הכדור במגרש של כחלון: לאחר אינספור ספוקלציות בנוגע להקדמת הבחירות, יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, הצהיר הבוקר (שני) ביחד עם שרת המשפטים ומספר שתיים בסיעתו, איילת שקד, כי מפלגתו תישאר בממשלה ובקואליציה. "בשיחתנו ביום שישי, אמרתי לראש הממשלה שאינני מציב אולטימטום, וקיבלתי בהערכה שהוא רואה בי מועמד ראוי לתפקיד. אבל בפועל, החליט נתניהו, מסיבותיו שלו, ליטול את התפקיד. בנאומו הבטיח ראש הממשלה לשנות נתיב, להוביל למהפך, לשנות נתיב של עשר שנים לכיוון של עוצמה. אם ראש הממשלה רציני בכוונותיו, אני אומר כאן - אנחנו מסירים את כל דרישותינו הפוליטיות ושישראל תחזור לנצח. אני אשלם מחיר פוליטי מסוים, לא נורא - נתגבר. עדיף שראש הממשלה ינצח אותי בקרב פוליטי, מאשר שהנייה ינצח את מדינת ישראל", אמר בנט. 



בנט ציין בפתח דבריו כי ישראל מצויה במשבר אמון בטחוני. "אויבים אכזריים אינם דבר חדש עבורנו. המצב עכשיו הוא לא יותר מסוכן מאשר עכשיו, כשנתניהו רצה להפיל את הממשלה מסיבות פוליטיות והתאגיד. גם אז לא היה נכון לעשות פוליטיקה מהביטחון. אין אפוקליפסה בדרך, אך האויב הוא לא זה שמדאיג אותי. משהו לא טוב קורה מבפנים".



צילום: מרק ישראל סלם



"כבר שנים ארוכות שמדינת ישראל הפסיקה לנצח, ראיתי את זה בלבנון השנייה כמפקד בדרום לבנון. ראיתי את המבוכה והבלבול, את חוסר הנחישות, את היעדר הרוח. בגלל המלחמה הזאת, עזבתי את ההייטק שכל כך אהבתי ונכנסתי לפוליטיקה. אנחנו מטילים על הלוחמים חישוקים אחרי חישוקים. משפטיים ותפיסתיים. הלוחמים פוחדים יותר מהפרקליט הצבאי מאשר מסינוואר".

"לאחר ירי של 450 טילים וטיל קורנט, אנחנו מספרים לעצמנו באותות ומופתים שהכל בסדר ושחמאס מורתע. כל מרפסת לא חוקית בת"א נהרסת תוך ימים, ממשלת ישראל מפחדת מפינוי חאן אל אחמר, מהפחד - מה יגידו לנו באירופה, מה יהיה בהאג?"

צילום: מרק ישראל סלם
 
"השכל הישר פינה את מקומו לפלפולים משפטיים. המערכות נהיו בינוניות ומסורבלות. רוצחי ישראלים זוכים ל-15 אלף שקלים כל חודש, הבתים לא נהרסים, ולא עושים שום דבר לעצור את זה. חודשים ארוכים עד שהורסים בתים, כאילו שהמחבל התחשב בנו כל כך. ברגע זה עומדים 102 בתי מחבלים מדודים ואין לנו את הכוח להרוס אותם. חמאס וחיזבאללה חצופים יותר מיום ליום, כי הם חושבים שאנחנו חוששים להתעמת איתם".
 
"רבותיי, הספינה של ביטחון ישראל שטה בעשור האחרון למקום לא טוב, והדבר הכי מסוכן הוא שהתחלנו לחשוב שאין פתרון לטרור וטילים, שאין מה לעשות. אבל יש מה לעשות. כשישראל תרצה לנצח, אנחנו נחזור לנצח, זאת לא גזירת גורל. אפשר לקחת ספינה ולשנות את הנתיב. אנחנו באנו לפוליטיקה כדי להחליף אלטרנטיבה. את העייפות ביוזמה, את המבוכה - באמונה. הנה למשל, עד לפני מספר שנים, ממשלת ישראל, כמו ממשלת נתניהו לשחרר אסירים, ואנחנו עשינו אולטימטום לפני חמש שנים, ומאז הפסיקו לשחרר וגם החזירו משוחררים לכלא".

בנט ציין כי שיחה מזוכה פרס הנובל פרופ' ישראל אומן, היא ששינתה את דעתו לגבי ההתפטרות מהממשלה: "אחרי שהודענו - השרה שקד ואני, ושנפוצו שמועות, כל העולם חיפש אותי. פתאום חיפש אותי פרופ' אומן, שהתקשר אליי. לפני ארבע שנים, בשיא המו"מ הקואליציוני, היה זה פרופ' אומן שאמר לי  תתביית על דרישה אחת ולך איתה עד הסוף - ועשיתי זאת. תיק המשפטים לאיילת שקד, והשאר היסטוריה. אתמול הוא אמר לי, כאב שכול ואוהב ישראל, 'נפתלי, אל תתפטר'. שאלתי אותו למה, הרי לפי תורת המשחקים זה מנוגד למה שאמרת לי. זה יקשה עלי במשא ומתן הבא. 'הוא אמר לי - זה נכון, אבל המדינה חשובה יותר מהכל'".

