קיום האירוויזיון בישראל שוב בסכנה: לאחר שהמדינה הודיעה לתאגיד השידור הישראלי כי לא תעביר תקציב מיוחד לקיום תחרות השירה האירופית, אלא רק הלוואה, מנכ"ל "כאן" מודיע כי לא יסכים למהלך של קבלת ההלוואה וימליץ שלא להמשיך במהלך.



המנהל הכללי של תאגיד השידור, אלדד קובלנץ, אמר בכנס העיתונות באילת: "החוק מחייב את התאגיד להשקיע ולטפח את היצירה הישראלית ואת שוק ההפקות המקומי. תחרות זמר היא לא המנדט שלנו".



"המדינה החליטה לא לתקצב את האירוויזיון שעלותו כ-150 מיליון ש"ח והמשמעות היא פגיעה ביוצרים וביצירה הישראלית", הוסיף קובלנץ. "במשמרת שלי לא יחזרו הגירעונות שריסקו את רשות השידור ואמליץ למועצת כאן שלא לקבל את מתווה ההלוואה לאירוויזיון". 


מתוך הסכום הכללי של 150 מיליון השקלים, לקח על עצמו התאגיד לממן 40 מיליון שקלים מחסויות ועבודה עם ארגון השידור האירופי, ו-110 מיליון השקלים הנותרים היו אמורים להיות מועברים על ידי האוצר. כעת, כאמור, נודע כי סכום זה יועבר לתאגיד לא כתקציב אלא כהלוואה בלבד. התקציב השנתי של התאגיד עומד על כ-650 מיליון שקלים, מה שאומר שאם הוא ייאלץ לממן את התחרות מכיסו הפקות המקור ייאלצו לספוג את המכה.



כזכור, בחודש אוגוסט האחרון, עוד לפני הדיוק בתקציב עצמו, סכום הערבות שהמדינה המארחת מעבירה לתאגיד השידור האירופי, בסך 12 מיליון יורו כמעט וגרם לביטול התחרות. אז התקיים דיון סוער לאחר שבתאגיד השידור הציבורי "כאן" איימו להודיע לאיגוד האירופי על ביטול האירוויזיון בישראל, עקב קשיים כלכליים, אך בסופו של דבר מנהלי הערוץ הודיעו כי יממנו את סכום הערבות, ובמידה והאירוע לא יתקיים מסיבות שאינן תלויות בו המשלה תדון בהצעה למתן פתרון לבעיה.

מהנהלת התאגיד נמסר אז: "כאן רואה באירוח האירוויזיון בישראל חשיבות גדולה למדינה בחשיפה תדמיתית ובהיותו מנוף כלכלי לישראל. אחרי מגעים קדחתניים התחייב האוצר כי במקרה שהאירוויזיון לא יתקיים בישראל בשל נסיבות שאינן תלויות בתאגיד, תובא לממשלה הצעה למתן פתרון לתאגיד באשר לסכום הערבות שיחולט. עקב כך התאגיד יפקיד היום את סכום הערבות, בסך 12 מיליון יורו".

"התאגיד מאמין כי ממשלת ישראל תעשה כל שביכולתה להבטיח קיום אירוויזיון ראוי ומכובד בישראל ותעמוד בהתחייבויות שריה, כפי שבאו לידי ביטוי בתקשורת, באשר לתקצוב התחרות", נכתב עוד בהודעה. "נושא מימון הארווזיון יידון בין התאגיד והצוותים המקצועיים באגף תקציבים. הצוותים המקצועיים יביאו את המלצתם בפני הגורמים המוסמכים".
מ"כאן" נמסר: "לא נגרר להכפשות ולא נדרדר את התאגיד לקריסה. כאן זה לא הכיסים של בעלי המניות של ערוץ 10, כאן זה כסף ציבורי. ממשיכים במלאכת הקודש-השקעה ביצירה ישראלית ובתוכן איכותי ומתן פרנסה לאלפי עובדים בתאגיד ומחוצה לו".