הישג למובילי המאבק בעישון: למרות לחצים כבדים של בעלי פיצוציות ולוביסטים ואחרי דיון סוער במיוחד ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית סעיף בהצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק למוצרי טבק הקובע כי מוצרי עישון לא יוצגו למכירה באופן בולט בדיוטי פרי ובפיצוציות.


מדובר בהצעת חוק שהובילו יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל, ח"כ יהודה גליק וקבוצה של חברי כנסת.



לאחר הדיון הסוער בו עלו התנגדויות רבות לסעיף, הוא אושר בסופו של דבר ברוב של 11 חברי כנסת שהצביעו בעד, בהם היו"ר ח"כ איתן כבל, ח"כ יהודה גליק, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ דב חנין, ח"כ יעל גרמן, ח"כ שולי מועלם רפאלי, ח"כ איילת נחמיאס ורבין, ח"כ דוד ביטן, ח"כ דוד אמסלם וח"כ רועי פולקמן, בעוד ח"כ לאה פדידה נמנעה.



הסעיף שאושר קובע כי אסור יהיה להציג סיגריות למכירה בחזית חנויות ופיצוציות אלא מאחורי וילון או בחדר אחורי. כמו כן כל חפיסות הסיגריות יהיו אחידות, עם שם החברה אך ללא צילומים כלשהם.



לאחר האישור אמר היו"ר כבל: "סיגריות הורגות 8,000 איש בשנה וזה בלתי מתקבל על הדעת, עשינו היסטוריה ודאגנו לעתיד ילדינו". ח"כ גליק אמר כי "אנחנו מחוקקים חוק מהפכני. וכשמחוקקים חוק מהפכני, זה לפעמים כואב. אני חושב שמן הראוי לאפשר לבעלי הפיצוציות להשמיע את זעקתם. יתרה מזאת, כמו שחברת הכנסת נאווה בוקר אמרה, לא צריך ללעוג לאנשים שבאים להביע את הכאב על הפגיעה בפרנסה שלהם.



אין ספק, אנו מחוקקים חוק שעשוי לכאוב להם, אנחנו מודעים לזה, אך עם כל הכאב נמשיך בקידום החוק מכיוון שהמטרה הסופית היא לצמצם את הפגיעה שנובעת מנזקי העישון. מותר להם להשמיע את קולם, אפשר לפנות לממשלה אולי שתפצה אותם, אולי לתת קצת זמן להחיל את החוק הזה.


אנחנו נחושים להעביר את החוק הזה הן את הסעיף של הצגה, והן את הסעיף של החבילות האחידות .זה בנפשנו, הייתי אומר ייהרג בל יעבור, אבל ההגדרה הנכונה יותר היא הפוכה - יעבור ובל ייהרג כדי שלא יהרגו אנשים". יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל אמר כי הועדה בראשותו תקיים מרתון של דיונים כדי לאשר את כל סעיפי החוק בשבועיים הקרובים.