כולם מכירים את רב־סרן שמועתי, הטיפוס הזה שבימי חירום עולה במהירות בסולם הדרגות. ועדיין, מעולם לא חצה רס"ן שמועתי את דרגת התא"ל, בוודאי לא הגיע לפורום אלופי המטכ"ל. אצל הפוליטיקאים המצב הוא שונה. במציאות של ממשלת הימין, כל פוליטיקאי זוטר, כולל אלה שלא הצליחו להיבחר לוועד הבית, פותח במלחמה, מוריד את מחירי הדיור, מצמצם את האבטלה או מנצח את האנטישמיות. הכל הולך, והכל פייק ניוז.

הסיבה היא שיש להם ראש ממשלה ושר ביטחון שמועתי. שמעתם? יש לי יחסים מצוינים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, בזכותו ובזכותי אנחנו פועלים נגד האיראנים. שמעתם? יש לי יחסים נפלאים עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ועם יורש העצר הסעודי בן סלמאן, ויחד נגן על יהודה, שומרון וירושלים. שמעתם?  הליכוד הגדיל את כוחו ברשויות המקומיות בכ־30%. 

שמעתם? "קודם כל לא היה ממשל צבאי ברצועת עזה" (ח"כ בצלאל סמוטריץ'). שמעתם? "הריבוי הטבעי של עם ישראל בארצו עולה על הריבוי הטבעי שבאוכלוסייה הערבית שסביבנו. עם ישראל חי" (ח"כ מוטי יוגב). שמעתם? "האם יש משהו בדברים שראש הממשלה חשוד בהם שיש בהם אפילו רבב של שחיתות?" (ח"כ מיקי זוהר). שמעתם? "כל העולם הקים שגרירויות בירושלים, לפני שהם ברחו מירושלים" (השר צחי הנגבי). שמעתם? "אתה יכול היום לגור באופקים ולעבוד בתל אביב, כי לוקח לך בדיוק 40 דקות להגיע לתל אביב" (ח"כ דוד ביטן). אגב, בדיוק כפול. שמעתם? "אין חולק שתושבי עמונה פעלו באמת בתום לב ושלא חשבו שהם על קרקע פרטית, ולא ידעו" (השר יריב לוין).

והשוס של בנימין נתניהו: "לא היה כלום ולא יהיה כלום כי אין כלום, זה הכל פייק ניוז". ואם יש עובדות שאומרות דבר אחד אז יש גם עובדות אלטרנטיביות, כפי שהסבירה פעם דוברת הבית הלבן בגרסת האין כלום ולא היה כלום של טראמפ. ראש הממשלה שמועתי שלט באמנות עוד לפני עליית טראמפ והשתלב היטב בתעשייה הזו. מעבר לשקרים הפשוטים יש ברשת תעשייה שלמה של פייק ניוז, מה שמחייב את הגולשים והגולשות להיות ערניים יותר. כלומר משכילים יותר, מעורבים יותר, אינטליגנטים יותר. לא פשוט לברור את המוץ ברוח שמשתוללת ברשתות החברתיות, ולא רק בעת בחירות. אלה הם חיים שניזונים מאינפורמציה מוטעית על מה שקורה בעולם וסביבנו.

בכל חברה יש רבדים שלמים שאינם מסוגלים לפענח בעצמם את הרסיס הנכון מתוך מפלי האינפורמציה, והם חשופים למידע שקרי שמעוות את השקפת עולמם. וכאן מגיע הכסף הגדול, שיודע להגניב את האינטרסים שלו בחסות המהומה הכללית. ופוף, מאות שנות ציוויליזציה עפות ובמקומן מגיעים שרלטני הפוליטיקה וכוהני הדת.