אנשים רבים הסובלים מאובדן שיניים בפה ונדרשים לעבור השתלת שיניים, מוצאים את עצמם מבולבלים. מצד אחד, השנה היא 2018, וקיימים לא מעט פיתוחים טכנולוגיים המסייעים לעבור את הטיפול ביום אחד, ללא כאבים מיותרים. מצד שני, לא כל הרופאים יודעים כיצד לבצע השתלה שבאמת מתאימה למצבם האישי של כל מטופל ומטופלת.

עד לפני מספר שנים, היה מקובל לבצע את אותו הטיפול לכל המטופלים, לא משנה מה היה מצבם. כך נוצר מצב בו לא מעט מהמטופלים נאלצו לעבור השתלת "סרט-נע" כללית, אשר נכשלה במבחן המציאות וגרמה לסבל ואי נוחות. במקרים קשים במיוחד, בהם מצב המטופל או המטופלת היה מורכב מבחינה רפואית או אפילו נפשית – הם היו מסורבים לטיפול כליל ונאלצים להסתפק בתותבות.

החדשות הטובות הן שכיום, הודות לפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים ולעשרות שנות ניסיון בשטח, יש מרפאות אשר יודעות כיצד להתאים טיפול השתלת שיניים גם עבור מי שסובלים מבעיות מורכבות במיוחד. זאת מתוך הבנה שלא רק מבנה הפה והלסת של כל מטופל ומטופלת שונים זה מזה, אלא גם המצב הרפואי של כל אחד ואחת.

שן אחת לעומת השתלת לסת מלאה

כאשר מתאימים טיפול השתלת שיניים, אחת הסוגיות שיש להידרש אליהן הוא מספר השיניים שהטיפול נועד להשלים. כאשר מדובר בטיפול של שן בודדת או מספר שיניים בלבד, ניתן לבצע השתלה ביום אחד או השתלה רב-שלבית. לא פעם, מטופלים בוחרים לעבור דווקא השתלה ארוכה. מדובר בשיטה ה"קלאסית" שלא מומלצת בטיפולים נרחבים כמו שיקום של לסתות שלמות, אבל במקרים של שן בודדת או מספר שיניים – ניתן בהחלט לבצע אותה בהצלחה. זאת משום שהמטופל או המטופלת יכולים בהחלט לתפקד גם ללא השיניים הבודדות שחסרות, בעזרת השיניים שכבר קיימות בפה – ולכן עצם אורכו של הטיפול אינו משנה עד כדי כך.

איזו השתלת שיניים מתאימה לך? השתלות שיניים ביום אחד במרפאות ד"ר יגאל בלן. צילום: AHOY
איזו השתלת שיניים מתאימה לך? השתלות שיניים ביום אחד במרפאות ד"ר יגאל בלן. צילום: AHOY


לעומת השתלה במקרה של שן בודדת, השתלת שיניים מלאה בכל הפה היא הליך רפואי ואסתטי פולשני יותר מהשתלת שן בודדת, הכרוך גם בטיפול כירורגי עמוק יותר וגם בהרכבת מערכת כתרים חדשה המחליפה את שיני הפה. טיפול כוללני שכזה מומלץ דווקא לבצע ביום אחד, מתוך הבנה שעדיף לגוף לעבור טראומה אחת – ולהתאושש ממנה בקלות ובמהירות.

ד"ר יגאל בלן, ראש המרפאות להשתלות שיניים, מספר על השיטה: "מה שאנחנו עושים אצלנו במרפאות זו השתלת שיניים שזכתה לכינוי השתלת שיניים ביום אחד, באמצעות טכניקה שמכונה 'העמסה מיידית'.

בצורה הזו אנחנו בעצם יכולים להעמיס על עצם הלסת מערכת שיניים חדשה, עם התבססות על מספר מצומצם של שתלים. כך, ביום אחד, אנחנו יכולים לטפל בלסת העליונה או התחתונה כולה בקלות, במהירות ועם נוחות מקסימלית למטופל, שמתאושש מההליך ומתעורר למציאות בה יש לו שיניים חדשות."

השתלת שיניים ביום אחד: פתרון פשוט למקרים מסובכים

במקרים מורכבים וקשים כמו חוסר עצם בלסת או השתלה שנכשלה בעבר, עדיף לעבור את השתלת השיניים ביום אחד. יש לכך סיבה המשלבת בין ההיגיון לרגש: אנשים הסובלים ממצבים קשים בשיניים ומפחדים מלכתחילה לגשת לבצע את ההליך, מעדיפים לסיים אותו ביום אחד, כדי לא להתמודד מחדש עם החששות הכרוכים בהליכים ה"נמרחים" על פני חודשים ארוכים.

לא פעם, סוג ההשתלה במקרים מורכבים וקשים נובע גם מסוג השתלים הדנטליים המתאימים למטופל או למטופלת. ד"ר בלן מסביר: "ככל שהמקרה קיצוני יותר – תלוי כמובן בגיל ובמצב הרפואי של המטופל, השונות וההתאמה האישית הולכת ונהיית גדולה יותר."

במקרה של חוסר עצם בלסת

דוגמא אחת לשונות שד"ר יגאל בלן מתייחס אליה היא בקרב אנשים המבקשים לעבור השתלת שיניים, אך סובלים מחוסר עצם בלסת התחתונה או העליונה. את המצבים הללו ניתן לפתור כיום על ידי שתלים ייחודים שנקראים שתלים בזאליים או זיגומטיים – פיתוחים המאפשרים השתלה ביום אחד ללא הרמת סינוס והשתלת עצם.

צילום CT הוא הבסיס לאבחון מדויק של מצב הלסת. צילום: AHOY
צילום CT הוא הבסיס לאבחון מדויק של מצב הלסת. צילום: AHOY


בנוסף לשתלים אלה, מרפאות ד"ר בלן מפתחות גם שתלי חבק בהתאמה אישית. מדובר בשתלים דנטליים המיוצרים בגרמניה, בהתאם למדידות הלסת המדויקות של כל מטופל ומטופלת, ומודפסים במדפסת תלת מימד. שתלי החבק למעשה עוטפים את עצם הלסת מתחת לרקמות - ומאפשרים לבצע השתלה גם בחוסר קשה של עצם.

במקרה של השתלה שנכשלה

פעמים רבות, כאשר ההשתלה אינה מבוצעת באופן המתאים ביותר למטופל או למטופלת, היא נכשלת. רקמות הגוף דוחות את השתלים הדנטליים ומביאים מטופלים למצב של ייאוש וחוסר תקווה לחזור לתפקד כרגיל. ד"ר בלן מסביר על הניסיון לתקן השתלת שיניים שנכשלה בעבר: "אחוזי ההצלחה של השתלה חוזרת הם גבוהים אבל לא מוחלטים. צריך להבין שהכישלון עלול לחזור, בעיקר במקרים של השתלת שן בודדת בדיוק באותו המקום. כשמדברים על לסתות שלמות, המצב קל יותר - כי לא חייבים לבצע השתלה בדיוק באותו מקום, יש יותר מרחב תמרון. אפשר בהחלט להגיע לתוצאות טובות עם טכניקה מדויקת ועם זהירות מצד המטופל."

לסיכום, ניכר כי התאמה אישית של ההשתלה למצב של המטופל או המטופלת היא המפתח לטיפול מוצלח. ככל שהשיטה, סוג השתלים והטכניקה תהינה מותאמות למצב הרפואי המדויק – כך יעלו סיכויי ההצלחה של ההליך, כמו גם עמידותו.

בחנו את עצמכם

לחצו למבחן המקון - איזו השתלת שיניים מתאימה לכם?