בפאנל "חזית הפריפריה" שנערך בכנסת אילת לעיתונות ועסק באופן הסיקור של "החיים עצמם" ביישובי עוטף עזה וגבול הצפון, השתתפו דובר צה"ל תא"ל רונן מנליס, נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, הצנזורית הראשית תא"ל אריאלה בן אברהם ומספר עיתונאים, בהנחיית הפרשן הצבאי אלון בן דוד מחדשות עשר ו"מעריב סופהשבוע". 



במהלך דיון באשר לחשיפת פרטיו של סא"ל מ' ולרלוונטיות שבהגנה על זהותו כאשר המידע חשוף לכולם ברשתות, אמר מנליס כי "המבצע היא התגלמות של כל הדברים שאתם טוענים שנשכחו – תכנון ארוך טווח ונועז. אם הייתם יודעים מה המערכים שצה"ל עושה כמעט כל יום בגזרות השונות, הלסת הייתה נשמטת לאנשים שמדברים".



בדיון באשר לשריפות בעוטף עזה, אמר נציב הכבאות כי "בחלק מהשריפות אין בכלל טעם לשלוח כבאית. שדה חיטה למשל, 1000 דונם, עדיף לתחם אותה ולתת לה להישרף, אבל בגלל האפקט התודעתי אנחנו שולחים כבאיות. אם מדברים על עוטף עזה, צריך לקחת את זה בפרופורציות. ושלא ייצא מפה עכשיו שנציב כבאות אמר שאין שם כלום".



מנליס הסביר כי "אם תלבישו את ארבע השנים מאז צוק איתן על כל תקופה אחרת, זו אחת התקופות השקטות בעוטף עזה. בזמן הזה, נהרגו פלסטיני תושב אשקלון ושני חיילים – אחד על הגדר ואחד בפנים. התקדמנו עם בניית המכשול. לא עזבנו את הדרום לדקה. אני מכיר את האנשים בעוטף ויודע מה עובר עליהם. איפה ההישגים של חמאס? באופן שבו הפעולה שלו משתקפת בציבוריות הישראלית. אם חמאס לא היה מורתע מהפעולה שלנו ב-48 השעות שלאחר האירוע ברצועה, הוא לא היה מבקש הפסקת אש. הוא כן רצה לגבות מחיר על הפעולה המיוחדת. כל ההישג שלו זו תמונה של אקדח שממנו נהרגו אנשיו".



חברי הפאנל. "יש מטרות, יש תכניות לבצע - מסיכולים ממוקדים ועד דברם אחרים". צילום: יניב כהן



"חמאס קורא את התקשורת הישראלית כאילו הוא קורא את החומר המודיעיני המסווג ביותר שיש, גם חיזבאללה", הוסיף מנליס באשר לחשיבות הצנזורה. "הם בטוחים שקראנו לכם וסיפרנו לכם הכל. הוא מייחס לכך עומק רב וידע. כשהם רואים את הוספת האייקון 'להבה' לחשבונות אישיים של גורמים גבוהים מאוד, ורואים את השער של אחד העיתונים של שריפה שפרצה כתוצאה מהצתה, הם רואים בזה הישג גדול. אנחנו לא עושים מהלכי תודעה, אבל אני מציע לא להקטין את האופן בו היריב מייחס לזה חשיבות".



מנליס הוסיף על סבב ההסלמה האחרון כי "הצבא מפעיל כוח בארבע חזיתות יום-יום שעה-שעה, וחיזבאללה מודע ליכולות של צה"ל. תשאלו אותו מה קרה למפעלי טילים שלו. ההחלטה להפסיק את האש מול החמאס, לא נבעה כתוצאה מסוף המטרות והתכניות. הצגנו ויש לנו מגוון כלים מקצועיים ויכולות. יש לנו מגוון כלים טקטיים ואסטרטגיים. נוצר פער ציפיות בינינו לבין הציבור, שציפה למשהו אחר. יש מטרות, יש תכניות לבצע – מסיכולים ממוקדים ועד דברים אחרים".



"נפגשתי עם אחד ממנכ"לי חברות החדשות ותיארתי לו את המלחמה הבאה בלבנון. אנחנו נתקוף 1,000 מטרות בביירות. אני אסגור את עם אריאלה שאתן לך את כל הפרטים, כולל לשרוף גורמי מודיעין. אבל אם ייפול טיל אחד במחלף השלום, ללא נזק וללא נפגעים – אתם עדיין תפתחו את המהדורה עם זה. בתקשורת הישראלית יש פער כי אנחנו לא מייצרים מהלכי תודעה, כאשר בתקשורת בעולם ובתקשורת הערבית התמונה היא שונה". 



נציב הכבאות דיבר גם על האירוע בו נהרג פלסטיני מפגיעת רקטה בבית באשקלון, אולם נמצא רק שעות לאחר הפגיעה וכאשר כוחות ההצלה היו צריכים לחזור לבניין: "זו הדירה האחרונה שגילינו, בדקו את הדירה ולא מצאו. תקלה שלא אמורה לקרות. מפקד הכוח בחר לעשות סריקה נוספת אבל אז נפל עוד טיל והוא החליט לקפוץ לבניין אחר. לא אמור לקרות, נתחקר ונפיץ לציבור ממצאים לאחר בדיקה.