לאחר שוועדת החינוך, התרבות והספורט אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק התרבות והאמנות, שזכה לכינוי חוק "הנאמנות בתרבות", באופוזיציה מתכוננים לפיליבסטר ארוך ביום שני הקרוב, עם הבאת החוק להצבעה בכנסת, זאת ברקע ההישג הסמלי שהצליחה להביא אתמול כשהפילה הצעת חוק של הקואליציה והשיגה רוב בארבע הצבעות אי אמון בממשלה. שמונה ח"כים הצביעו בעד החוק בוועדה, שישה נגד וללא נמנעים. החקיקה מבקשת למנוע תמיכה מגופים שמקיימים פעילות החותרת תחת המדינה וסמליה, על פי הטענה, ומעבירה את הסמכות לשלילת תקציבים מגופים מפירים משר האוצר לשרת התרבות. 



שרת התרבות והספורט, ח"כ מירי רגב, אמרה לאחר האישור בוועדה: "החוק שיאושר במליאת הכנסת מאזן לראשונה באופן ראוי בין חופש הביטוי והיצירה והזכות להעביר ביקורת לבין זכות המדינה למנוע תמיכה מגופים החותרים תחת ערכיה וסמליה. סוף סוף חוק 'הנאמנות בתרבות' שם סוף להפקרות ולמצב שהמדינה במו ידיה ותקציביה מאפשרת פגיעה והסתה בזכות קיומה כמדינה יהודית ודמוקרטית. חוק זה הוא מימוש הערך העליון שגם לדמוקרטיה יש את הזכות להגן על עצמה".
במחנה הציוני הבטיחו מצדם כי לא יעשו חיים קלים לקואליציה, שתביא את החוק לאישור במליאה בשבוע הבא. "אנחנו מציעים לחברי הקואליציה להתארגן על שקי שינה, כי צפוי להם פיליבסטר ארוך מאוד ביום שני הקרוב". ח״כ פרופ׳ יוסי יונה, שהוביל את המאבק בחוק בוועדה, אמר: "חוק הנאמנות בתרבות הוא חוק פופוליסטי שנועד אך ורק לשרת את מטרות הפריימריז הפוליטיות של השרה רגב תוך פגיעה חמורה בעקרון הדמוקרטיה ובחופש היצירה והביטוי של אמני ישראל. לממשלה המקרטעת הזאת כבר אין מנדט להעביר חוקים בזויים שכאלו". 

ח"כ עפר שלח, יו"ר סיעת יש עתיד, אמר כי סיעתו תעשה כל מאמץ כדי להפיל את החוק. "מאחורי חוק "נאמנות בתרבות" לא עומד שום דבר חוץ מגחמה אישית ושיקולי פריימריז של שרת התרבות מירי רגב. אני יודע שיש הרבה אנשים בקואליציה שמתנגדים לו, ואנחנו מתכוונים לנצל את כל הסדקים בקואליציה כדי לנסות ולהפיל אותו בהצבעה במליאה – כמו שעשינו אתמול לחוקים אחרים", אמר שלח.

יו״ר מרצ, ח״כ תמר זנדברג, אמרה על אישור החוק בוועדה: "דווקא ביום שבו התרבות הישראלית קוטפת עוד פרס, ממשלת הצנזורה ממשיכה לדהור ולדרוס בדרך את הענף הישראלי המצליח ביותר. לחוקי נאמנות אין מקום בישראל הדמוקרטית ורק על מנת למנוע את החוק הזה הממשלה הזאת צריכה להתפזר".
 
חה"כ לאה פדידה (המחנ"צ): "אני קוראת לאותם חברי כנסת של מפלגת כולנו, שעוד נותרו עם שאריות של כבוד עצמי, לסייע ולהפיל את החוק המשוקץ של השרה רגב ובכך לחייב אותה לנסות ולהשיג בדרכים אחרות את מנות תשומת לב שלהן היא נזקקת באופן כפייתי".
 
ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת), אמר: "במקום לטפל במערכת הבריאות הקורסת או לייצר פתרונות דיור הממשלה משקיעה את כל המאמצים בחוקים הזויים כמו השתקת התרבות. חנק כלכלי על התרבות מוביל להשתקת היצירה החופשית והרוח הביקורתית. לחורבן התרבות יהיו השלכות קשות על החברה בכלל. אני מקווה שהמחאה הציבורית תוביל את המהססים והשותקים בקואליציה להביע עמדה ברורה להגנת הדמוקרטיה בתרבות".