משרד התחבורה הציג לאחרונה תכנית מקיפה שנועדה לצמצם את מכת הפקקים במדינה, ובהתאם, להקל על משתמשי התחבורה הציבורית ורוכבי האופניים. התוכנית, שכוללת בתוכה מספר שינויים מרכזיים, מהדרך בה נשתמש באוטובוסים, ועד נתיבי תחבורה ציבורית שאמורים להקל על העומס, הוצגה היום (רביעי) בפסגת הרכב 2018 מבית מידע כנסים.



היום החל השלב הראשון של רפורמת הרב קו, המבטל את האפשרות להטעין את הכרטיס אצל הנהגים, אלא רק בעמדות טעינה המפוזרות ברחבי הארץ, או בגוף האוטבוס, זאת לאחר ההצלחה של הפורמט שיושם כבר בירושלים. המטרה מאחורי שינוי זה היא לאפשר לנהגים להתרכז יותר בנסיעה תוך ביטול אחריותם על מכירת הכרטיסים לציבור הנוסעים. בקווים 1 ו-189 של חברת דן כבר לא ניתן להטעין את הרב קו אצל הנהג. עם זאת, בשני הקווים יש עמדות הטענה לרב קו בתוך האוטובוסים. ב-21 בדצמבר לא ניתן יהיה להטעין את הרב קו בכל קווי דן, ובחלק גדול מהאוטובוסים לא יהיו עמדות. הנוסעים אמורים להטעין את הרב קו בעמדות הטענה שיוצבו בתחנות, בעמדות תל אופן, בקיוסקים, תחנות דלק ובאפליקציות.



פקקים ברמת גן בעקבות בניית הרכבת הקלה. (צילום: אריאל בשור)
פקקים ברמת גן בעקבות בניית הרכבת הקלה. (צילום: אריאל בשור)



רפורמת הרב קו


במסגרת השינוי בשימוש בכרטיס הנסיעה החכם, נוסע בנסיעה בודדת שירצה לרכוש כרטיס יוכל לעשות זאת רק לאחר שרכש רב קו מהנהג, במחיר של חמישה שקלים, ואז יהיה עליו להטעין את הכרטיס בעמדה באוטובוס ולשלם עבור הנסיעה הבודדת. הדבר יביא לתשלום בפועל של חמישה שקלים נוספים בשל רכישת הרב קו. בהמשך, הרפורמה תחול על האוטובוסים של כל מפעילות האוטובוסים. אזרחים ותיקים יוכלו להמשיך להטעין את כרטיס הרב קו אצל הנהגים עד שהתכנית תיושם ותוטמע במלואה.



נתיבי אוטובוסים ומוניות בכבישים המהירים - "מהיר לעיר"


"מהיר לעיר" הוא פרויקט נוסף שהוצג בוועידת ענף הרכב במסגרתו השול השמאלי לאורך נתיבי איילון וכביש 2 מראשון לציון ועד נתניה, יהפוך לנתיב מהיר. בשלב השני יורחבו הנתיבים המהירים לכביש 5. בנוסף, תינתן עדיפות לאוטובוסים ברמזורים. הפרויקט מתוקצב ב- 7.5 מיליארד שקל, והעבודות צפויות להתחיל ברבעון הראשון של 2019. 



החזר כספי לעוברים לתחבורה ציבורית - "נעים לירוק"


במידה והתכנית תעבור את שלב הפיילוט, יתאפשר לנהגי רכב פרטי שינטרו את שימושם ברכב, ויוכיחו מעבר לשימוש בתחבורה ציבורית או שיתופית, לקבל החזר כספי במזומן בסוף השנה על סך 2,000 ש"ח.



אוטוסטרדות אופניים רחבות - "אופנידן"


בתחום שבילי האופניים, תכנית "אופנידן" תהווה תחליף לנתיבים המעטים הקיימים, ותספק אוטוסטרדת אופניים ארוכות (15 קילומטר לכל שביל) ברוחב נתיב בכביש. שבעה שבילים יוקמו בהשקעה של חצי מיליארד שקל מערי הלוויין, אל תל אביב. לאורך השבילים יישתלו 10,000 עצים, יוקמו פינות רענון מוצלות, מעברים תת קרקעיים וגשרים שיצרו נסיעה רציפה, וכמובן, יפחיתו פקקים.



מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, האמון על חלק מהשינויים הצפויים אמר: "המשימה הלאומית כיום היא יצירת אלטרנטיבות לרכב הפרטי. מי שיבחרו בתחבורה ציבורית ושיתופית יהיו VIP. מצד אחד נראה תחבורה מנוהלת, ומצד שני, הציבור יבחר לנטוש את הרכב הפרטי ולעבור לתחבורה ציבורית ושיתופית. מי שיבחר באופציה של תחבורה ציבורית, או שיתופית יגיע מהר יותר למקום העבודה".