הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו הערב (ראשון), בה הוא הודיע כי הוא שומר לעצמו את תיק הביטחון, וקרא לשותפותיו הקואליציוניות שלא לפרוש מהממשלה, גררה אחריה תגובות משני צידי המתרס הפוליטי. בעוד במפלגתו של נתניהו, קראו חברי הכנסת והשרים לשמור על יציבות הממשלה, באופוזיציה האשימו את נתניהו באופורטוניזם, ושמטרתו היחידה היא לשמור על מעמדו כ"מר ביטחון".



יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי תקף את ראש הממשלה, והאשים אותו שהוא "מערבב פוליטיקה וביטחון", ובכך פוגע בביטחון תושבי הדרום. עוד הוא הוסיף כי "בדיוק בגלל זה ישראל צריכה ללכת לבחירות מיידיות. אפשר להחליף את הממשלה הזאת בממשלה שתדאג באמת לבטחון, ומאמינה באמת שאפשר לשנות".



שרת התרבות והספורט, מירי רגב (ליכוד), אמרה לאחר הנאום כי נתניהו "דיבר מתוך דם ליבו", והוסיפה כי ראש הממשלה דיבר מתוך דם ליבו. כך נראה מנהיג אחראי ואכפתי שביטחון מדינת ישראל ואזרחיה עומד לנגד עיניו ולא פוליטיקה. זה אכן חוסר אחריות מצד חברים בקואליציה להפיל ממשלת ימין כל כך טובה. אני מקווה שההיגיון ינצח ולא האגו". אל דבריה הצטרפה גם השרה לענייני גמלאים, גילה גמליאל (ליכוד), שכתבה בחשבון הטוויטר שלה כי ‏"ראש הממשלה ‎בנימין נתניהו אמר הערב דברים ברורים. בטחון המדינה מחייב שהממשלה תכהן עד נובמבר. אני מאמינה שהשרים בנט וכחלון ‎יבינו זאת ויחדלו עם האיומים המיותרים. תנו לביבי לעבוד". שר המדע אופיר אקוניס (ליכוד) אמר ש"ראש הממשלה היטיב לבטא את הצורך בהמשך קיום הממשלה בעת הזאת. שר המדע אומר שאת המשבר המיותר הזה אפשר לפתור במהירות באמצעות החלטה אחראית על הישארותם בממשלה עד סיום הכהונה לפי חוק בנובמבר 2019".



חבר הכנסת יהודה גליק (ליכוד) התייחס גם הוא לנאום, והצהיר כי בכוונתו להישמע למשמעת קואליציונית עד סוף הקדנציה, וזאת למרות שהוא נחשב לחבר כנסת "סורר". בנתינהו הוא כתב: "בימים רגישים  אלו יש רבים המנסים לערער את יציבות הממשלה ולהביא אותנו למערכת בחירות מיותרת.

 בין השאר ניפנפו מספר שרים בכירים בטענה כאילו ממשלת 61 אינה יציבה מפני שהיא תלויה בחברי כנסת 'לא ממושמעים'. בין השאר פרשנים שונים הזכירו את שמי כאחד החשודים בחוסר משמעת. לאור הנ"ל ומפאת הרגישות הביטחונית המובנת ומתוך אחריות ציבורית  מבקש להפקיד בידך התחייבות מפורשת למשמעת קואליציונית עד סוף הקדנציה".
 
סגנית יו"ר הכנסת, נאוה בוקר, אף הלכה צעד רחוק יותר, והזהירה את השרים כחלון ובנט מפני "תקיעת סכין" בגב המחנה הציוני. "זו הממשלה הכי לאומית, הכי ימנית והכי ביצועית שהייתה. תנו לראש הממשלה לעשות את מה שהוא הכי טוב בו - להגן על עם ישראל. בביטחון אין מקום לשיקולים פוליטיים. אל תהיו ליברמן, אל תנטשו, לא עכשיו, לא בזמן המערכה. המעשה האחראי ביותר כעת הוא להמשיך לעבוד ביחד, להמשיך לשרת את אזרחי מדינת ישראל, לדאוג לביטחונם ולסיים את כהונת ממשלת הימין במועדה".

בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, צילום: אבשלום ששוני
בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, צילום: אבשלום ששוני


 

"חוסר אחריות זה לתת לנתניהו להמשיך בתפקידו"



מצד האופוזיציה, לעומת זאת, התגובות לנאום היו שליליות הרבה יותר. ראש האופוזיציה, חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי "אצל ביבי נאומי ביטחון נועדו לתעמולת בחירות נטו ובנט למד מהמורה. כל יום, כל נאום, כל אמירה פוליטית מבהירים - אסור להשאיר את הבטחון בידיים שלהם. דווקא משום שמדובר בעניין של חיים ומוות. מי שמשחק פוליטית בבטחון לא יכול להיות אחראי על בטחון אזרחי ישראל".




חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) פרסמה בחשבון הטוויטר שלה ציוץ שתוקף את ראש ממשלת ישראל ואמרה, "די כבר עם עוד מסע הסתה נגד השמאל. ב 99 קמה ממשלה שהוציאה את ישראל מהבוץ המדמם של לבנון שהליכוד הכניס אותנו אליו וב 92 קמה ממשלת רבין שהביאה שגשוג לפרפריה, לתשתיות ולחינוך ואת אוסלו, שהקים את הרשות הפלסטינית שאתה, נתניהו, נסמך על השיתוף הביטחוני הביטחוני אתה. די להסתה והשקר, לך הביתה".



חה"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) תקפה גם היא את ראש הממשלה ואמרה כי "נתניהו מצטיין בהבטחות לעתיד ותמיד מספר על איזו תכנית סודית שתיכף ישלוף. הרזומה התקשורתי שלו עמוס בהבטחות לעתיד טוב, בטוח ורגוע אם רק יתנו לו לנהל את המציאות הביטחונית. גמרנו לחיות בציפייה למשיח נתניהו עם דגל הבטחון. אנו מעדיפים לשלוח הביתה את שדרת השלטון הרעה וחסרת האחריות שהודתה שלא ממש מרגש אותה שהדרום מופגז כל עוד נתב"ג מתפקד", והוסיפה, "חייבים לצאת לבחירות, שבענו מהכזבים של הימין השקרי שגם היום הוכיח שתושבי ישראל המוחלשים לא מעניינים אותו כשאישר את הקיצוץ הרוחבי בתקציב. אני קוראת למחנה הדמוקרטי לאחד כוחות כדי להגשים את חלומותינו לעתיד טוב יותר".



יו"ר מרצ, תמר זנדברג, כתבה כי "חוסר אחריות זה לתת לביבי להמשיך בתפקידו כראש ממשלה. אחרי עשר שנים כושלות בכל תחום, אחרי שהביא את תרבות השקר, הפייק, הספינים וההסתה לשיא, הדבר היחיד שצריך לעשות עם הממשלה הזאת זה לפזר אותה כמה שיותר מהר ולבחור ישראל צודקת, דמוקרטית ליברלית". חברתה לסיעה, ח"כ מיכל רוזין הוסיפה: "מצפיה בנתניהו במסיבת עיתונאים עולה שזה עוד אחד מהספינים שהוא מנסה לעשות לאחרונה. אף אחד כבר לא קונה את זה-הם מזמן כמו קריקטורה של עצמם ומהלכיהם שקופים. את אזרחי ישראל לא מעניינים המשחקים הקואליציוניים, די לשחק ב'קקי-ביבי', הגיע הזמן להחליף את השלטון הרע הזה באחד שיפעל לטובת ישראל, ולא לטובת עצמו".



אל דבריהן הצטרף גם ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) ואמר: "מראה מראה שעל הקיר מי הביבי היפה בעיר? שואל ביבי ועונה לעצמו שאין יפה ממנו. הבעיה שרק הוא מאמין בזה כשלכל שאר חבריו בקואליציה גם נמאס מהספינים והשקרים שלו. ביבי הולך הביתה, אבל בנאום הבחירות הוא חשף שכדי להישאר בתפקיד הוא מוכן אפילו "לגבות קורבנות" של חיילים ואזרחים, הכל כשר בדרך להיות 'מר ביטחון'. מדינת ישראל חייבת להציל את עצמה מביבי ועדיף מוקדם ממאוחר".