, ביקשו שאחתום על טפסים, אחרת לא יבצעו לי את הבדיקה. מה דעתך? 

"בגילך, כבר אין לך שד סמיך כמו אצל נשים צעירות - שאז הממוגרפיה לא תמיד טובה להן. לתפיסתי, את יכולה לדרוש בדיקת MRI שבה אין סיכון לקרינה. אפשרות נוספת היא לעבור אולטרסאונד של השד. מעבר לזה, אין בעיה לעבור בדיקת פאפ אחת לשנה. חשוב שתזכרי כי סרטן צוואר הרחם הוא סרטן שמתפתח באופן איטי, ובדיקה אחת לשנה וחצי או שנתיים זה פרק זמן סביר. מנגד, חשוב לי להדגיש שאני לא מכיר באופן מדויק את הפרוטוקולים של הגינקולוגים, ולכן לא רוצה להגיד דברים לא נכונים, אבל את בהחלט יכולה לדרוש לעבור את הבדיקות. אם את רוצה לבצע בדיקות באופן פרטי - דעי שבבית החולים איכילוב יש מכון לבדיקות תקופתיות לסרטן. גשי לשם, הפרופסור ייתן לך את רשימת הבדיקות המלאה וגם יבדוק אותך. לאור הסיפור המשפחתי שלך, זה הפתרון הכי טוב. כך תהיי שקטה". 
 
אני בן 72, ומבקש לדעת האם יש אמת בכמוסות שמבטיחות למנוע אלצהיימר. ראיתי שמוכרים כדורים שמופקים מזרעים של פרי מסוים, והסבירו לי שהם עוצרים את ההריסה של תאי המוח שמתרחשת בעקבות הגיל. האם אתה ממליץ להשתמש בכדורים אלה? 

"אני מודה שאינני מכיר שום תרופה שיכולה לעצור הריסה של תאי מוח בעקבות גיל. יש חומרים טבעיים שמכילים אנטי־אוקסידנטים, נוגדי חמצון, שיכולים לשפר את תפקוד המוח או לעכב התפרקות של תאים. החל מגיל 60, אנחנו מאבדים בכל יום לא פחות מעשרות אלפי תאי מוח. אם כן, יכול להיות שהכמוסות מפחיתות את איבוד התאים מ־10,000 ביום, למשל, לחצי מהכמות. ועדיין, אני ממליץ שלא לסמוך על הכדורים האלה שימנעו את התפתחות האלצהיימר או מחלות אחרות. זה לא יכול להזיק, אלא לכיס בלבד.

כתחליף, אני מציע לשלב במהלך היומיום חומרים טבעיים כמו אומגה 3 או רכז רימונים, שאולי הם אלה שיוכלו לעזור. לא ראיתי - ואני מניח שאם היה הייתי רואה - מחקר בבני אדם שמראה על השפעה דרמטית לפני ואחרי או הוכחה לכך שזה עוצר או מונע הפרעות קשות בזיכרון. דמנציה היא מחלה כללית שבאה מסיבות שונות. הגורמים העיקריים לדמנציה הם מחסור בוויטמינים, גיל, שימוש בתרופות, דיכאון או אלצהיימר - שזה בעצם שם כללי לירידה בתפקודי המוח הגבוהים.

אין תרופה אחת שיכולה לפתור את כל סוגי הדמנציה. יש דבר שנקרא 'זיכרון תלוי גיל', ואצל כולנו, בלי יוצא מהכלל, עם הגיל הזיכרון יורד. עם הגיל רואים, שומעים ומעכלים פחות טוב, וגם המערכת החיסונית נחלשת. לחלק מהדברים אפשר לעזור ולחלק אי אפשר. אם תאכלו בריא ותעשו פעילות גופנית - שכבר הוכחה כמשפרת את הזיכרון - זה יכול לעזור, ועדיין חשוב לי לציין שאין שום מחקר שנעשה על בני אדם שהראה שיפור משמעותי או עצירה של האלצהיימר".
 
אני בן 78 ונוטל אספירין בשל מצבי הבריאותי המורכב. לצערי, מאז שהתחלתי להשתמש בתרופה הזו אני סובל מדימומים רבים. האם אני יכול להפסיק ליטול את הכדור?

“אתה יכול לפנות לרופא המשפחה שלך ולבקש ממנו לבדוק האם להוריד את המינון של התרופה לשלוש פעמים בשבוע. חשוב מאוד שלא תחליט על דעת עצמך לבצע שינויים במינון התרופות".