כ-100 מורים מהמכינה האוניברסיטאית באוניברסיטת חיפה ישביתו הבוקר (שלישי) את הלימודים לזמן בלתי מוגבל, בגלל שלדבריהם לא צלח המשא ומתן על תנאיהם מול הנהלת האוניברסיטה. המורים דורשים בין היתר שהיקף המשרה שלהם יצומצם כפי שנהוג במכינות בשאר המוסדות האקדמיים, הקלות בעומס הוראה בשל גיל והורות, ביטחון תעסוקתי וביטול ההעסקה המקפחת בשכר לפי שעות הנהוגה במכינה. מחר צפוי להתקיים דיון בנושא בכנסת בראשות חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני) בשדולה למעמד האדם העובד בישראל.



במכינה לומדים למעלה מ-2,000 סטודנטים שמהם 629 בלימודים קדם אוניברסיטאיים (השלמת ושיפור בגרויות) ולמעלה מ-1,700 סטודנטים הלומדים אנגלית לתואר. המורים, אשר מאוגדים בארגון הסגל האקדמי הזוטר משנת 2016, מנהלים משא ומתן עם הנהלת האוניברסיטה מזה כשנה וחצי אך הם לא הגיעו להסכמות, ולאחר הפגישה האחרונה שהתקיימה בתחילת השבוע, הם החליטו לשבות.



יפה בללי, יו"ר ועד הארגון, מסבירה כי "מזה זמן רב מנסה הארגון לקדם חתימה על הסכם קיבוצי ראשון למורי המכינה. נראה כי האוניברסיטה מנצלת את רצונו הטוב של הארגון ואת ניסיונו המתמשך להגיע להסכמות, ומנסה להסתפק במראית עין של ניהול מו"מ מטעמה. אנו מקווים כי האוניברסיטה תתעשת לטובת התקדמות של ממש במו"מ, אשר תמנע מהארגון את הצורך לנקוט צעדים ארגוניים נוספים. כולי תקווה כי נוכל להגיע להסדרת תנאי ההעסקה של המורות והמורים במכינה, וכמובן למנוע את הפגיעה בסטודנטים".



מאוניברסיטת חיפה נמסר כי "צר לנו שוועד ארגון הסגל הזוטר המייצג את עובדי המכינה החליט במהלך המשא ומתן לאיים בנשק של שביתה בלתי מוצדקת שתפגע בעיקר בסטודנטים החשובים לכולנו. מורי המכינה של אוניברסיטת חיפה נהנים כבר היום מתנאים מיטיבים בהשוואה למכינות אוניברסיטאות אחרות. למרות זאת, האוניברסיטה הסכימה ללכת לקראת המורים בדרישות שהעמידו, אולם לצערנו, ועד ארגון הסגל הזוטר אינו מוכן להתגמש, מה שמעיד שפניהם אינם למשא ומתן הוגן. קבלת כל הדרישות שמעמידים ארגון הסגל הזוטר עלולה לפגוע בהמשך פעילותה של המכינה. על פניו נראה שבשלב זה כוונתם היא לנסר את הענף עליו יושבים כולנו. למרות זאת, אנו ממשיכים את המשא ומתן בלב חפץ במטרה להגיע לפתרון הנכון והראוי לכל הצדדים".



בתוך כך, שביתת הסגל הבכיר במכללות הציבוריות ממשיכה גם היום, לאחר שבחלק מהמכללות הוצא צו מניעה כנגד השביתה. כעת, צפויות מכללות נוספות לשלוח צו כזה, אולם הוא לא צפוי לפתור את כלל הבעיות שכן מדובר בצו זמני והשביתה עשויה להימשך גם עם תום התוקף.