הממשלה אישרה היום (ראשון) את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה שיאפשר את השוואת הפנסיות של גמלאי המשטרה וכוחות הביטחון לאלה של גמלאי צה"ל. במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין אנשיו של שר האוצר משה כחלון לאנשי לשכת נתניהו, ועל פי דיווח בכאן ב', יואב הורוביץ, ראש הסגל במשרד ראש הממשלה, כינה את מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שקרן ושרלטן". בתגובה ענה לו באב"ד: "נמאס מכם".



מדובר בקיצוץ של 1.3 אחוזים במשרדי הממשלה ב-2019 ועוד קיצוץ של 1.5 החל משנת 2020 ועד לשנת 2035. עלות התכנית היא 22 מיליארד שקלים שתתפרס עד שנת 2035. יש לציין כי בית המשפט לעבודה קבע כי על המדינה לקיים את ההתחייבות לשוטרים שניתנה להם משנת 2006 שאכן תנאיהם יושוו מה שלא קרה עד כה. 



נתניהו אמר לאחר ההצבעה כי "הממשלה אישרה היום שתי החלטות חשובות. האחת מתקנת "היעדר קביעות וביטחון תעסוקתי" אצל משרתי מערכת הביטחון. זוהי בשורה לשוטרים, לגמלאי המשטרה, השב"ס, השב"כ והמוסד, המשרתים במסירות את ביטחון המדינה. זוהי בשורה שהם ייחלו לה שנים רבות. החלטה זו הוגשה לממשלה יחד עם שרי האוצר והשר לביטחון פנים. 


הקיצוץ אושר למרות התנגדותך של מרבית שרי הממשלה, שחששו לפגיעה בתקציבי משרדיהם. שר הרווחה, חיים כץ אמר כי הקיצוץ יפגע ביכולת של משרדו ירידת נשים לזנות ואף קרא לעבר השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שדחף לאישור התוכנית, כי "אני לא מוכן להוריד ילדות לזנות בשביל השוטרים שלך".



השר כחלון אמר כי "ההכרעה שהבאנו היום שמה סוף לגרירת הרגליים שנמשכה 13 שנים. קיבלנו החלטה היסטורית שעושה צדק עם השוטרים וגמלאי כוחות הביטחון שהקריבו במשך כל חייהם למען בטחון המדינה ושמירת החוק". סגן שר האוצר איציק כהן, שניהל את המו"מ מטעם משרד האוצר אמר כי "ההירתמות של כלל הגורמים לבצע את התיקון לעוול שנעשה לשוטרים ולסוהרים אפשרה להעביר את ההחלטה החשובה הזו בממשלה. אני מודה לכלל השותפים להחלטה הזו שלא היתה פשוטה לאף אחד מן הצדדים".

השר ארדן אמר לאחר אישור התוכנית, כי "אני גאה לעמוד היום, פעם נוספת, בחזית המאבק למען זכויותיהם של השוטרים, הסוהרים והגמלאים. אחרי כחודשיים של מו"מ אינטנסיבי ולאחר 13 שנה של הלנת שכר, אישרה היום הממשלה את ההחלטה הצודקת והמתחייבת להשוות את תנאיהם לתנאי משרתי הקבע".



"מדובר בתיקון עוול היסטורי שלא היה לו כל הצדקה. החלטות ממשלה מאז שנות ה-70 מחייבות את הצמדת שכר השוטרים והסוהרים לשכר משרתי הקבע ושלוש ערכאות שונות בבית הדין לעבודה הכירו בכך. ויתרנו על תשלומים משמעותיים: הריבית, ההצמדה והלנת השכר על חוב של 13 שנים שלא שולם והסכמנו על פריסת החוב ל-17 שנה. הניסיון לצייר יישום וביצוע של החלטת ממשלה ופסק דין של בית המשפט, כאילו ומדובר בשיקול פוליטי כזה או אחר, לעתים תוך זלזול בוטה ופסול בציבור של עשרות אלפי שוטרים וגימלאים המשרתים ומגנים מזה עשרות שנים על אזרחי ישראל, הוא מכוער ולא ראוי".


שרת התרבות והספורט בירכה על אישור הגדלת הפנסיות של גמלאי המשטרה וכתבה בטוויטר: "מזל טוב לכם, גמלאי משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר. זה מגיע לכם. אוהבת אתכם".


סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, שהתנגד לקיצוץ, אמר לאחר אישורו כי "מדובר בהחלטה חמורה שתפגע אנושות בבריאות אזרחי ישראל. מחיתי נחרצות בפני רה”מ והשרים על הקיצוץ הצפוי והבהרתי כי זה עלול להביא להרס מערכת הבריאות בישראל. הקיצוץ הצפוי, הגדול ביותר בשנים האחרונות, יביא לפגיעה עד כדי ביטול של התכניות שנועדו להבטיח טיפול נאות באוכלוסיה. ביניהם - התכנית להורדת העומסים בחדרי המיון, התכנית לצמצום הזיהומים, התכנית לשיפור השירות בפגיות, קיצור תורים בהתפתחות הילד ועוד".

"הבהרתי לראש הממשלה כי צורכי הבריאות של אזרחי ישראל הולכים ועולים, לצד העלייה בתחלואת החורף שהחלה והצורך להתמודד גם עם הסיכונים להתפרצויות בתחלואת חצבת ושפעת. אני שב וקורא לשר האוצר ולראש הממשלה להחריג את צרכי הבריאות מחרב הקיצוץ התקציבי ואף להביא להגדלת התקציב לבריאות״.