אין אדם שלא משקר לגבי דבר מה בחיים שלו. זו עובדה ידועה לכל. ובכן, המועמד החדש, משה צ'יקו אדרי, ילך לבדיקת פוליגרף. במקרה המוצלח מבחינתו ומבחינת מי שרוצה למנות אותו, הוא יימצא דובר אמת. אבל כמובן ייתכן גם והוא גם יימצא דובר שקר, זה הימור שהוא חייב להחליט אם לקחת על עצמו. עם זאת, גם סירוב לביצוע הבדיקה מציב אותו בצד של השקרנים. זה כבר נראה כמו משחק אמת או חובה עם המועמד להיות המפכ"ל החדש.



לא טוב שהגענו למצב הזה, בו בעצם מה שלא תהייה התוצאה, נפגע האימון של הישראלים בשוטרים הבכירים. למעשה, במצב הנוכחי האמון כבר לא ישתקם בבדיקת פוליגרף אחת או שתיים. כידוע, כל נושא בדיקות הפוליגרף לדרגים הבכירים במשטרה הן חידוש של המפכ"ל היוצא אלשיך. זאת למרות שהוא עצמו לא עבר בדיקת פוליגרף כזו מטעם המשטרה לפני שהוא קיבל את מישרת מפכ"ל המשטרה.



את מכשיר הפוליגרף המציאו כמה אנשים בנפרד, ביניהם פסיכולוג ששמו ויליאם מולטון מרסטון, אדם שיצר גם את הקומיקס "וונדר וומן". חייו שלו עצמו היו גדושים במעשים שהיו פוסלים אותו מיד אפילו לתפקיד של שוטר זוטר בעולם של היום. מעשיו כללו יחסי מין עם סטודנטית שלו, ולא מדובר רק ביחסים איתה, אלא במשולש אהבים בבית אחד שכלל את אשתו, הסטודנטית והוא. מאז הומצא הפוליגרף על ידו הוא התפתח, אבל בכל מקרה, עד היום המכשיר הזה עדיין שנוי במחלוקת. 



אלשיך. צילום: אבשלום ששוני



מישהו יכול לשאול האם במשטרה לא מכירים מספיק טוב את האנשים שעובדים אצלם שנים ארוכות? יכול להיות כמובן שלא. לכל אדם יש מקומות סודיים בנשמה. האם הסודות האלה באמת יכולים להיחשף בעזרת מיכשור אלקטרוני? גם זה עדיין מוטל בספק. ישנם רבים שטוענים כנגד הסתמכות על תוצאות פוליגרף. יתכן גם ששוטר בכיר, שמכיר היטב את הפוליגרף, יכול לשטות בו. כל זה הוא ויכוח שלא נגמר.



מה שברור על פי חומר מחקרי המתפרסם בנושא, הוא שאפילו אם נקבל את המספרים המצוטטים על ידי תומכי הפוליגרף, הרי שאנו יכולים לצפות לדיוק ממוצע של כ-80%. במילים אחרות, אחד מכל חמישה אנשים שניגש לחקירת פוליגרף עומד להימצא דובר שקר על אף שדיבר אמת. נראה עכשיו מה יהיו תוצאות הבדיקה של המפכ"ל החדש שלנו. בלי פוליגרף אפשר לקבוע כבר עכשיו שאת אמון הציבור במשטרה לא יחזיר דף נייר עם שירטוטים של קו רוטט, עולה ויורד.