מאבקo של העובדות והעובדים הסוציאליים במחלקות הרווחה ברחבי הארץ רשם הבוקר (רביעי) שיא חדש כאשר בלא פחות מחמישים צמתי דרכים מרכזיים ברחבי הארץ הפגינו עובדות ועובדים סוציאליים בדרישה מהממשלה לממן אבטחה אפקטיבית במחלקות הרווחה שתגן על ביטחונם ושלומם וכן לדון על מתווה לשיפור שכרם ואיוש מאות תקנים שאינם מאוישים במחלקות.



זאת לאחר שבמשך שנים סופגים העובדים המטפלים באוכלוסיות החלשות והנזקקות ביותר בכל עיר וישוב, גם איומים ואף תקיפות פיזיות כחלק משגרת יומם. הן בשל עיסוקם בנושאים הרגישים ביותר בחייהם האישיים והמשפחתיים של המטופלים שלהם, והן בשל העומס הרב של בין עשרות למאות תיקים לכל עובדת סוציאלית, תלוי בגודל הישוב ובהיקף המשרה של העו"ס, שלא מאפשר להן להעניק את השירות המיטבי לכל משפחה ואדם הרשומים בשירותי הרווחה.



המחאה בירושלים. צילום: איגוד העובדים הסוציאליים



כ-1.2 מיליון אזרחי ישראל רשומים במחלקות לשירותים חברתיים, שיעור של כ-139 רשומים לאלף נפש. לכ-865 אלף מכלל הרשומים הוגדרה נזקקות, שיעור של כ-98 בעלי נזקקות לכל אלף נפש. על אוכלוסיית הענק הזאת אחראים רק כ-11 אלף עובדים סוציאליים במחלקות הרווחה והם מתכוונים לפתוח בשביתה ללא הגבלת זמן החל מיום רביעי הקרוב בחסות סכסוך עבודה רשמי שהכריזה ההסתדרות הכללית.



יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, ענבל חרמוני, מבהירה: "השירותים החברתיים בישראל כבר לא על סף קריסה אלא עמוק בתוך משבר חמור. לא מצליחים לאייש מאות משרות קיימות בלשכות הרווחה לפעמים במשך למעלה משנה בגלל תנאי העבודה הירודים והשכר הנמוך. העו"סיות צריכות להתפרנס בכבוד ולא להפוך לשק חבטות. הממשלה חייבת להחליט אם היא רוצה שירותי רווחה לאזרחים ואז לתקצב אותם ולספק לנו תנאים ראויים. ואם לא, שיפרקו את שירותי הרווחה. בשבוע הבא נחזור לצערי מחאה שלא ייפסקו עד שיימצא פתרון אמיתי לתנאי העבודה, העומסים ותנאי ההעסקה שלנו. עד אז לא יהיו שירותים סוציאליים בישראל".



העו"סים דורשים הגנה פיזית על עובדים באמצעות לחצני מצוקה, אנשי ביטחון כשירים, אספקת ציוד הגנה והכשרה להתמודדות ולמניעת אלימות. לצד זאת הם דורשים לפתוח במו"מ על תוספת כוח אדם ומשאבים למחלקות הרווחה שמאז ומעולם מהוות את חדרי המיון הקדמיים של כל סוגיות החירום בחיי הפרט והמשפחה של החברה הישראלית אבל נותרות בן חורג של הממשלה בתוך הרשויות המקומיות.



המחאה בבית שאן. צילום: איגוד העובדים הסוציאליים



בראיון למעריב אתמול הזהירה מנכ"לית המועצה לשלום הילד, עו"ד ורד וינדמן: "הקיצוץ הרוחבי עליו החליטה השבוע הממשלה בשירותים החברתיים הוא הרסני לטיפול בילדים בסיכון. בלשכות הרווחה אין נכון להיום תקינת חובה של עובדות סוציאליות לחוק הנוער בניגוד לכל הגיון ויש יישובים שלא מקבלים מאיתנו פניות בשל העומסים ואומרים לנו מפורשות שאם לא מדובר בסכנה לחיי הילד, הם פשוט לא יכולים להתפנות למקרה".



בדיון מיוחד בוועדת הרווחה של הכנסת השבוע על משבר העובדים הסוציאליים סיפרה נדין שם טוב, עובדת סוציאלית לחוק נוער בעיריית נתניה: "העומס הכבד הביא לא פעם לאיומים עלי ועל חיי ילדיי. לקוח שלא יכולתי לתת לו את השירות שביקש איים לרצוח אותי וצעק שהוא מוכן לשבת בכלא. לשומר שאמור לשמור עלי, אין נשק סמכויות או יכולת לעשות זאת (רוב המאבטחים הקיימים הם גמלאים במשרות חלקיות והם מוצבים רק במקצת המחלקות י"ב). במקרה אחר אב לילדים איים 'לגמור אותי' והציע לי לשמור טוב על הילדים שלי". חברתה למחלקה, יעל, סיפרה: "אנחנו מקבלים בתנאים לא ראויים ואני מגיעה מדי בוקר למשרד בחשש".



בשנים האחרונות לאחר מאבקים לא מעטים הצליחו העובדים הסוציאליים להוסיף מעט תקנים למחלקות הזקוקות לכוח אדם כמו אוויר לנשימה אבל סוגיית השכר הנמוך במקצוע, שבסיסו קרוב לשכר המינימום, הייתה ונותרה הבעיה המרכזית שביחד עם העומס במחלקות מונעת הגעה של כוח אדם חדש למקצוע.



רבים מהסטודנטים לעבודה סוציאלית נרתעים מלהגיע לשטח המבעבע ברשויות המקומיות ומחפשים משרות בעמותות או בשירותי הבריאות. "אנחנו מסרבים לקבל את המצב הנוכחי כנתון ולא נסכים לעתיד מקצועי אפוף פחד", אומר למעריב יניב בן-דן יחזקאל, דובר עמותת הסטודנטים "עו"סים שינוי", "האלימות כלפי עובדים סוציאליים היא סימפטום של הזנחה חמורה של הרווחה בישראל הנמשכת כבר שנים רבות. עו"סים לא יכולים למלא את תפקידם במסירות הנדרשת כשהם מתמודדים עם מאות פניות כל אחד. אנחנו מטפלים באוכלוסיות מוחלשות כשאנחנו בעצמנו מוחלשים על ידי משרדי הרווחה והאוצר".



המחאה בעמק חפר. צילום: איגוד העובדים הסוציאליים



שר הרווחה הקודם, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), אומר: "האוצר חייב להעביר 50 מיליון שקלים לטובת אבטחת לשכות הרווחה, זה סכום לא גדול. עד שזה לא יקרה אנחנו חייבים לתמוך בשביתה המוצדקת שמתכננים העו"סים". ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), מהשדולה למען העו"סים, אומר: "הממשלה מפקירה את העובדים הסוציאלים וזה טירוף שהם הופכים קורבנות אלימות. שר הרווחה חיים כץ אמר שהוא מבין את המצוקה אבל לא נדרשות ממנו קריאות עידוד אלא טיפול יסודי בעובדה שעו"סית לא יכולה להתמודד עם 650 תיקים במקרים מסוימים שלא ניתן לתת להם מענה שקרוב אפילו ללהיות סביר".