שקד: "היד שלנו חשובה מכדי להורידה מההגה"

השרה שקד אמרה בהצהרתה: "רבים הפצירו בנו להתפטר במהלך הימים האחרונים. לאחר שליברמן קם ועשה זאת היו מי שכעסו עלינו כיצד פספסנו את המומנטום. צר לי לאכזב את אותם קולות. אנחנו שליחי ציבור עם אחריות על הכתפיים. לעולם לא נברח מאחריות. לעולם לא נצא למהלך פוליטי משיקולים תדמיתיים, תוך סיכון הביטחון הלאומי של מדינת ישראל".
 
"נפתלי בנט הוא האיש המתאים לכהן כשר הביטחון של מדינת ישראל. להפיח רוח חדשה במערכת. להביא לכך שישראל תחזור לנצח. שאויבנו יחזרו לפחד מאיתנו. מסביב יהום הסער. למזרח התיכון כללים משלו, ולצערי, מדינת ישראל פועלת בכללים משל עצמה. המדיניות הביטחונית של ישראל, אם יש כזו, משדרת גמגום. הססנות. את התעוזה הישראלית החליפה מדיניות של שב ואל תעשה. את הסולידריות הישראלית מחליפה מדיניות של הכלה, כל עוד מדובר "רק" בתושבי העוטף. את היצירתיות הישראלית והחשיבה מחוץ לקופסה החליפו העייפות, והמחשבה שאין פתרון לעזה. את החתירה לניצחון, החליפה התפטרותו המבישה של שר הביטחון. מתנה אדירה לחמאס שתהווה לעד אות קין". 
 
"אבל אנחנו שליחי ציבור. אנחנו לא נברח מאחריות. אנחנו לא נבחר בחרפה. אנחנו לא נעצים את ההישג התדמיתי שהעניק ליברמן לארגוני הטרור ברצועה. הם צופים בצעדנו, ולא רק הם. המזרח התיכון כולו מביט לעברנו. יתכן שההחלטה שקיבלנו תיפגע בנו ברמה האישית. בחרנו לנהוג באחריות לאומית. אין לנו את הלוקסוס לשקול שיקולים אישיים. היד שלנו חשובה מכדי להורידה מההגה".
 
"מפלגת הבית היהודי תמשיך להיות המצפן הלאומי של הממשלה הזאת. לראשונה מאז הימין עלה לשלטון הוא התחיל למשול. עשינו עבודה מדהימה בחינוך ובמשפטים, ועוד היד נטויה. אני מקווה שקרב היום, שנעשה זאת גם בביטחון הלאומי של מדינת ישראל. ולי, יש לי ועדה לבחירת שופטים ביום שישי".
 
לפני הצהרתם של ראשי הבית היהודי, ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו אמר הבוקר בפתח ועדת החוץ והביטחון כי הפלת הממשלה בשלב הזה היא חוסר אחריות. "נכנסתי אתמול לתפקיד שר הביטחון. נפגשתי עם הרמטכ״ל גדי איזנקוט ועם הרמטכ״ל המיועד אביב כוכבי. אנחנו נערכים לכל האתגרים. כפי שאמרתי אמש, אנחנו בתוך מערכה שעדיין לא הסתיימה. בתקופה ביטחונית רגישה כזאת זה חוסר אחריות להפיל את הממשלה. בין אם שותפינו יחליטו להפיל את הממשלה ובין אם לאו, אנחנו נמשיך לפעול כדי להבטיח את ביטחון ישראל וביטחון אזרחינו. נעשה זאת בשום שכל, אחריות ובנחישות. אני סומך על צה״ל, אני סומך על כוחות הביטחון, ואני סומך על אזרחי ישראל. יחד נוכל לכל אתגר - ונבטיח את ביטחון ישראל", אמר נתניהו.
 
בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ אבי דיכטר: "אני לא זוכר מתי קיבלנו סקירה בוועדה מראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ". נתניהו ענה: "זה לא יימשך הרבה זמן".

נתניהו הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם
 
בתוך כך, ח"כ דוד ביטן תקף לפני מסיבת העיתונאים את ראשי הבית היהודי ואמר בגל"צ ש"בנט ושקד עשו בעיות גם בעת הרכבת הממשלה ועושים זאת גם עכשיו. הם שני סחטנים שמנצלים את המצב כדי לקבל קידום אישי. יש לנו הסכם עם בנט, הוא קיבל תיקים חשובים ביותר. אין סיבה בגלל התפטרות ליברמן לבטל אותו".לדבריו, לבנט אין ניסיון ביטחוני. "ההבדל בין בנט לליברמן, שגם לו לא היה ניסיון ביטחוני. בנט בא ואמר שהוא לא יקבל שום עמדה ויעשה מה שהוא רוצה. אין שום סיבה לקדם אותו, הוא לא יכול לקפוץ כל הזמן. גם אחרי הבחירות הוא יעשה בעיות ואני אומר לאנשי הימין - 'תדאגו שבנט יהיה קטן'".

"אנחנו באחת התקופות הביטחוניות המורכבות ביותר", אמר נתניהו אמש בהצהרה לתקשורת וכיוון אל מי שהיו אך לפני ימים אחדים שותפיו הפוליטיים ועכשיו מאיימים להיות יריבים לכל דבר – אביגדור ליברמן, נפתלי בנט ומשה כחלון. "עכשיו לא מפילים ממשלה. אנחנו בעיצומה של מערכה, ועכשיו לא נוטשים ומשחקים בפוליטיקה. ביטחון המדינה הוא מעבר לפוליטיקה ושיקולים אישיים. זה חוסר אחריות להפיל את הממשלה. כשעוסקים בענייני חיים ומוות ובענייני קיום המדינה, אין מקום לפוליטיקה ושיקולים אישיים".