חברת השכרת הבתים Airbnb הודיעה היום (שני) כי החליטה להפסיק לפרסם דירות בהתנחלויות ביהודה ושומרון. "הגענו למסקנה כי עלינו להוריד פרסומים בהתנחלויות הישראליות בגדה המערבית הכבושה שעומדות בלב הסכסוך בין הישראלים והפלסטינים". החברה לא פירטה מתי ההחלטה, שלפי ההודעה משפיעה על כ-200 דירות, תצא לפועל.



שר התיירות יריב לוין אמר כי הוא דורש בתוקף מהנהלת Airbnb לבטל את ההחלטה להסיר מהאתר דירות מהיישובים ביהודה ושומרון. לוין הדגיש כי מדובר ב"החלטה מבישה ואומללה ובכניעה מחפירה" של החברה. בהנחיית השר לוין החל משרד התיירות לגבש צעדים מידיים להגבלת פעילות החברה בכל הארץ.
במקביל הנחה השר לוין את הנהלת משרדו להוציא לפועל תוכנית מיוחדת לעידוד התיירות והלינה בדירות נופש בכל רחבי יהודה ושומרון. יו"ר האיחוד הלאומי, השר אורי אריאל, אמר בתגובה להודעת Airbnb כי "שבענו מהאפליה הבינלאומית כלפי יו"ש. אני נופש רבות ביו"ש יחד עם משפחתי ומזמין את כולכם ליהנות מנופים מרהיבים, רוגע, אנשים מקסימים, בחוויה ארץ ישראלית ללא שום תיווך של אתרים בינלאומיים. תהנו!".
 

התנחלות אפרת. צילום: פלאש 90
התנחלות אפרת. צילום: פלאש 90



במועצת יש"ע הגיבו לפרסום ואמרו כי "חברה שאין לה מניעה להשכיר דירות בדיקטטורות ברחבי העולם ובמקומות שאין בהם זכר לזכויות אדם, נטפלת למדינת ישראל, זה נובע מאנטישמיות או מכניעה לטרור, או משניהם יחד. אנו נפעל נגד האתר במידה ולא יבטל את החלטתו. במקום להיות אתר תיירות, הפך אתר Airbnb להיות אתר פוליטי שרוצה לפגוע בכלכלת האזור ובכך לגרום נזק לכלל האוכלוסייה. אנו קוראים לכולם, להמשיך לטייל ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, ללון בצימרים הפזורים באזור וליהנות מהמרחבים, מאתרי התיירות ומהמסלולים המיוחדים שיש לארץ התנ"ך".
 
שי אלון, ראש מועצת בית אל, אמר בתגובה להודעה כי "שוב מתבצעת סלקציה ביהודים, זה לא חדש ואנחנו לא מתרגשים מהחרם הפעם מצידה של Airbnb. אני קורא לישראלים בואו לנפוש ביהודה ושומרון, הנוף כאן משגע האוויר צלול והאירוח טוב יותר מהרבה מקומות שאתם מכירים".

עודד רביבי, ראש מועצת אפרת וראש אגף קשרי חוץ של מועצת יש"ע, אמר בתגובה: "מאכזב לראות שבגלל לחץ של קיצוניים האתר נכנע ופוגע בעצם מהות קיימו וייחודו. היתרון של האתר היה היכולת להפגיש אנשים, לגרום לשיח ולשאלות ולא רק לעשות כסף. ההחלטה עושה עוול למתיישבים, מהווה כניעה לקיצוניים ותתברר כשגוייה וכמרחיקה את השלום".

מתנועת שלום עכשיו נמסר בתגובה: "גם אם הקו הירוק הוא בלתי-נראה בשביל ביבי ובנט - שאר העולם מבחין בין ישראל הריבונית לבין השטחים הכבושים. חברות בין-לאומיות מעוניינות לעשות עסקים עם מדינת ישראל, אבל לא מוכנות להשלים עם המשך השליטה הצבאית על מיליוני פלסטינים. אם הממשלה באמת רוצה בחיסול ה-BDS - שיסיימו את הכיבוש".

ראש המועצה האזורית גוש עציון שלמה נאמן אמר כי "אני רואה  בחומרה רבה את העובדה שאתר אינטרנט שכל מטרתו לבנות גשרים בין בני אדם ממדינות שונות, בחרה לשרוף גשרים בשם חרם אנטישמי במהותו. הישובים היהודיים לא יפסידו ולו תייר אחד, אבל חברת Airbnb, כן מפסידה לקוחות איכותיים רק בגלל כניעה לארגוני שמאל רדיקאלי. אני קורא לכל יהודי העולם להחרים בתגובה את Airbnb ולהשתמש בחברות מתחרות הלויאליות לערכי האנושות ודוחות את האנטישמיות המאורגנת, כגון חברת booking שלא מפלא בין גזע לגזע. לאנשי האתר אני מציע לבוא ולראות את תנופת התיירות בגוש עציון בפרט והמועצות האחרות במפעל התיישבות בכלל ותראו כמה כן שווה לכם לבוא ולהשקיע פה".