שרת התרבות ממשיכה להסתכסך עם האמנים: השרה מירי רגב השתתפה הערב (שלישי) באירוע השנתי להענקת פרסי מפעל חיים של איגוד אמני ישראל בהיכל התרבות, ויצרה סערה חדשה. במהלך הנאום שנשאה באירוע, אמרה רגב כי יש להגביל את חופש הביטוי, ובתגובה לכך, האמנים בקהל קראו לעברה קריאות בוז, והשחקן יוסף אבו ורדה סרב לקבל פרס מפעל חיים בנוכחותה.



"מי מכם באמת רוצה לתת השראה לציבור כזה או אחר באמצעות שירו של דרוויש שמתכוון גם אליכם?", פתחה רגב את נאומה, "רבותיי למה אתם לא מזדעקים כאשר אין מספיק ייצוג?" היא שאלה. לאור קריאות הבוז, הבהירה רגב שאין בכוונתה לרדת מהבמה עד שתסיים לנאום ואמרה כי היא  "מבטיחה לכם עוד עמוד אחד אחרת לא תיהנו מהערב, אבל אני אעמוד כאן ואגיד מה שיש לי להגיד גם אם זה לא מוצא חן בעיני חלק ממכם", בשלב זה החלו האמנים גם לקרוא לעברה "את משעממת אותנו", בפראפרזה לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו כלפי תושבת קרית שמונה, אורנה פרץ.

"חופש הביטוי כן, חופש ההסתה - לא ולא"
"אותם קורבנות טרור, שאני לא שומעת על אלה שרוצים להקריא את שמותיהם, אותם ילדים וילדות נשים וגברים עליהם אני לא שומעת שמישהו מתנדב להקריא את השירים שלהם", היא המשיכה. "הערב הזה הוא ערב שמדובר בו על תרבות וביום כזה שמדברים על חוק נאמנות בתרבות ואני מתכוונת להתייחס לזה גם אם זה לא מוצא חן בעיניכם, יש גבול לחופש הביטוי". 

"לא רק על הגדלת תקציבי תרבות באתי לדבר, אלא גם על אג'נדה ועל דרך. חופש הביטוי כן, חופש הסתה לא ולא", אמרה השרה. "יעלו באירוע הזה אנשי התרבות המהוללים שלנו בסינמטק, אירוע שנתמך על ידי כספי ציבור מהכספים של כל אחד ואחת מאיתנו. מחבלים שלחם חוקם הוא שורות בהשראת פואטיקת הטרור - "התקומם מאמי התקומם נגדם לא די לי בפתרון של שלום לא אוריד לעולם את דגלי התקומם עמי התקומם עמי התקומם נגדה" עשו ערב
שירי הלל למשוררת הזו אותה ואת השירים שלה אתם רוצים שאנחנו נממן נו במאת הצחקתם אותי יש גבול יש גבול". 

שחקניות ג'נקשן 48 במחאה נגד מירי רגב, צילום: אבשלום ששוני
שחקניות ג'נקשן 48 במחאה נגד מירי רגב, צילום: אבשלום ששוני


לא מריבה ראשונה

זוהי לא הפעם הראשונה ולא השנייה ששרת התרבות גורמת לסערה במהלך טקסי הענקת פרסים, כאשר האירוע המפורסם ביותר אירע בשנת 2016, במהלך טקס הענקת פרסי אופיר לקולנוע בישראל. במהלך הטקס, הקריאו האמנים תאמר נפאר ויוסי צברי את שירו של המשורר מוחמד דרוויש, "אני לא פוליטי", למרות התבטאויותיה של השרה בנוגע למשורר. 



במהלך השיר יצאה רגב מהאולם, ובנאום תקפה את האמנים בקהל. "משרד התרבות בראשותי שם לו למטרה לקדם יוצרים ויצירה ישראלית", אמרה רגב בנאומה, "אני מתחייבת שהמדיניות שאני מובילה, לצדק תרבותי, תוביל לשינוי בעולם היצירה והקולנוע הישראלים. אני רוצה לפני שאתחיל להסביר מדוע יצאתי באמצע הטקס, יש לי סבלנות להרבה דעות, אבל אין לי סבלנות למחמוד דרוויש ולכל מי שרוצה לחסל את עם ישראל. דווקא עם ההתחלה של השיר, "תרשום אני ערבי" בוודאי כולם מסכימים, אבל לסופו לא אתם ולא אני צריכים להסכים. על זה נלחם הערב ראש הממשלה בנאום שלו. זה שקר, זה יישאר שקר גם ירשום אותו אדם מאוד מוכשר, ועכשיו אני עוברת לנאום לפני חלוקת הפרסים: אני לא יכולה לדמיין את חיי בלי קולנוע. הפרס חשוב אבל לא הכי חשוב, זאת הזדמנות לקרוא לקהל לצאת ולראות אותם" במהלך האירוע, אמנים רבים נעמדו מולה קפוצי אגרוף במחאה על מדיניותה.